donkere verkleuring in eiken kernhout

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

ik heb een paar stammen gekocht van eikenhout, ongeveer 100 jaar oud, ca. 40 cm dik, ingezaagd op 18 mm dikte, lengte 5,5 meter en jarenlang gedroogd in een droogloods. Volgens de verkoper is het afkomstig uit bospercelen rond de Belgisch-Franse grens, waar ik verder niet aan twijfel.

Na het schaven van de eerste plank, kwam er een donkere verkleuring in het verder lichte hout tevoorschijn.
Het loopt vanaf de voet van de stam naar boven door het kernhout, steeds smaller wordend en na een meter of 3 is het weg, de rest van de plank is gewoon licht van kleur.
De donkere kleur is voor mij zoals heel oud eiken, afkomstig van oude balken/binten/wagondelen die gezaagd worden, maar die zijn gewoon door en door verkleurd.
Kwa vorm en ontwikkeling (vanaf de voet en vanuit de kern) doet het me denken aan het eerste begin van een boom die aangetast wordt door rot/uiteindelijk hol zal worden, maar het hout is nog gewoon keihard en vast.
Het doet me ook een beetje denken aan de donkerverkleuring van walnoot, dat treedt ook op na een aantal jaren maar dat loopt over het algemeen vrij strak met de jaarringen mee door de hele stam. Dit wat ik nu zie, doet dat niet. Er zitten zelfs nog lichte banen door de verkleuring heen.

Ik heb nog maar één plank geschaafd en ben benieuwd of de andere het ook hebben.
Foto's volgen ook nog, de camera wil even niet wat ik wil.

Ik ben benieuwd waardoor dit komt
Iemand die hier meer over kan vertellen?
Alvast bedankt!

groeten Bo
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klinkt als beginnende rot, heb een kers liggen die het zelfde heeft, daarvan wel een stuk rot maar ook een stuk met dergelijke verkleuring en is nog keihard

100 jaar oud en 40 cm ? klopt dat wel
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

bedankt voor je reactie, jij bent snel.

Wat ik er nu over kan vinden en erop lijkt, is in het Duits. Die hebben het over 'Brauneiche'.
Die Brauneiche ist keine eigene Holzart. Es handelt sich vielmehr um Eichenholz, welches sich im Kern durch einsetzende Rotfäule verfärbt, wobei sich die Festigkeitseigenschaften jedoch nicht verändern. Durchdringt der Pilz den ganzen Kern, so zeigt sich das Holz in vielen dunkelbraunen Farbtönen. Auf den Längsflächen zeigen sich – bedingt durch scharf voneinander abgegrenzte Jahrringe - markante Flader bzw. Streifen, wobei sich durch auffällige Spiegel radial vorzügliche Dekore ergeben.

De leeftijd en dikte klopt wel ongeveer, het zijn bosbomen en dus vrij fijnringig.
Tot het spint telde ik ongeveer 70-80 ringen, spint is meestal 15-20 jaar.

groeten Bo
 

Boo

Actieve deelnemer
En nog zo'n snelle, jij ook bedankt Emilio:)

Dat lijkt er inderdaad heel veel op.
Al zit het bij dit blad ook aan de zijkant, lijkt het. Of is dat schaduw?
Bij mij is het alleen vanuit de kern.

groeten Bo
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Had de foto's toevallig net staan, even gemaakt om met de klant het aantal dutchmen te bespreken. :)
Deze stam is ruim 115cm en goed over de 100 jaar als ik goed geteld heb. We hebben het wel vaker in plaathout en ik vind het persoonlijk wel fraai. Wordt door klanten meestal ook wel gewaardeerd, die platen zijn meestal vlot verkocht.
 

Boo

Actieve deelnemer
Zeker toevallig, bedankt voor de foto bijvoegen, dat zegt toch meer als woorden.
Ik zie nu dat het bij jou ook alleen vanuit de kern is, de linkerkant is alleen maar donker door schaduw.

Ik vind het ook mooi, ik houd wel van aparte tekeningen in hout.
Alleen kan ik me voorstellen dat een meubelmaker er niet zo blij mee is, die zullen toch meer voor een egale kleur gaan, lijkt me.
Maar in boomstambladen geeft het alleen maar meer charme. Ten opzichte van een egaal effen eiken blad kun je hier toch meer over vertellen.

Mooi blad, succes met de verkoop maar dat zal wel lukken!

groeten Bo
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Ik heb een tijd geleden een houtmonsterkist gekocht bij www.houtsoorten.nl (de heer van Slooten).
Deze kist is van Eiken. Op het deksel zit een donkere verkleuring. De heer van Slooten vertelde dat dit komt door de Biefstukzwam die soms groeit aan de voet van een Eik.
Of dat in dit geval ook zo is weet ik niet maar het zou natuurlijk kunnen. De heer van Slooten is een wandelende hout encyclopedie. Als je het echt wil weten kun je hem misschien

groet
benaderen
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
idd een handige website.. netals Boo vrees ik dat dit mij ook een keer geld gaat kosten...:p maar goed wat samples is nooit verkeerd.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Als Radius houtdraaiers uit Lelystad hebben we enkele jaren geleden een excursie gehouden naar de houthandelaar Luuk Talen in Punthorst vlak bij Staphorst. In zijn enorme houthallen met hoofdzakelijk Frans eiken gaf hij ons uitleg over zijn houtaankopen op stam bij houtbaronnen in Noord- en Midden Frankrijk.
Bruinkern ontstaat bij oudere eiken, die eigenlijk over hun leeftijd zijn. Het wortelstel kan de zware boom niet meer dragen en wijkt uiteen midden onder de stam.
Hierdoor kan vuil/schimmels/grondwater omhoog "klimmen" en de kern bevuilen met een bruine kleur tot de volg. De kwaliteit van het hout wordt echter niet aangetast.
Niet te verwarren met bruine jaarringen, die vaak ontstaan door bomen die door windkracht zijn gaan torderen. B.V. bij onoordeelkundig bosonderhoud (lees kap) in de omgeving: de eik krijgt dan te maken met andere torderende krachten in de kruin.
Met dank aan Luuk Talen. www.talenshout.nl
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.