Mini bench

WR1944

Oud hout
Vandaag heb ik de eerste hardware gekocht voor een mini bench. Ik loop al een tijdje rond om een mini bench te maken en daar wil ik dan wel wat beter materiaal voor gebruiken dan het vurenhout en Douglas van de grote werkbank.
De eerste aanschaf betreft een bankklem met een quick-release. De bekken zijn 7" (ruim 175) breed en de maximale spandiepte is 8" (ca 205). Op de doos staat de spandiepte abusievelijk aangegeven als 250 mm. De schroefdraad is echter van een vreemde schuine vorm die ik nog nooit had gezien. Je zou rechthoekige of trapeziumdraad verwachten.

Er zit nog een hoop denk- en schetswerk aan te komen voordat ik daadwerkelijk begin. Ik wil een gatenpatroon als van een MFT-tafel. De klem komt aan de korte zijde. Ik overweeg nog of ik een voorziening ga maken voor toggle klemmen zoals van Kreg. Dan zou ik één of twee rails moeten aanbrengen langs de zijkant.
https://www.kregtool.com/store/c34/clamping-accessories/p69/clamp-traktrade/

De bankklem is een degelijk Amerikaans product alhoewel ik het mechanisme wel wat moet nalopen om alles wat lichter te laten lopen. Een beetje olie en vet doet wonderen al moet je dat in de buurt van hout nooit overdrijven.

P1010183q.jpg

P1010182q.jpg

P1010183qq.jpg
Klein foutje. ;)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Die schuine draad is voor de quick-release die erop zit, je kan als hij ver open staan zonder de release handle te gebruiken hem ook snel inschuiven.
En zoals je zegt Amerikaans product, die jongens weten nog niet helemaal wat mm zijn ;-) 8 x2,54 zal echt wel in de buurt van 205 blijven ipv 250, ik denk eerlijk gezegd aan een tikvoutje van de ontwerper van het doosje.
 

WR1944

Oud hout
Zoals ik geen snel inschattingsvermogen heb van hoe groot iets in inchmaten is zo denk ik dat de Meeste Amerikanen dat hebben zodra het over millimeters gaat. Maar met een simpel rekensommetje moet er wel uit te komen zijn, zeker voordat je het op papier (hier karton) zet. Dat je met die schuine draad snel de bek dicht kunt schuiven had ik me zo snel niet gerealiseerd. Maar daar was ik vermoedelijk wel achter gekomen als de bankschroef gemonteerd was geweest. Maar in ieder geval bedankt voor de opmerking.

Zo over de duim denk ik dat de lengte rond de 600 komt te liggen met een maximale uitloop naar 700. Voor de breedte denk ik aan 350 tot 400 maar dat zal afhangen van de Kreg-rails. Voor de hoogte mik ik op 300, dan kan de hendel van de bankschroef nog ruim ronddraaien en wordt de totale werkhoogte 1200. Voor het blad wil ik maple gaan gebruiken en voor het onderstel restjes van de Radiata Pine van het project waar ik nu mee bezig ben. Voorlopig laat ik de ideeëncarousel ronddraaien en maak ik zo nu en dan een notitie op het white board.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
WR1944, heb jij in je werktuigbouwkundige verleden nooit met Schaublin machines mogen werken? Deze hebben namelijk spantangen met een zaagtandschroefdraad.

Zaagtandschroefdraad is vooral bedoeld om naar 1 kant grote krachten op te vangen, en dat gedurende vele malen.
Vandaar ook de toepassing in jouw klem. Dat je hem de andere kant op dicht kan duwen, is een bonus.
 

WR1944

Oud hout
In de 50er jaren zat ik op de LTS Fijnbankwerken en van uit die hoek komt de naam Schaublin me bekend voor. Maar ik ben bang dat dergelijke details als van de schroefdraad van spantangen in de mist van het verleden zijn opgelost.
Edoch het Internet heeft me net geleerd dat de schroefdraad van de Schaublin spantangen 45/5 graden is. Eén flank is 45 graden en de andere 5. Gevoelsmatig lijkt me dat afschuiving de belangrijkste kracht in dit verhaal is en de schuine delen van de draad schuin zijn voor een groter contactoppervlak (smering en slijtage) en eenvoud van fabricage tegenover rechthoekige draad.

Maar de tijd zal leren hoe het in de praktijk uitpakt.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Kan speling hierbij ook van belang zijn? Het merk staat volgens mij bekend vanwege de nauwkeurigheid van werken die je er mee kunt bereiken.

Fons
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Schaublin ging met de filosofie van hoogste nauwkeurigheid vaak erg ver met de ontwerpkeuzes. Het waren de nauwkeurigste machines destijds, maar ook de duurste.

De keuze voor de zaagtand zal in de kleine marges hebben gezeten. Maar daardoor herkende ik het wel, aangezien wij nog Schaublin machines op werk hebben.
 

WR1944

Oud hout
Alleen op den duur zal er speling ontstaan door slijtage, er van uitgaand dat de productie nauwkeurig geweest is. Bij rechthoekige schroefdraad is dat niet te corrigeren tenzij je met iets als een dubbele moer gaat werken of met een nastelbaar deel werkt. Die nastelbaarheid moet axiaal gericht zijn. Bij schroefdraad met schuine flanken is de speling te elimineren door bijvoorbeeld twee helften van bijvoorbeeld een moer in radiale richting dichter naar de draad te brengen. Maar er zijn meer factoren die de nauwkeurigheid bepalen zoals de oppervlaktetoestand van de schroefdraad (gladheid). Voor nauwkeurig werk worden de flanken bijvoorbeeld geslepen.
Maar de kreet "zaagtandschroefdraad" heeft toch weer wat losgeweekt in m'n geheugen.

Maar we lopen nu aardig uit de pas met houtbewerken.

In het praktijklokaal hadden we een rij AI-draaibankjes staan en een stuk of drie Schaublins. Alleen voor het nauwkeurige en kleine werk "mocht" je daar op draaien. Ik herinner me dat ik eens een boldraai-hulpstuk heb gemaakt om nylon bollen te draaien als knoppen op hendels.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik weet niet wat ik mij precies moet voorstellen bij een mini bench, maar dat lijkt mij een aardig grote bankschroef. Mooi ding, ben benieuwd wat je gaat maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.