Eiken in 2 à 3 mm

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik ben bezig met een nieuw object uit vers eiken.
Het moet een serveerschaal worden met een sierobject erin.
Eerst maar eens zien hoe het eiken zal vervormen.
Op de foto's het resultaat tot nu toe. De bovenkant eerst geborsteld bij gebrek aan zandstralen. Tussentijds bij pauzes inpakken in plastic anders vervormt hij direct,
Onderin gaten geboord om scheuren van de voet te voorkomen - hoop ik...............
Direct in de Danish oil gezet om het droogproces te vertragen.
De platte beitel hanteer je met de punt naar beneden.
Werkwijze: zie de foto's.
vr.gr. Jan Pranger.

P3210021.jpg

P3210020.jpg

P3210024.jpg

P3210027.jpg

P3210029.jpg

P3210030.jpg

P3210031.jpg

P3210032.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hoi Nico. Inderdaad, ik vrees met grote vreze dat alles vervormt. Dat mag wel en is juist de bedoeling. Een deel heb ik met klemmen gefixeerd om daar het andere object in te plaatsen. Ik hoop dat de voet een beetje heel blijft.
vr.gr. Jan Pranger.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi Jan, maar ik vrees ook dat het zal vervormen. 't Kan ook zijn charmes hebben hé.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Vervormen zal het zeker maar als de vervorming ook nog functioneel is, is dat mooi mee genomen :cool:

Benieuwd naar het vervolg.
 
P

Pel

Guest
Als hij maar niet gaat scheuren Jan, hele mooie tekening met die stralen aan een kant, het lijkt de zon wel?

Groet Pel.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik hoop, dat ie mooi gaat vervormen. Het blijft een verrassing hoe de natuur zich gedraagt. Daarna bepaal ik de plaats voor het andere object. Staat nu -goed geolied - losjes onder plastic om het droogproces langzaam te laten verlopen. Dat duurt toch een kleine week. Na de Pasen maar eens weer kijken.
Dank voor de reacties!
vr.gr. Jan Pranger.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Gewoon een idee wat al vaker in mijn hoofd rond speelt. Als je dit object vol onderdompelt in de olijfolie of wat voor olie dan ook. Zou het water (groei sappen) dan niet heel langzaam plaats maken voor de olie. Olie drijft op water.............

Heb zelf ooit twee schijfjes hout in een potje met olijfolie gedaan. Try out op kleine schaal. Na een jaar de schijfjes er uit gehaald. Na na een half jaar uit de olie zijn beide schijfjes nog vlak en geen scheuren. Ik heb een fout gemaakt door niet twee gelijke schijfjes buiten de olie te laten drogen. Wat mij wel opviel was een dun laagje water op de olie. Kan ook condensatie zijn, snap ik.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zoiets doen archeologen met PEG (polyethyleenglycol) en dat werkt wel, maar het stinkt, droogt zeer langzaam en afwerken daarna is lastig (het wordt plakkerig) - de ervaringen hiermee op diverse fora zijn niet super. Maar het verdringt water en voorkomt barsten, dat wel.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Knap gedaan, als ik zoiets zou maken zou ik vol spanning de laatste delen draaien. Zo fragiel, 1 hap en krak. Ik heb van de week allemaal eiken stammen meegenomen uit Zweden (gooien ze in stammen van 1,5m op de grond alsof het niks is:rolleyes:). Eiken scheurt wel heel snel, jammer genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.