stanley no 7

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
hebben hier mensen ervaring met een no 7 ?
is hij het aanschaffen waard ?
voor mij als houtbewerker
groetjes van leroy
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, ik heb er een en ja, ik vind hem de aanschaf waard. Ik kan niet zeggen of dat voor jou ook zo is. Ik dimensioneer m'n hout handmatig en dan is een #7 handig voor de lange afstand. Als je machinaal je werkstukken vlakt heb je vast geen #7 nodig.

Arthur
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het ligt eraan wat je ermee van plan bent. Ik gebruik mijn nummer 7 ook voor het dimensioneren van hout, werkt prima en is leuker om te doen dan door de v&vd bank te jagen.
Tis een behoorlijk bakbeest, iets van 55cm meen ik en weegt een paar kilo. Is daarom ook niet zo geschikt voor het kleinere werk.

Maar nogmaals, als je aangeeft wat je ermee wilt doen dan kunnen we hier beter advies geven...
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
nou wat ik ermee wil doen is het volgende ik heb een paar dikke platen eiken liggen die nog aan
het drogen zijn die wil ik gaan vlakken en afwerken maar dan is een stanley nummer 4 wel erg klein of niet ?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, daarmee wordt het erg moeilijk om het goed vlak te krijgen. Voor het vlakken gebruik je twee stappen: eerst in grote lijnen materiaal weghalen zodat je scheluwte en holling en bolling kwijt bent. Je hebt dan hier en daar nog wat kleine oneffenheden. Die werk je met een fijner afgestelde schaaf weg. Bij die laatste stap is de lengte van een #7 prettig omdat je dan de vlakheid over een grotere lengte meet. De schaaf volgt minder de bobbels en kuilen in je oppervlak.

Arthur
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
dankje arthur
hij is het aan schaffen waard dus ja ik ga een tafel maken van eiken en ik had twee platen besteld van 3 meter lang en 50 cm breed en 7 cm dik past niet echt door een vlak en van diktebank maar zo'n oude boom verdient het om met de hand te worden bewerkt toch ?
groetjes van leroy en ik kan een nummer 7 voor 35 euro op de kop tikken dus ik ga er maar voor een schraapschaaf is zeker ook wel wat of niet ?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
dit is hem dan 35 euro kon ik niet laten gaan dacht ik is nog in goeie staat aleen een beetje poetsen en dan kan hij er weer tegen gr van leroy

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En even controleren of van de zool de voorkant, het stuk vlak vóór de mondopening en de achterkant in één vlak liggen en of er tussendoor geen zool uitsteekt. Anders heb je nog wat werk met een glasplaat (of een stuk aanrechtblad) en schuurpapier/carborundumpoeder voor de boeg.

Maar gefeliciteerd, zo op 't eerste gezicht ziet-ie er helemaal niet verkeerd uit! €35 is echt een koopje.

Arthur
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
nee inderdaad ik heb hem gecontroleerd maar hij is super vlak dit in tegen stelling van zijn nieuwe broertje die worden nog weleens krom afgeleverd als ik baptist mag geloven aleen de beitel is wat kort weet iemand nog een online ijzerwaren winkel waar ik een nieuwe beitel kan kopen baptist adviseert een lie nielson beitel maar die zijn behoorlijk prijzig of zijn die echt hun geld waard ? iemand ervaring mee ? groetjes van leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.