Gebruik bovenfrees.

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Situatie is alsvolgt. Ik heb een boven frees ingebouwd in de werkbank.

als ik een vuren plank neem en ik ga de zijkanten rond frezen dan gebeurd er op het einde van de plant dat er van de andere zijde ( op de punt van de hoek ) het hout splitter in de richting van de nerf. Ik heb verschillende snelheden geprobeerd maar het blijft gebeuren.

Mijn vraag is wat doe ik fout? Of is dit het nadeel bij gebruik van vuren hout?.

gr marc
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
U bedoeld dat als u aan het einde van de plank komt, dat hij dan rafelt.
Dat kunt bv voorkomen door er nog een stuk hout achter te houden. Of als het mogelijk is de plank pas af te korten nadat er gefreesd is.

Het kan ook zijn dat uw frees bot is.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ga er even niet van uit dat het bod is, zijn pas nieuw en gebeurd bij elke maat frees.

Een plank er achter houden moet ik eens idd proberen.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Of het achterste stukje eerst tegen de richting in frezen (klein stukje), en daarna van vooraf beginnen, dan kan het achter stukje niet meer rafelen
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Eerst kopse kanten frezen dan de lange kanten. Dan moet het lukken. Bij de kopse kant er eventueel iets naast opspannen zodat het freesproces even doorloopt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat kastanjeboom zegt is prima en wat ook nog helpt is de laatste milimeters niet in één keer doen maar in kleine stapjes, dan heb je minder uitbraak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.