Terras langs zwembad, houtsoort?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bij het plannen van een terras langs het zwembad kwam ik op de houtsoort ipe uit maar deze is wel erg prijzig.


Billinga is ook klasse 1 maar ik weet niet of deze geschikt is (niet glibberig als het nat is) zoals ipe. Kan iemand hierop een antwoord geven?
Billinga kost al snel de helft of minder van ipe.

Misschien zijn er nog andere geschikte houtsoorten, alle suggesties zijn welkom.
 
Kapur is ook een mooie soort voor vlonders. Volgens mij zelfs beter geschikt dan bankirai.
Composiet werkt verschrikkelijk, daar moet je goed om denken.
Wat ga je er verder mee doen? Kan het goed luchten? Ligt het onder een overkapping? Zet je het in de olie? Grenen of Douglas durf ik ook nog wel aan, onder bepaalde voorwaarden :)
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Kapur is ook een mooie soort voor vlonders. Volgens mij zelfs beter geschikt dan bankirai.
Composiet werkt verschrikkelijk, daar moet je goed om denken.
Wat ga je er verder mee doen? Kan het goed luchten? Ligt het onder een overkapping? Zet je het in de olie? Grenen of Douglas durf ik ook nog wel aan, onder bepaalde voorwaarden :)

Er komt geen overkapping over, open en blootstelling dus.

Als fundering dacht ik stabilise te gebruiken met daar een lattenwerk op waar de planken op geschroefd worden. Volgens mij een goede ventilatie dus.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Volgens mij is IPE niet meer te verkrijgen, maar daar kan ik mij in vergissen.
Onder het lattenwerk nog worteldoek en er tussen grind om het worteldoek af te dekken. Heb je een mooie oplossing.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
In jachthavens wordt meestal bankirai gebruikt. Rot van zijn lang zal ze leven niet door de grote hoeveelheid olieen die in het hout zitten.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Mis in het hele rijtje nog Azobe. Zit goedkoop in steenschotten. Even de draadeinden er uit halen en je hebt lengtes van van 1,6 mtr diverse breedtes. Schaven wordt wel een probleem omdat het vol zit met steengruis. Dus beter om te schuren.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Mis in het hele rijtje nog Azobe. Zit goedkoop in steenschotten. Even de draadeinden er uit halen en je hebt lengtes van van 1,6 mtr diverse breedtes. Schaven wordt wel een probleem omdat het vol zit met steengruis. Dus beter om te schuren.

Dat lijkt me een zeer goed idee.
Ik had al eens gedacht aan hardhouten steenschotten maar was nog niet op het idee gekomen om deze dan te "demonteren".

Deze zijn tand en groef volgens mij, als ik dan telkens de tand er af haal heb ik gewoon planken waar ik een terras mee kan maken.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Nu is het nog afwegen tussen de fundering volledig in stabilise te gieten of te werken met steunpunten in beton...
Kan iemand hier voor-en nadelen op toelichting?

Bij stabilise heb je meer materiaal nodig dus ook meer werk en kosten lijkt me?
Bij betonnen steunen moet er volgen mij ook minder gegraven worden
 
Dat stabilise waar je het steeds over hebt ken ik niet, betonpoeren lijkt mij ook wat overdadig. Je zit toch met de overspanning van je balkenlaag, de onderslagen. Wij monteren die altijd 'zwevend' met slotbouten op hardhouten piketten. Piket om de meter ongeveer, onderslagen tussen de 50cm en 70cm hart op hart, afhankelijk van het dek wat er op komt.
 
Klopt, bobmartin, maar dan zonder de piketten voor te boren, en met kortere piketten. Het gaat niet zozeer om de diepte, meer om de 'kleef' van de piket. Bij voorkeur is de piket zo breed mogelijk, wij gebruiken vaak 45x90mm x 125cm. Ik heb ze nog nooit zorn verzakken (bij de waterkant natuurlijk wel langere piketten gebruiken...)
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Mark Moes bedoeld deze manier.


Heel leerrijk filmpje, dan zou ik even moeten berekenen hoeveel de kost is van al die extra paaltjes die in de grond verdwijnen tegenover het gestabiliseerd zand...
Deze manier tegenover met gestabiliseerd zand is even arbeidsintensief kwestie graafwerk, het terras komt bij mij even hoog als het maaiveld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.