Plantenbak dubbele bodem?

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Ik ben voor een vriendin bezig 2 plantenbakken te maken. Geheel uit Douglas.
Ze had een foto van internet hoe ze het graag wilde hebben, maar ze moeten wel verrijdbaar zijn. Dus met een foto erbij aan de slag gegaan.
De bakken worden 60x60x100cm. Nu had ik gezegd dat er eventueel een dubbele bodem in kan omdat er anders wel veel potgrond in gaat. Ze weet nog niet wat er in komt qua beplanting, maar ik had haar gevraagd bij een kennis (kweker/tuinder) na te vragen hoe of wat en die gaf aan dat 50cm potgrond meer dan voldoende is.

Dus nu moet er een dubbele bodem in, vanaf de dwarslat, maar ik zit een beetje met de afwatering. Ik wil de binnenzijde bekleden zodat er geen vocht bij het hout komt. Al het hout is overigens rondom 2 maal geïmpregneerd.
Hoe pak ik dat het beste aan zodat die bakken zolang mogelijk meegaan? Want de één zegt dat je het beste vijverfolie oid kan gebruiken (waterdicht) en anderen zeggen weer worteldoek, zodat het vocht juist weg kan.

En hoe doe ik dat het beste onderin i.v.m. de afwatering, want anders loopt het water op de bodem en rot dat alsnog weg op den duur?

Dit zijn de frames, onbehandeld. Ertussen komt zweeds rabat in het zwart. De wielen waren op de foto nog niet gemonteerd. Inmiddels wel zodat alles vrij staat van de grond

1a5ME+
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat je zou kunnen proberen, als je echt afwatering wil, is een zinken trechter erin maken die uitkomt in een goot met een pijpje naar buiten. Het zink moet je dan wel goed aan elkaar solderen. Eventueel zou je de zinken trechter dan kunnen ophogen naar boven, tot aan de bovenste regel, eventueel nog omgeslagen op de regel met kit eronder. Dan heb je zeker weten een waterdichte oplossing en afwatering. Het model dat ik in m'n hoofd heb is naar een zinken vergaarbak, zoals aan de hemelwaterafvoer zit.

Ik heb nog even gekeken, een plaat zink van 1000x2250mm kost je ongeveer 50,- euro, soldeerbroodjes kosten de wereld ook niet en dan kan je met een brander en een plaatschaar het op maat knippen en aan elkaar solderen, wat opzich niet zo heel ingewikkeld is. :) Leuk projectje lijkt me zo! :D

Pel's oplossing is overigens een heel stuk eenvoudiger en goedkoper. ;)
 
Laatst bewerkt:

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Een paar stukken piepschuim is ook een goede vulling in een diepe plantenbak, scheelt ook veel qua gewicht mocht je de plantenbakken willen verplaatsen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zakken zou ik niet doen, als het veel regent gaan die helemaal vol staan met wortelrot als gevolg
altijd zorgen dat vocht weg kan
 
Potgrond blijft vochtig, dus ik zou er geen worteldoek in maken. Dat is alleen handig om het uitspoelen van de grond door de naden te voorkomen, je Douglas bakken rotten direct weg. Vijverfolie is nog niet zo'n gek idee, maar wat Toxiq zegt, zorg wel dat overtollig vocht weg kan. Potgrond of hydrokorrel heeft een hoge bufferende werking, het is dus niet zo dat het direct uitdroogt.
Als je er EPDM rubberfolie in lijmt, en een pvc buisje door de beide bodems brengt, hou je de binnenkant mooi droog. Het gat in de EPDM folie 1/3 zo groot maken als de maat van de buis, als je t folie er dan omheen trekt is het gegarandeerd waterdicht.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou wel worteldoek oid nemen maar de bodem NIET van hout maken, eerder iets van dik plexiglas (en dan wat gaten er in, dan kan het overtollige water gewoon weg en het hout blijft droog
zijkanten/binnekant kun je natuurlijk wel voorzien van vijverfolie om ze droog te houden
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb een paar keer bomen in een houten kistje gezet, bekleed met worteldoek en in de bodem gaten of sleuven. Na een jaar rot het kistje weg, dus niet doen! In jouw geval zou ik een normale plastiek container/plantenbak gebruiken en de bodem vrij laten. In de plantenbak zitten toch al genoeg afwateringsgaten waar overtollig water weg kan. Beter nog is om er een drainagelaag in te leggen in de vorm van kiezels. Hydrokorrels spatten in de winter bij hoge vochtopname en vorst uit elkaar.
 
Kiezels draineren, maar nemen geen vocht op. Het is dus alleen maar vulling, dan kun je beter tempex gebruiken lijkt mij. Sowieso zou ik dat gebruiken aan de wanden, als isolatie tegen vorst en hitte. Dan is het risico op bevroren hydrokorrel ook niet zo groot.

Overigens heeft mr. Yellow een dubbele bodem waar het vocht afgevoerd moet worden, dus alleen vanaf de bovenste bodem naar beneden verschuift het probleem. Vandaar dacht ik, in navolging van Klaas om een afvoer door beide bodems te maken. Kun je er zelfs een kleine vijver van maken :D
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Bedankt voor de reacties. De optie van EPDM is zo gek nog niet. De bodem voorzien van stroken zodat het een conische vorm krijgt en dan een pijp in het midden door de onderste bodem naar buiten. En een los stuk worteldoek erover zodat de grond er niet uitvalt/spoelt.

Schiet me net te binnen, ik kan de binnenkant ook behandelen met vloeibaar rubber. Gummil heet het dacht ik. En dan afwatering in de bodem.
Denk haast dat dat nog makkelijker is. Wel prijzig, maar dat is epdm net zo goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.