2 vazen uit eiken

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
1 nogal mislukt:

slecht.jpg

1 waar ik zelf heel, heel tevreden over ben:

goed1.jpg
goed2.jpg
Op deze foto's is al iets van de struktuur te zien. De vaas begon bij het drogen verschrikkelijk te barsten, geen 2 cm was zonder barst.Maar bij het verder drogen trokken de meeste scheuren een eind dicht en alle kleine scheurtjes zich helemaal dicht. Dat geeft een oppervlaktestruktuur waar ik heel, heel blij van wordt.

goed3.jpg
goed4.jpg
Doordat de barsten hier veel onregelmatiger verdeeld zijn dan in de 1e vaas, heeft het geheel wat.

goed5.jpg
goed6.jpg
Het was een splitsing in de stam, die deels ingewaterd en verrot was. Een deel boog zich bij het drogen een centimeter naar buiten.

goed7.jpg
goed8.jpg
Alle scheuren die van buiten zichtbaar waren zijn zoveel mogelijk met zwarte inkt geverfd, want bij het scheuren komt de natuurlijke kleur van het hout weer terug, het roken is (na 24 uur, in ieder geval) niet door en door.

Eiken (Europees eiken), hoogte 45 cm, wanddikte ongeveer 10 mm, geschuurd tot korrel 320, gerookt, 4x in de walnotenolie gezet (hij begint net een beetje te glanzen).
Dit was de eerste, toen deze begon te barsten heb ik de vaas uit foto 1 gemaakt, die is dunner, rond de 6 mm, maar deze is duidelijk beter gelukt, die van foto 1 is toch eerder mislukt vind ik.

In het echt is de vaas nog iets donkerder, maar een halfglanzende ronde donkerbruine vaas fotograferen is lastig.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Jurriaan,

Persoonlijk vind ik beide vazen erg mooi, en wellicht de eerste zelfs nog wel ietsjes meer als de 2e.
En tja eiken, wat valt daar nou niet mooi aan te vinden:D

Met vriendelijke groet,
woody
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik vind de 2e ook mooier jurriaan, ik vind hem zelfs heel mooi.
Martin Adomat leerde mij dat bij dit soort vazen uit nat hout je het beste de houtnerf dwars door de vaas kan laten lopen.
Het hart van de boom moet dan wel op het dikste punt van de vaas zitten en een wanddikte van 6 tot 8 mm.
Vervolgens de vaas upsite down laten drogen.
Je krijgt wel een behoorlijke vervorming (ovaal).
Ik heb hier al goede ervaringen mee gehad en soms een scheurtje in de bodem dat diwijls bij het droger worden weer dicht trekt.

Deze eiken vaas heb ik gedraaid bij Martin Adomat.
Je ziet dat de houtnerf dwars door de vaas loopt.
En eigenlijk zit het hart hier nog een beetje te laag.
P8230016.jpg
Bij de 2e foto is goed te zien hoe ovaal de vaas is geworden en het vlakke stuk daar zit een enorme noest.
In de bodem zitten een paar kleine scheurtjes die aanvankelijk wat open kwamen maar nagelang het hout droger werd weer dicht zijn gegaan.
 

Bijlagen

  • P8230018.jpg
    P8230018.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.