PDA

Bekijk Volledige Versie : "Lijmlatten" ?



Roestige Spijker
24-03-16, 22:24
Hallo allemaal,

ik heb ooit eens ergens op www iets gezien over het lijmen van grotestukken hout mbv latten met 1rechte zijde en de andere kan had een ruime radius.
Mbv een paar lijmklemmen deze latten vastzetten en je hebt over het hele oppervlak dezelfdé druk.

weet iemand wat ik bedoel en ook hoe deze latten heten ?

graag hoor ik van jullie.

peter.

coko
24-03-16, 22:57
Bow clamps

gids66
24-03-16, 23:47
Cambered of curved clamping cauls

PBT
25-03-16, 12:23
Bij felder worden ze verkocht onder de naam stubai klem

Toxiq
25-03-16, 13:10
CNC biedt uitkomst volgens dit verhaal
http://blog.woodcraft.com/2012/02/bowclamp-is-a-good-caul/

Ruurd.A
25-03-16, 13:53
Zouden de voorgevormde latten van een lattenbodem (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50160208/) geschikt zijn voor deze toepassing?

Pel
25-03-16, 13:59
Ik denk dat het proberen waard is, al moet er er misschien een klem meer opzetten?

Groet Pel.

burley
25-03-16, 16:55
Zouden de voorgevormde latten van een lattenbodem (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50160208/) geschikt zijn voor deze toepassing?

Die zijn aanzienlijk dunner dan de 'latten' in het filmpje van Toxiq, dus kan me zo voorstellen dat ze veel minder kracht uitoefenen op het werkstuk.

Willems Ontwerp
25-03-16, 16:58
Zelf maken van vuren regels, 28x40mm. Heb ik onlangs gedaan en werkt erg goed.

Hunto
25-03-16, 18:13
Zelf maken van vuren regels, 28x40mm. Heb ik onlangs gedaan en werkt erg goed.

En die aan weerszijde arm geschaafd?

Willems Ontwerp
25-03-16, 18:53
Ja inderdaad, één zijde vlak schaven en de tegenover liggende zijde bol.

Toxiq
25-03-16, 21:20
ik zat eens te denken hoe dat machinaal makkelijk na te maken zou zijn
of ik goed zit weet ik niet, enerzijds denk ik dat dit de oplossing is aan de andere kant twijfel ik

ik heb een schetsje gemaakt gezien vanaf de bovenkant
als je een freestafel opstelling hebt, bijvoorbeeld zoiets

PLAATJE GELEEND HIER OP HET FORUM

http://www.woodworking.nl/upload/attachments/48588=9939-_DSC1101.jpg

Dat plaats je na de frees (dus op de linkervleugel een blokje) doordat je balk opschuift veranderd de hoek en krijg je een lichte ronding, althans...zover de theorie

Zie voorbeeld

45739

45740

45741

45742

45743

burley
29-03-16, 13:31
Waarom zou je dat schaven of met de freesbank doen? Met de lintzaag (ervan uitgaande dat je die hebt) is dat toch veel makkelijker te doen?

Toxiq
29-03-16, 13:46
ik denk dat je dan niet zo een mooie vloeiende lijn krijgt
Dus dan is mijn vraag, waarom zou je het met de lintzaag doen

burley
29-03-16, 14:30
Hmm, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Hangt er van af of je tuffsaws gebruikt of niet denk ik ;)

Maar zonder gekheid, ik denk dat je met de lintzaag prima in de buurt van een vloeiende lijn kan komen, mits je de juiste zaag gebruikt.
Ik denk overigens niet, maar kan het mis hebben, dat de kleine verschillen die je dan houdt veel invloed hebben op de verdeling van de krachten. Maar zoals gezegd, ik kan het uiteraard mis hebben!

Tomtom
30-03-16, 08:57
Ik vermoed dat de lattenbodemlatten (mooi woord) van de zweedse spaanplaatgigant ook prima zouden werken, maar je zou er, om voldoende klemkracht te genereren, een aantal "op" elkaar moeten klemmen (lepeltje lepeltje leggen)

Als je ze zelf zou willen frezen, is de makkelijkste manier denk ik om een relatief dunne lat (5-10mm) op een stijve balk te klemmen, met in het midden een vulblokje ertussen, die zorgt voor de bolling in de lat. Vervolgens kan je deze constructie met een kopieerfrees in een vol stuk hout overzetten.

Groetjes,

Tom

Bijtel
30-03-16, 13:13
De lattenbodemlatten los op elkaar leggen gaat niet werken, je zal ze aan elkaar moeten lijmen.

Ik vraag me af of het freesprincipe van Toxiq gaat werken. Iets zegt me dat dit niet werkt.

Ik zou het zelf doen met een decoupeerzaag. Aftekenen met een gebogen latje. Zulke latten ga ik maken als ik zo'n klem-klus heb. Ik zit te denken aan een vuren 2x3tje of evt. een stuk meranti. Ik heb veel oud kozijnhout uit m'n huis overgehouden.

boertje125
30-03-16, 20:15
Als je met een spilfrees rond wilt frezen moet je de ringgeleider gebruiken en een mal.
dat werk ongeveer net zo als een kopieerring op een bovenfrees.

Kor
30-03-16, 22:52
Ik vraag me af of het freesprincipe van Toxiq gaat werken. Iets zegt me dat dit niet werkt.


Moet volgens mij goed kunnen, wel enkele aandachtspunten:

- Niet de hele lengte ineens proberen te frezen, maar vanuit het midden naar beide uiteinden. Dan krijg je een symmetrische parabool.
- Geleider en blokje zo instellen dat de het midden van de lat net (geen) contact met de frees maakt.
- Latten met overlengte gebruiken, zodat het frezen enkele centimeters van het eind kan worden gestopt. Vervolgens de niet gefreesde uiteinden afzagen.

boertje125
31-03-16, 20:23
Met het principe van torix kan je niet rond frezen maar wel recht afschuinen.
uiteraard gebruik je geen klosje maar zet je de hele linker geleider iets naar voren zodat je de lat hiertegen aan kan houden als het eerst stukje langs de beitel is.

Op een vlakbank kan dit ook heel goed
ik heb zo wel eens tafelpoten gemaakt.