student meubelmaken stelt zich even voor

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
hey allemaal,

Zoals de titel misschien al verraden heeft ben ik nu al voor een klein jaartje student op het hmc en hoewel de opleiding met vallen en opstaan gaat bevalt het me echter goed. (in tegenstelling tot mijn vorige opleiding :mad:)
Helaas kan ik op dit moment echter niet echt veel doen aan houtbewerking aangezien ik op dit moment niet echt over een betrouwbaar stuk zaaggereedschap beschik, maar goed dat wordt van de zomer hopelijk
opgelost. Genoeg tijd om in ieder geval een goede tafelzaag uit te zoeken en een werkbank te ontwerpen, daar in de toekomst meer over. Ik denk dan ook dat ik het een beetje rustig hou voordat ik mezelf gek maak
met tig van de meest gestoorde ideeën die ik dan wil uitvoeren. (natuurlijk helpt het forum hier lekker aan mee :p)

In de tussentijd ga ik maar lekker rondneuzen.

Groetjes,
Lesley
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Iedereen bedankt voor het warme ontvangst.

Welkom! Het meest betrouwbare stuk zaaggereedschap is de handzaag. 1MK gratis fitness!

Ben het grotendeels hier dan ook mee eens, echter beschik ik op dit moment alleen over een toffelzaag waarmee ik nog enig sinds haaks mee kan zagen. In die zin voel ik me dan ook een beetje gelimiteerd in wat ik op dit moment wel en niet kan maken.
In ieder geval bedankt voor je advies.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hey Lesley, Begrijp ik dat nu goed? Heb je alleen een troffelzaag? Hoe doe je dat dan op de opleiding? Hoefde je niet een basisset of zoiets aan te schaffen? :confused:

Nu ja, een aantal zaken kun je ook zelf maken....
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Beste Hunto, excuses voor de schrijffout. Ik bedoelde eigenlijk dat mijn toffelzaag het enige stuk gereedschap is waarmee ik thuis fatsoenlijk mee kan zagen, daarnaast heb ik natuurlijk ook zo'n basisset.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Welkom op het forum!

Wat voor zaken wil je gaan zagen? Schulpen, afkorten, breed, hoog, smal, dun? :D En: wil je elektrisch? Als je niet elektrisch wilt, dan ontkom je uiteraard niet aan een set goede handzagen. Wil je 't wel, dan zou ik als je veel smalle zaken wil schulpen voor een zaagtafel gaan. Wil je voornamelijk bredere platen op maat zagen, dan is een invalzaag met liniaal voor heel veel bruikbaar. Het mooiste is beide, maar da's dan gelijk weer een rib uit je lijf. En dan eigenlijk ook een afkortzaag voor het afkorten van planken en balken.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Beste Klaas, ik wil vooral wat kleinere dingen maken, echter wil ik ook in staat blijven om bijv. een bijzettafeltje te maken. Groter dan een groenten krat zullen de meeste dingen echter niet worden, ik denk dan ook dat als ik planken van zo'n 500x240x30mm en balken van 800x80x80xmm kan zagen met het gereedschap ik aardig ver kom zonder mijzelf echt te limiteren. Wat gereedschap betreft vindt ik de prijs voor een goede zaagtafel op dit moment iets te hoog voor mijn budget, echter zie ik ook niet echt een goed alternatief buiten een goed stel handzagen zoals je al suggereerde.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat je kan doen Lesley, is een cirkelzaag nemen en die onder een plaat hangen. Op die manier heb je eigenlijk al je zaagtafel te pakken. Hier staat een eenvoudige uitleg:


En hier door Matthias Wandel een wat uitgebreider ontwerp:


De cirkelzaag hoeft niets bijzonders te zijn, hij moet alleen geen speling op de as hebben zodat het blad mooi recht en rustig loopt, de overige delen kosten relatief gezien ook weinig.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
bij beide filmpjes mis ik het spouwmes.

Lesley , de kleine dingen die je wil maken kunnen toch prima met enkele stukken handgereedschap? Dus nog een paar stukken bemachtigen en werken maar.
Het rustig houden is geen optie, het is nu dat je de basis legt.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
bij beide filmpjes mis ik het spouwmes.

