Speelgoed-paardenwei

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Na mijn eerdere projecten (stoomtreinen, trekhondjes en kinderserviesje) komt nu het volgende speelgoedproject. De verklaring wat ik daar allemaal mee doe, ligt er in dat ik uit een gezin met 6 kinderen kom en ieder van ons heeft een eigen gezin gesticht met 3 kinderen. En die kinderen… Dat snap je wel.
Ons tweede kleinkind is op komst en we worden binnenkort van nog drie kinderen oud-oom/oud-tante. Heel mooi allemaal. En natuurlijk weer een reden mij in mijn schuurtje terug te trekken.

Dit keer wordt het een paardenwei in viervoud.
Het project is te verdelen in drie delen: De stal, de wei (omheining) en de paarden.
Eerst de stal. Ik heb allerhande stukken resthout die mooi van pas komen.

Schuur 1.jpg

De stukken vloerplank zijn niet breed genoeg om daar de wandjes van de stal van te maken. Daarom eerst planken aaneen lijmen.

Schuur 2.jpg
Elke samenstel van 3 stukken vloerplank is genoeg voor de wandjes van twee stalletjes. Hier is alles al uitgetekend.

Schuur 7.jpg
De uitwendige vormen van de wandjes uitgezaagd met de lintzaag en daarna zijn de wandjes met de Stanley nr 4 gevlakt. De raampjes uitgezaagd met een Ferm figuurzaag die ik in 1993 heb aangeschaft, maar die indertijd meer door de kinderen is gebruikt dan door mijzelf.

Schuur 10.jpg

Ik heb een plaat triplex die groot genoeg is voor twee van de daken. Deze triplex is erg gevoelig voor uitbreeksels langs de zaaglijn. Daarom heb ik op de plaats van de zaaglijn wat schilderstape geplakt. Zowel onder als boven.

Schuur 12.jpg

En hier dan het resultaat: netjes gezaagd met de figuurzaag.

Schuur 15.jpg

De twee andere daken worden gemaakt van latjes. Ben benieuwd of iemand herkent wat het eigenlijke doel was van deze latten.

Schuur 19.jpg

De latjes eerst op volle lengte met het vlak-vandikte-bankje op maat gemaakt en opgefrist en daarna de best bruikbare stukken er uit gezaagd.
Hier zijn de stalletjes in elkaar gezet. De stalletjes met triplex daken staan al in de lijnolie. Het grote deel van de stal is voor de paarden, het kleine dient (in mijn fantasie) als stro-berging. De achterwand van elke stal bestaat uit drie stangen, gemaakt van beuken 6 mm rond. Dat rondhout is het enige gekochte materiaal van het hele project.
Aan de achterkant van de stalletjes zien jullie twee verticale latjes met drie gaatjes. Dat is de bevestiging voor de afneembare en demontabele omheining.


Schuur 22.jpg

Schuur 23.jpg

Gedurende het project laat ik mij weer vergezellen door onze trouwe viervoeter. Liefst ligt hij op schoot, zoals hij nu doet terwijl ik dit zit te tikken. Maar een plek voor het werkplaatskacheltje is een prima alternatief.

Trouwe hond.jpg

Wordt vervolgd.
 
P

Pel

Guest
@Hubert, ik volg jou posts hier altijd met grote interesse, omdat ik soms ook speelgoed maak, alleen jammer dat de foto's niet erg duidelijk zijn, misschien iets meer belichting?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Dank voor het commentaar en ook voor de kritiek op de foto's. Ik zal proberen mijn leven te beteren.

De latten waren bedoeld voor raampjes in bijenkasten. De bijen waren een heel mooie hobby, maar noodgedwongen heb ik die in 2012 moeten beëindigen.


Door allerhande zaken ben ik afgelopen maanden weinig in mijn schuur geweest en nog minder op het forum. Maar ik ben terug. Dat zal moeten ook. Eén van de te verwachten kraamvisites is al geweest en de anderen komen er aan.

Twee jaar geleden heb ik een kinderserviesje gemaakt als kraamcadeau en het doet plezier te zien hoe dat ondertussen al wordt gebruikt. Voor de tweede boreling in datzelfde gezin heb ik daarom tussentijds een dienblad gemaakt in plaats van de paardenwei. Helaas heb ik verzuimd van het proces foto's te maken. Het dienblad is al verschonken. Zie hier twee foto's.

Dienblad 1.jpg

Dienblad 2.jpg


Nu dus verder met de paardenwei.

De afrastering is al klaar. Gemaakt van gesloopte eetkamerstoelen en gekocht rondhout.
De twee korte hekjes komen achteraan tegen de zijkant van de stalletjes. De uitstekende delen grijpen in latjes die links en rechts aan de zijkant van de stalletjes zijn aangebracht.
Het geheel kan in elkaar gezet worden en uiteengenomen worden.

hek klaar.jpg



De paarden worden gemaakt van stukken ruw hout. Kersen, eiken en hulst. Een aantal paarden is al klaar, maar de productie van drie paardjes maak ik hieronder zichtbaar.

Ruw hout.
Paard a.jpg


Planken zagen. Ze worden 28 mm dik. Eerst heb ik één kant van het ruwe hout glad geschaafd, zodat dit goed aandraagt op de lintzaagtafel.

Paard b.jpg


Paardjes tekenen. Het moeilijkst is: Hoe teken je een paard? Maar dat is uiteindelijk wel gelukt en die tekening heb ik uitgeknipt, zodat ik ze kan gebruiken als provisorische tekenmal.

Paard c.jpg


Uitgezaagd met de elektrische figuurzaag.

Paard d.jpg


Poten zagen.

Paard e.jpg

Paard f.jpg


Met schaaf, zaagjes, beitel en geïmproviseerd mes ruw gemodelleerd.

Paard g.jpg


Wat verder uitgewerkt, klaar om met grof schuurpapier verder te af te werken.

Paard h.jpg


Geschuurd, maar nog ongeolied. Voor de perfectionisten onder ons: ik zie hier en daar nog wel een verbeterpuntje, maar gelet op het doel vind ik ze goed genoeg. (Heeft al genoeg tijd gekost, gemiddeld drie uur per paard, zes paarden per set, vier sets).

Paard i.jpg

Geolied. Het is droog weer; nu mag de hele kudde naar buiten.

paard j.jpg

Finishing touch was afgelopen vrijdagmiddag, met 's avonds kraamvisite. Hè hè, net op tijd klaar.

klaar.jpg
 
P

Pel

Guest
Het is weer prachtig Hubert, wat zullen de kinderen hier weer blij van worden.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.