Nomaals een stuurhuis?

tuoh

Oud hout
Vermoedelijk krijgen we er nog een grote opdracht bij, de bouw van een stuurhuis en het maken van een kompleet nieuwe luikenkap voor een oude sleepspits met klippersteven( bouwjaar 1904)

Ik heb dit weekend een eerste ontwerp klaargestoomd, nu eens horen wat de eigenaar er van denkt.

Als het doorgaat word er opnieuw gewerkt met Sipo voor het stuurhuis, voor de luikenkap heb ik gemodificeerd hout voorzien :D ( Thermowood of iets gelijkaardigs)



Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Dat beloofd weer een uitdagende klus te worden! Wat de luiken betreft, ik heb onlangs een interessant artikel gelezen van prof. Richard Jagels in Wooden Boat. Hij refereert aan verschilende testen die uiteenlopende bruikbaarheid van gemodificeert hout voor de bootbouw weergeven. Lezen jullie dat blad? Anders kan ik je wel een kopie toesturen.

Groet van Fons
 

tuoh

Oud hout
Hallo Fons,

ik zou het ten zeerste appreciëren mocht je van het bewuste artikel een kopie kunnen doorsturen.
Het tijdschrift ken ik, en heb er ook enkele oudere exemplaren van staan, maar dat artikel is mij totaal onbekend.

Ben wel nieuwsgierig naar de conclusie van de man, het gebruik van gemodificeerd hout in de scheepsbouw is voor ons ook een sprong in het duister.

Vermoedelijk zal dergelijk hout niet of heel moeilijk te stomen zijn, om van branden dan nog maar te zwijgen.
De reden waarom we voor gemodificeerd hout zouden kiezen is de stabiliteit en de duurzaamheid.
Traditioneel werden (worden) dergelijke luikenkappen vervaardigd uit naaldhout ( RNG, Vuren, Lariks) maar de kwaliteit van deze houtsoorten is niet meer wat ze geweest is, vandaar onze keuze.


Mvg,

André
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo fons

Zou je mij ook een kopie kunnen doorsturen "mo.xa@home.nl"
bij voorbaat dank.

afz albert
 

tuoh

Oud hout
Heb dit weekend het schip helemaal opgemeten en uitgetekend, zowel stuurhuis als rompvorm zijn nu juist van afmetingen :D
Alle lijnen van de romp zijn nu mooi strokend, de tekening van de rompvorm kan nu als basis dienen voor de komende werken.

Bij mijn eerste versie zat ik er wat de totale lengte betreft 5meter naast :oops: was uitgegaan van de traditionele spitsenmaat namelijk 38,70m, maar na meting blijkt dit schip in de was gekrompen, de lengte komt op 33,55m, en de breedte komt op juist 5meter.

Rare maten, maar dat komt vermoedelijk door zijn oorsprong als zeilende klipperaak. Het schip werd in 1912 omgebouwd naar sleepspits, en het werd pas in 1931 gemotoriseerd.
Na het nodige opzoekwerk hebben we nu ook het juiste bouwjaar gevonden, namelijk 1898, dit is dus een oudje.




Mvg,

André

Attached files Tijl01-ISO A3 Title Block.pdf (3.3 MB)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.