Past een Festool TS55 EBQ in CMS module voor de TS55 REBQ?

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Forumgenoten, ik zit met een vraag. Ik ben aan het kijken naar een moduledrager voor mijn TS55 EBQ voor in het CMS systeem (eigenlijk in de moduledrager van de MFT/3). Nu zijn er 2 soorten, een voor de TS55 EBQ en een voor de TS55 REBQ, maar ik kan nergens concreet vinden waar het verschil in zit.

Volgens mij is het enige verschil het spouwmes, maar ik wil graag zekerheid daaromtrent. Ik wil namelijk eigenlijk een TS55 EBQ in een TS55 REBQ module hangen. Dit wil ik dan bewerkstelligen door of een complete CMS set kopen met de REBQ zaag erbij en een MFT/3-VL, of een losse module + een REBQ + een MFT/3-VL. Vervolgens hang ik dan mijn oude EBQ in de module en de REBQ ga ik dan gebruiken voor het afkortwerk. (Ja ik weet het, het is veel geld en ik heb het niet "nodig" nodig, maar ik heb een hoop verkocht en je moet jezelf ook kietelen. :))

De vraag is dus, heeft iemand een TS55 EBQ en een TS55 REBQ CMS module en wil proberen of de oude in de nieuwe module past, of weetiemand wat de verschillen zijn?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
In onderstaande filmpjes wordt er een ts55 ebq in een cms module gemonteerd en een ts55 rebq. De eerste twee verschillen die direct opvallen t.o.v. de cms module voor de rebq (bij mij zelf in gebruik) zijn het spouwmes en het extra plastic onderdeel aan het koord waar ook de klem voor de vastzetten van de schakelaar zit. Voor zover ik het kan beoordelen is ook de clamp waarmee je de hoogte van het zaagblad instelt verschillend. Het lijkt mij een beter idee om de rebq in de nieuwe cms module in te monteren en de ebq op de liniaal te gebruiken. Denk dat het niet gaat lukken om zonder aanpassingen de ebq op de rebq module te monteren.



 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Thnx Huib, ik heb de onderdelentekeningen er bijgepakt en beide vergeleken. De klauwen om de zaag aan de basisplaat te bevestigen zijn gelijk en zelfs het koord is gelijk. Het enige verschil dat ik kan vinden na het vergelijken is dat de hoogteverstelling anders is (en dan alleen het profiel eigenlijk) en het spouwmes is anders.

Dus het enige dat ik hoef te doen is al de onderdelen voor de hoogteverstelling los bestellen (40 euro excl. bij elkaar) en dan kunnen beide zagen eronder. (of alleen het profiel en de schaal, dan ben ik met 2 tientjes klaar) Het spouwmes geldt hetzelfde voor, maar op de tafel vind ik dat toch een onding als je een sponning oid moet zagen.

Dank, ik weet nu zeker dat het in de basis past en wat ik bij moet kopen!
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Klaas, de onderdelen bij bestellen is een prima optie.

In het eerste filmpje zie ik vanaf 5.15 -waar de instructeur het koord vastpak- een extra plastic onderdeel, die hij later aan de ebq monteert. Weet niet waar dit voor dient bij de rebq is dit niet nodig.

Bedenk wel dat als je geen spouw -mes monteert dat je ook de plastic beschermkap niet kunt monteren waar je de slang voor stofafzuiging aansluit. Je hebt dan alleen afzuiging aan de onderkant. Met de extra onderdelen heb je altijd nog de optie om de rebq er onder te hangen als je ook bovenaf stofafzuiging wenst.

Het monteren van de zaag vind ik overigens zo gebeurd. Wel heb ik het staaldraadje doorgeknipt en verwijderd waar de hoogte verstelling aan bungelt. Dit werkt voor mij veel sneller om de zaag te monteren.

Bij het zagen van een sponning verwijder ik het spouw -mes maar bij hoge uitzondering, verder zit hij er altijd op i.v.m. veiligheid.
Voor sponningen heeft de freesmodule mijn voorkeur.

Op de reeds benoemde punten na zie ik ook geen verdere verschillen.

