Startrite Tilt-Arbor 175 cirkelzaagtafel afstelling

colossus

Nieuw lid
19 mrt 2016
5
0
Een tijd geleden heb ik een oude verwaarloosde Startrite 175 zaagtafel opgepikt en opgeknapt. Een van de dingen die ik nog moet doen is zorgen dat het zaagblad parallel is aan de geleiding sleuven in de tafel, want dat is op dit moment niet zo. Ik dacht in eerste instantie dat het misschien afgesteld kon worden door de bouten in de tafel los te maken en de tafel te verschuiven, maar dit lijkt toch niet de goede aanpak. Heeft iemand ervaring met deze instelling? Als foto's nodig zijn kan ik die zeker nog even toevoegen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
De tafel moet je parallel zetten aan de zaag. Het zaagaggregaat kun je niet verstellen. Heb je het tafelblad eraf gehad ? Soms zit er stof in de gaten waardoor je de afstelling niet goed krijgt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik was in de veronderstelling dat een startrite ook een brug had waar het zaagaggregaat aan vast zit. Even googlen leverde een plaatje op van een zaagaggregaat dat eenzijdig is opgehangen aan een rail. De drie blokjes waar het aggregaat mee in de rail loopt kunnen versleten zijn, waardoor de zaag wat scheef komt. Volgens iemand op een engelse site kun je deze blokjes omdraaien en of van plaats wisselen waardoor de zaagaggregaat weer recht komt. Het blad zit geborgd met 2 paspennen, waardoor je hem niet kan verschuiven.
 

colossus

Nieuw lid
19 mrt 2016
5
0
Aha, precies, die pennen in het blad zag ik pas nadat ik het blad los had gemaakt en begon me toen af te vragen of ik wel de goede route had gekozen. Heb je een link naar die engelse site? Je beschrijving is heel volledig, maar ik zie nog niet helemaal voor me om welke blokjes het gaat.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Hier de handleiding. Daar zit ook een "Exploded" view bij. Bekijk bijlage Startrite TA 175 1755DS Handbook 15E MW.pdf

Het gaat om blokjes genummerd #37 "internal shoe" volgens mij.
Andere tip is om die paspennen #41 uit te boren en dan het gietijzeren bovenblad recht vast te zetten.

Bij mij staat ook de geleider niet helemaal parallel iemand een idee hoe ik die recht kan zetten?
 
Laatst bewerkt:

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Er niet zo heel veel te vinden over dit apparaat dus ik dacht die handleiding kun je wel gebruiken ;-)
Ik blijf het een pracht machine vinden.
 

colossus

Nieuw lid
19 mrt 2016
5
0
Inderdaad een fijne machine!

Wat betreft die geleider die niet helemaal parallel is, kan het zijn dat die niet helemaal lekker klemt? Die wat strakker zetten helpt volgens mij met het parallel krijgen. Onderaan pagina 16 staat wat over de rip fence afstelling.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Daar heb ik inderdaad al aan lopen pielen. Er zat ook een kogellagertje, die heb ik maar vervangen. Maar echt links of rechts afstelling is er niet.

Verder "wobbelt" mijn zaag een pietsie ~0.08 mm (oud ding hè), dus ik denk dat de kogellagers van de hele machine eens onderhanden ga nemen... daar moet ik eerst wat moed voor verzamelen, maar is te doen als ik John Heisz mag geloven.

Inderdaad een fijne machine!

Wat betreft die geleider die niet helemaal parallel is, kan het zijn dat die niet helemaal lekker klemt? Die wat strakker zetten helpt volgens mij met het parallel krijgen. Onderaan pagina 16 staat wat over de rip fence afstelling.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.