houtvezels komen omhoog

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik heb mijn eiken houten tafel grof opgeschuurd, vervolgens met een staalborstel bewerkt om het oppervlak wat ruwer te maken, een wat stoerder uiterlijk t geven. vervolgens heb ik hem gebeitst. waar ik al bang voor was is nu ook gebeurd, de houtvezels komen omhoog.

welke stappen kan ik nu het beste ondernemen, uiteindelijk ga ik hem in de matte parketlak zetten.

licht opschuren, welke korrel?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat is normaal dat de houtvezels omhoog komen.
Als u het ruw wilt houden met scotch-brite rood schuren.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Ja ik had dat ook wel verwacht, maar ik wist niet zo goed wat te doen, rood staat voor een bepaalde korrel?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Volgende keer na het schuren met natte lap afnemen, zo komen de vezels omhoog, deze schuur je weg en maak je wederom het hout nat met een natte lap, herhaal dit een paar keer en je hebt geen last meer van opkomende vezels, dan pas beitsen/afwerken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik heb mijn tafel van eiken wagondelen met de staalborstel op de haakse slijper bewerkt.Hierna met 180 gegeschuurd en met 2 lagen afgewerkt. Ik vind 320 op een geborstelde eiken tafel niet echt werken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Van die 320 wist ik niet. Die scotch brite is om de vezel te breken, zonder de nerf aan te tasten.
Met schuurpapier slijp te toch weer iets van de nerf af, vandaar scotch brite.
De reden dat die vezels zo erg opkomen is het grove schuren wat gedaan is.
Beter was gewoon 120 iets grover mag ook en dan die staalborstel (in wat voor vorm dan ook).
Daarna eerste laag, vezel breken, volgende laag en laatste laag.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik lees hier nu toch wat tegenstrijdige berichten, scotchbrite rood komt overeen met korrel 360-400 lees ik, dan is korrel 180 best een groot verschil.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Tegenstrijdigheid is niet zo belangrijk.
Er kan verschil in merk zijn qua kleur. Bij mij gaat het om medium. En medium bij mij is geen 320.
U mag zelf kiezen. Of met nylon of met schuurpapier. De ene breekt alleen de vezels, de andere slijpt ook wat af.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
In mijn ervaring is een opstaande vezel na een eerste laag, met nog een laag of twee te gaan (OT gaat nog blank aflakken!) met 280 - 320 goed te doen. Maar ongetwijfeld zijn er andere opvattingen. Soit…
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
is er dan geen gouden regel hiervoor, qua korrelgrootte?
maar dus gewoon schuurmatje erover? met de nerf mee?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is zowieso verstandig om met de nerf mee te schuren.
Het ligt er helemaal aan wat voor eindresultaat u wilt.
Dus geen gouden regels.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Stel dat je iets beitst, transparante kleur. En je gaat dat schuren omdat de structuur je niet bevalt. Dan krijg je behoorlijk zichtbare kleurverschillen die je nooit en te never kunt herstellen. Daarom is het bijna onmogelijk om een goede oplossing te verzinnen voor OT's vraag. Vind ik, dus.
Maar… je kunt alles wegschuren en opnieuw beginnen. En dan de tip voor het vermijden van het vezel-oproer toepassen. Lijkt me geen slecht idee.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
is er dan geen gouden regel hiervoor, qua korrelgrootte?
maar dus gewoon schuurmatje erover? met de nerf mee?

Ik sluit me bij Bert van der Veen aan.
De laklaag wegschuren bijv met korrel 100 a 150 en dan weer fijner tot 320 bijv en dan voor je een watergedragen produkt gebruikt (lak of waterbeits) eerst de truuk met een licht vochtige spons of lap even de toplaag licht vochtig maken en weer schuren met 320.
Eventueel nog een keer tot je geen vezels meer voelt die omhoog komen en dan aflakken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.