hoe grenen kolom aanklampen en hoe liplas andere kolom uitvoeren

Kok

Nieuw lid
26 jul 2015
17
0
Hallo allemaal,

ik heb 2 vragen waarop jullie hopelijk antwoord hebben.

1. Kolom aanklampen:
ik heb in mijn oude houten huis een kolom (Amerikaans grenen) van ca 2,80m die ooit in de lengte gekloofd is tot 12cm dikte. Aan deze gekloofde kolom wil ik een dikke plank klampen zodat hij zijn originele dikte en sterkte terugkrijgt, daardoor moet hij weer 17cm dik worden ipv 12cm. Mijn idee is om dit met PU-bruislijm en schroeven te doen.
Mijn vraag aan jullie is: Welke schroeven (dikte/lengte) zijn hiervoor te gebruiken en in welk patroon kunnen deze schroeven geplaatst worden?

2. Onderkant kolom aanhelen dmv liplas:
een andere kolom in dit huis is aan de onderkant over ca 1m zo sterk aangetast dat ik dit onderste deel wil vervangen. Deze kolom is ook ca 2,80m lang, ook van Amerikaans grenen en is vierkant 20cm in doorsnede.
Welke liplas is bruikbaar voor deze verticaal belastte kolom (bv rechte liplas of schuine haaklas) en waar vind ik de te hanteren maatvoering van zo'n las? Ik ben ooit tekeningen gezien van de zaagsnedeverhoudingen van dit soort lassen maar ik kan ze niet meer vinden...

Ik hoop van harte dat iemand antwoord heeft op deze vragen, alvast bedankt!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
1 Een 5cm dikke balk schroef je met schroeven van min. 80mm. Patroon om en om over de breedte, afstand pakweg 20cm. Maakt eigenlijk weinig uit bij een kolom. Zorg dat de houtdelen zo goed mogelijk passen. Bruislijm doet weinig als het niet past, dan is bv. epoxy beter.

2 Koud en recht op elkaar zetten. Een schuine verbinding verzwakt je kolom. Als je persé een verbinding wil, doe dan een (rechte) pen en gat.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
6 mm korter stuk hout paszagen; ruimte tussen de delen vullen met Repair Care of iets gelijkwaardigs. Geeft je de ruimte om te werken én de verbinding is ijzersterk.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij 1 wel zoveel mogelijk de belasting van de kolom afhalen middels stempels.
Bij 2 geen schuine lassen gebruiken, haaks afzagen en deuvels erin of een rechte liplas of een pen een gat. Las middels slotbouten bij elkaar houden. Haaklas heeft geen toegevoegde waarde.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Een liplas is ook mogelijk om te gebruiken bij een verticale verbinding zoals bij het aanscherven van een gebintstijl. Een schuine liplas is hiervoor het beste toepasbaar. Een schuine liplas wordt voorzien van borsten zodat de houten delen niet van elkaar kunnen afschuiven.

Deze tekst is gebaseerd op:
Monumentenwacht Inspectiehandboek 2, 2.1.1, p.49
las.JPG
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Nee normaal met twee dikke toogpennen, je ziet dit erg veel in Zweden bij oude schuren waar een staander voor de helft werd vervangen. Soms worden ze opgedikt met dikke planken als extra verbinding. Ook zie je hier wel penlasverbindingen voor. Ik ben geen voorstander van bruislijm bij dit soort toepassingen en in Zweden (heel veel grenen en vuren) is men geen grootgebruiker van schroeven.

Bruislijm: Ik heb geen wetenschappelijke onderzoek bij de hand, maar voor mijn gevoel is bruislijm naar verloop van tijd niet zo sterk. Ik heb vaker gehad dat wanneer ik balkjes had gelijmd en deze na paar jaar verzaagde dat ik met spierkracht ze van elkaar kon aftrekken. Dan heb ik het wel over normale bruislijm van Bison, er zullen sterkere zijn neem ik aan.

Schroeven: Wanneer een verbinding een constructieve functie heeft, wordt in Zweden doorgaans een soort verzinkte nagels gebruikt (heb ze nooit in Nederland gezien), deze worden ook gebruikt om de beplanking van de buitenmuur vast te zetten. Het schijnt te zo te zijn dat schroeven de neiging hebben bij werking van hout of kleine verzakkingen (fundatie) te breken. Een nagel schijnt veel flexibeler te zijn, daarnaast zet een nagel uit door oxidatie en komt steeds vaster te zitten. Ik kan mij vaag herinneren dat het in de houtskeletbouw in de USA zelfs verboden is om schroeven te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.