Robland k31 en zagen

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
Een man in mijn dorp reviseert Robland combines. Ik heb mijn oog laten vallen op een Robland k31. Wat ik me nu afvraag, als ik de machine bekijk en de handleidingen doorlees die ik kon vinden, dan is er eigenlijk zeer weining zaagcapaciteit rechts van het zaagblad. Is het nu de bedoeling dat je de vlakbank en langgat zaken wegklapt/haalt zodat je meer zaagcapicteit hebt? Of snap ik er niets van? :)
 
Laatst bewerkt:

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Voor het dagelijkse werk is dat inderdaad zo. ik meen mij te herinneren zon 17 cm of zo.

Als je breder wilt dan kun je het schaafgelei ook als zaaggelei gebruiken. Ik vond het behelpen, maar het kan wel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.785
933
Leeuwarden
Als de bladen van de vlakbank naar beneden liggen en je alle geleiders van de vlakbank er afhaalt en de bedieningshandvat van de langgatboor verwijdert kun je platen van onbeperkt formaat zagen;)

Fons
 

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
Als de bladen van de vlakbank naar beneden liggen en je alle geleiders van de vlakbank er afhaalt en de bedieningshandvat van de langgatboor verwijdert kun je platen van onbeperkt formaat zagen;)

Fons



Maar heb je dan wel een fence/geleider rechts? Of gebruik je dan de sliding table/linker kant voor parallel te zagen?
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
met de lange zaaggeleider en neergeklapte schaaftafels kun je ongeveer 55 cm zagen
zelf heb ik een boven hangende kap met een los spouwmes dus als ik breder moet zagen moet ik het doen zonder kap op de zaag
 

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
Ik zit nu wel te twijfelen, of deze zaag dan voor mij is.... moet toch regelmatig 50-60 cm zagen. Maar ja vlakbank, vandiktebank en frees zijn dan ook wel erg welkom....
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.785
933
Leeuwarden
Toen ik een Robland had gebruikte ik inderdaad wel eens de roltafel met klem en eventueel de afkortgeleider om plaatmateriaal af te zagen. Lukte niet met de grootste formaten. Als je meer over de Robland wilt weten raad ik je het Roblandforum op Yahoo aan. Of de site van CharlieB.

Fons
 

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
Bedankt allemaal. Ik ga het Roblandforum en die CharlieB site eens lezen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.