Bouwverslagje Tuinkantoor

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Broerlief heeft voor zichzelf een tuinkantoor ontworpen. Het plan is dat dit een volledig functionele buitenruimte wordt waar hij zelf kan werken.
Ook zou je er ook moeten kunnen slapen en er zit ook een klein keukentje in.

Hij wilde niet iets recht toe recht aan hebben en heeft er een bijzondere vorm aan gegeven.
De ruwbouw heeft hij zelf gedaan, het afbouwen van het keukenblok / kastenwand heb ik gedaan.

Een paar foto's als impressie van wat we tot zover hebben gemaakt.

Het skelet is gemaakt van 18mm multiplex ribben, die met een grote CNC op maat zijn gemaakt.
IMG_2876.jpg

Gevel en dak is betimmerd met Douglas(?) planken. Door de rond uitlopende vorm is het vanbinnen verrassend ruim.
IMG_2834.jpg


Lief klein kacheltje die de boel snel warm heeft.
IMG_2882.jpg

Aan de kopse gevel komt de kastenwand. Bovenin zijn allemaal laden gemaakt. Rechts een wasbak met close-in boiler, erboven een magnetron en eronder een koelkast. Erachter nog een diepe lade voor een grote printer. Elk hoekje is wel benut. Die Kapex is trouwens wel een erg fijne machine om erbij te hebben staan.

IMG_2852.jpg

De basis is gemaakt met 18mm multiplex, de afwerking met multiplank met een 6mm eiken toplaag.
Het bekleden van de lades bovenin was wel een leuke uitdaging. Ik wilde de planken door laten lopen over de verschillende lades. De planken heb ik in kortere stukken gezaagd en dan mbv mallen van de juiste ronding voorzien.
De kopse kanten van de multiplank zijn afgewerkt met een massief eiken lat. Eerst was het de bedoeling om de vaste panelen strak op de lat aan te laten sluiten, maar het was uiteindelijk mooier om hier ook een spleet tussen te houden. Dan is een lineaaltje en invalzaag toch ook wel erg handig.

IMG_2855.jpg

Scharnieren en ladegeleiders zijn van Blum, mooi spul.
IMG_2878.jpg

En zo een beetje klaar. Het deurtje rechts was wel aardig om te maken.
IMG_2859.jpg

En nog een kort overzichtsfilmpje.


Er moet nog wel het eea afgewerkt worden. De (slaap)bank en vensterbanken moeten nog betimmerd worden met de eiken planken. Maar voorlopig zijn we best tevree.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi hoor! Leuk project om zo samen met je broer aan te werken. Heb je nog een waterdichte laag onder de gepotdekselde planken aangebracht? Kan zo nog wel wat inwateren lijkt me... Mooi dat jullie buiten de gewoonlijke beelden van een tuinhuisje zijn gaan denken.

Fons
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Toen ik de titel las dacht ik: het zal wel weer zo'n standaard blokhut zijn. Het verhaal lezende en de foto's bewijzen gelukkig dat ik het helemaal bij het verkeerde eind had, gelukkig!
Ik sluit me aan bij de reactie van Fons! Wat een mooi project en wat een heerlijkheid dat het niet zo'n standaard bouwsel is. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
De vormgeving van het geheel komt uit de koker van mijn broer. Als je erin staat te werken merk je dat het een fijne omgeving is.

Over het frame is een waterdichte folie / laag aangebracht. Het vocht en regen kan dus zonder problemen door de buitenste schil. Het binnenwerk is gewoon afgeschermd
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De naam verslagje klopt wel, er is veel meer gedaan dan even uit die paar foto's blijkt. Maar het verkleinwoord vind ik niet van toepassing op het resultaat, dat is van grote klasse! Ik ben jaloers op mensen die dat 'even' kunnen maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.