Succes en veel zaagplezier
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Klopt allemaal helemaal, valide punten ook. Dat van de afzuiging is nu ook een valide punt, eerder had ik de Y slang niet, nu wel. Verder heb ik zelf niet zo'n angst om zonder spouwmes te zagen, maar dat betekend niet dat het handig is. Ik bestel dan ook gewoon het spouwmes mee t.z.t. en dan heb ik in ieder geval de keuze. :)

Dat plastic ding is trouwens volgens de onderdelentekening een spouwmesblokkering, volgens mij kan het zonder de blokkering ook.

Ik heb in ieder geval genoeg info en ik weet dat de TS55 EBQ in de TS55 REBQ module past, met een aantal extra onderdelen. :)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gooi nog even een knuppel in het hoenderhoek.

Zelf overweeg ik om de module voor de ts55 rebq in de verkoop te doen, omdat de 90°/45° zaag hoogte 0 - 51/0 - 38 mm soms net te kort schiet.

In mijn geval zou het betekenen dat er een ts 75 met bijbehorende cms module moet komen (zaaghoogte 90°/45° 0 - 70/0 - 48 mm) en volgens mij is deze module 1 op 1 compatibele met de ts 55 ebq. Wellicht voor jou het overwegen waard?

Waar ik zelf dan weer hinkt is om bijvoorbeeld een Bosch cts 10 xc aan te schaffen en de investering die reeds is gedaan in alle festool accessoires te verkopen of in het stof onder te laten gaan. Dit puur gezien van meer mm hoogte zaagblad.

Ben ik tot nu toe tevreden over het hele cms gebeuren? Dan zeg ik volmondig ja. Met de router module waaronder een of 1400 hangt, de ts 55 zaagmodule enz.en mobiliteit prima! Zeker in relatie tot mijn beperkte ruimte.

Beetje zonde om deze config te verlaten.

attachment.php
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Verleidelijk Huib.. Ik sta een beetje op twee benen te hinken, of ik koop een complete set zoals jij hebt staan, maar dan zonder de verlenging en verbreding zodat ik een CMS tafel heb voor los werk en een MFT/3-VL voor aan de tafel, of ik koop alleen een MFT/3-VL met een module voor de REBQ en een REBQ er los bij...

Als je een PM wil sturen met je vraagprijs voor de module, dan heb ik wat om over na te denken. ;)
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Klaas, het spouwmes zelf is geen probleem bij sponningen. Deze zit op een veer en 'klapt' naar beneden als het hout er overheen gaat. De bevestiging van de afzuigkap is echter wel een obstakel hierin, die heb ik dan ook altijd weggelaten.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Klaas, het spouwmes zelf is geen probleem bij sponningen. Deze zit op een veer en 'klapt' naar beneden als het hout er overheen gaat. De bevestiging van de afzuigkap is echter wel een obstakel hierin, die heb ik dan ook altijd weggelaten.

Ook wanneer de zaag in de CMS module ligt Martijn? Of bedoel je het standaard spouwmes? Als ik die filmpjes zie van de CMS lijkt het spouwmes dat bij de module zit weinig te veren. :D

Maar met het standaard spouwmes zou het moeten gaan inderdaad lukken. :)
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ah ja, het spouwmes dat bij 1.25 min. erop gezet wordt kan niet bewegen nee. Dat heb ik weggelaten omdat ik heb gemerkt dat dit scheef tov het zaagblad staat, tevens wil ik graag kunnen zien waar ik zaag. Het verende gedeelte werkt ook als spouwmes en heb er nog geen problemen mee kunnen ontdekken. Maar misschien ben ik wel gewoon verkeerd bezig :confused: :D
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Volgens mij niet hoor, alleen anders! :D Je mist alleen de afzuiging boven, ik ben er nog niet uit daarvan de voordelen (meer zicht) tegen de nadelen (meer zaagsel in de schuur) opwegen, ik heb nog nooit met kap kunnen zagen. ;)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hmm, misschien moet ik daar toch wat meer rekening mee gaan houden. Gelukkig heb ik nog weinig MDF gezaagd (het smaakt overigens nergens naar, geef mij maar een biefstukje ;)) maar ik heb wel nog een subwoofer kast die ik moet maken. Dubbele afzuiging en mondkapjes dan maar. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.