Lesley , de kleine dingen die je wil maken kunnen toch prima met enkele stukken handgereedschap? Dus nog een paar stukken bemachtigen en werken maar.
Het rustig houden is geen optie, het is nu dat je de basis legt.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Scherp opgemerkt. Je bent er wel zelf bij, of je die monteert of niet. Dus Lesley, als je het gaat doen, denk daar dan over na! :)

Verder is het ook veel minder noodzakelijk bij een tafel dan bij het zagen van platen.De kans op het klemmen van het zaagblad zal veel en veel minder groot zijn op de tafel. En wanneer het spouwmes maar een fractie smaller is dan de zaagblad, dan gaat die alsnog happen, met of zonder spouwmes. Ik zeg overigens niet dat een spouwmes nutteloos is, maar verre van zaligmakend, zeker bij een zaagtafel. Maar dat is mijn mening. :D
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum!

Er wordt voor zagen vaak klakkeloos uitgegaan van cirkelzagen, invalzagen etc. Maar ik denk dat we dan van de mogelijkheden van een lintzaag onderschatten. Voor ruim driehonderd euro koop je een goede tweedehands, bijv. een Meber. Dan heb je een zaagbreedte van 40 cm. een zaaghoogte van 20 cm. en kun je met een goed afgestelde zaaggeleider hetzelfde doen als op een cirkelzaag, zeker voor het kleinere werk dat jij voor ogen hebt. Maar dan heb je gelijk ook een veelzijdige machine voor bochtenwerk, pennen zagen of zelfs zwaluwstaarten.:)

Overigens heb ik van een handcirkelzaag ook een praktisch werkende zaagtafel gemaakt beetje naar de ideeën van Izzy. Kun je in dit topic zien.

Succes! Fons
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik denk dat dat komt omdat een lintzaag een beetje als een onnauwkeurig apparaat wordt gezien, onterecht naar mijn mening. Het is zeker een goede optie, mits voorzien van een goed lint en een goede afstelling! Het voordeel van een cirkelzaag is natuurlijk dat wanneer het zaagblad recht is, de zaagsnede dat ook is mits een liniaal of langsgeleider wordt gebruikt. Bij een slecht lint kan deze ook met een langsgeleider gaan lopen bij het zagen.
 
P

Pel

Guest
Klaas, dat ben ik toch niet met je eens, een spouwmes is bij het schulpen van hout van essentieel belang. Het is ook voor de zaagblad veel beter want dat wordt niet heet, en het voorkomt het klemmen, het is daarbij ook nog eens goed voor de motor van de cirkelzaag, want die krijgt wat te verduren als zo'n dikke eiken plank gaat klemmen. Je ziet wel eens cirkelzagen bladen die helemaal vol met blauw zwarte plekken zitten, dan weet je genoeg, ik denk dat zo,n blad dan ook niet recht meer is. Als je alleen maar wat kleine plaatjes zaagt zal het misschien van minder belang zijn maar ik heb het mes er altijd op, ik heb mij vroeger vaak genoeg een blauwe vinger genepen als weer iemand het spouwmes van de zaag had gehaald om dat het in de weg zat. Trouwens de dikte van een spouwmes is, de dikte van de tand + de dikte van het blad gedeeld door twee.

Groet Pel.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat mag Pel! :D Het klemmen doet zich mijnsinziens i.t.t. bij het vlakzagen (zaag op het materiaal) toch veel minder voor. De afvalkant kan weg van het blad, de andere kant kan richting de aanslag (indien aanwezig), waardoor klemmen theoretisch alleen zou kunnen voorkomen wanneer je bewust een van beide kanten tegen de zaag aandrukt. En als het hout op een of andere manier toch sterk gaat klemmen, dan helpt het spouwmes ook niet echt en zou ik een wig in de zaagsnede drijven.

Waar we het in ieder geval over eens zijn, is dat het spouwmes geen overbodige toevoeging is! :)
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Klaas, ik ben het toch met Ornament en pel eens wat het spouwmes betreft. Het is maar wat voor jezelf werkt.

Mogelijk kan ik zelf een spouwmes aan het ontwerp toevoegen, maar ik denk dat ik voor een goede lintzaag ga.

Ondertussen heb ik toch wat mdf platen en fineer van school meegepikt, dus heel rustig gaat het toch niet worden Ornament.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik ben het ook niet met ze oneens, ik denk alleen dat het gevaar relatief is. En dat ze in de filmpjes er geen in hebben zitten, betekend niet dat jij dat niet zou kunnen doen. :) Maar als je een cirkelzaag hebt liggen, dan is dat wel verre uit de goedkoopste manier om een zaagtafel te krijgen, plus dat een zaagtafel naast een lintzaag ook helemaal niet verkeerd is. Beide hebben hun eigen toepassingsgebied.

Sowieso succes met welke keuze dan ook! :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.