Kattenluik dichtmaken

phouten

Nieuw lid
7 sep 2015
9
0
Hallo, ik wil graag dit kattenluik dichtmaken. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan doen?
Kattenluik
Ik zou natuurlijk het liefste dezelfde soort planken gebruiken, maar geen idee hoe ik die het beste kan vinden. Tips zijn welkom.
 

sippe

Nieuw lid
21 dec 2014
8
0
Misschien (maar ik weet niet of het een goed idee is, ben maar wat aan het breinstormen...) kan je je deur eruit halen, en dan de onderste balk eruit zagen (en de twee erboven er ook uithalen). Daarna zorgen dat je terug een groef hebt in de zijkanten, planken zagen, pen eraan trekken, en terug erin schuiven langs onder (is misschien niet de voorziene manier, maar kan wel werken?)

Jan
 

sippe

Nieuw lid
21 dec 2014
8
0
kan je van een plank (of balkje) geen stapeldorpel maken? (ben geen echte stielman maar dacht zo op de foto te zien dat dat wel te frezen is?)
verbeter me indien fout
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zal best wel te frezen zijn met een bovenfrees, als je die frezen die nodig zijn al hebt. Een andere deur werkt sneller en het resultaat is vaak beter.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Reparatie zal lastig zijn denk ik. Ik zou er gewoon een stuk inlijmen en aan beide kanten aftimmeren met een multiplex plaatje. Die laat je aan de binnenkant gewoon aansluiten op de glaslatten, dan valt het niet zo op. Beetje vergelijkbaar met oude paneeldeuren waarvan de panelen onder het glas afgetimmerd zijn.

Als je gewoon een mooie deur wil zou ik op marktplaats een tweedehandsje zoeken zoals bobmartin ook al aangeeft.
 

phouten

Nieuw lid
7 sep 2015
9
0
Bedankt voor de snelle en goede reacties. Zou ik nog ergens de 'planken' (stapeldorpels) los kunnen krijgen of is dat onbegonnen werk denken jullie? Tweedehands deur zou een optie kunnen zijn maar deze deur is volgens mij maatwerk en zou dan niet meer mooi bij de deur ernaast (openslaande deuren) passen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Plaat 10 mm triplex aan de binnen zijde ter hoogte van de stapeldorpel. Gat opvullen met een stuk hardschuim eventueel vast purren. Buitenzijde een plaat trespa over het onderste deel van de deur plakken.

En anders een andere deur regelen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Plaats even een grotere foto waar beide deuren op staan.
Dan weten andere forumleden wel of je makkelijk aan zo'n deur kunt komen.
Deze deur ziet er inderdaad uit als een deur die gewoon te koop is en geen deur die speciaal gemaakt is maar een duidelijke foto geeft uitsluitsel.
Er wordt zat op mp tweedehands voor weinig aangeboden.
Of je moet de onderkant willen slopen en nieuwe regels plaatsen.
Dat kan ook maar dat is meer werk dan een andere deur denk ik.
En een plaatje hout erin lijkt mij niet mooi staan.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Een andere maar vrij bewerkelijke manier is het gat opvullen met hout. Neem balkjes van voldoende dikte en lijm die samen tot een blok dat iets groter is dan wat de opening op kan vullen. Maak het hout rondom passend in de opening. Maak groeven die samenvallen met de al bestaande groeven van de deur zodat het profiel van de deur doorloopt in het stuk hout. Plaats het hout met bruislijm in het gat. Schroef het hout met potgaten vast in de deur. Plamuren en verven.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Een andere maar vrij bewerkelijke manier is het gat opvullen met hout. Neem balkjes van voldoende dikte en lijm die samen tot een blok dat iets groter is dan wat de opening op kan vullen. Maak het hout rondom passend in de opening. Maak groeven die samenvallen met de al bestaande groeven van de deur zodat het profiel van de deur doorloopt in het stuk hout. Plaats het hout met bruislijm in het gat. Schroef het hout met potgaten vast in de deur. Plamuren en verven.

WR1944, je schrijft precies op waar ik het eerste aan dacht alleen had ik niet aan die pockethole schroeven gedacht.
Het is inderdaad veel werk maar de deur kan er met deze reparatie de meeste tijd gewoon in blijven.
Anders inderdaad een andere deur zoeken zoals eerder gemeld, maar als het een op maat gemaakte deur is zal dat moeilijk zijn om een gelijke te vinden.
Succes mvg, :).
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
JPAJS, Dit is de oplossing die ik voor handen had. Tevens de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing.
Sommigen maken er wel een ingewikkeld boeltje van.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Misschien (maar ik weet niet of het een goed idee is, ben maar wat aan het breinstormen...) kan je je deur eruit halen, en dan de onderste balk eruit zagen (en de twee erboven er ook uithalen). Daarna zorgen dat je terug een groef hebt in de zijkanten, planken zagen, pen eraan trekken, en terug erin schuiven langs onder (is misschien niet de voorziene manier, maar kan wel werken?)

Deze oplossing werkt niet. Tenzij je weet hoe je een hele deur moet maken...

Oplossing: Stuk hout erin lijmen of een plaatje ertegenaan. Anders een nieuwe deur dus.
 

Silasovic18

Nieuw lid
9 mrt 2016
17
0
Hallo, dit is bewerkelijk, kan wel naar mijn idee. Maar blijft altijd te zien zien dat er een gat heeft gezeten...
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Een stuk erin lijmen kan natuurlijk wel, alleen denk ik dat je het toch nooit zo precies aansluitend krijgt en dat je de reparatie dus zal blijven zien. Het kost ook een hoop werk. Daarom denk ik dat je er beter aan beide kanten een plaatje triplex tegenaan kan timmeren of kan zoeken naar een nieuwe deur. Als je kijkt naar oude panden, daar zijn de panelen van de (balkon)deuren ook vaak afgetimmerd met triplex, vonden ze mooi in de jaren 70/80, dus zo'n gek idee is dat niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.