Nieuwe motor houtdraaibank

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik wil op mijn draaibank een andere motor plaatsen.
Ik heb een aanbod van een motor met de volgende gegevens: IE1(S3-30%) 1,25kW.
De aanbieden zegt dat deze motor prima is voor een houtdraaibank, maar hierover heb ik mijn twijfels, omdat volgens mij de inschakelduur maar 30% is.
Wie kan mij verdere informatie geven?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik het, na snel googlen, goed begrijp, is dit een 'inefficiente' motor (IE1; zou niet meer nieuw op apparaten gemonteerd mogen zijn in de EU ? Aanvulling - die verplichting voor IE3 geldt alleen voor S1 en S3-80%, dus continu en vrijwel continubedrijfmotoren), met een bedrijfsduur (inschakelduur) van 30% - dat betekent dat het geen motor is die ontworpen is voor continu, of vrijwel continu draaien, maar die maar 30% van de tijd aan staat. Hoe dat precies gedefinieerd is ( 3 sekonden aan, 7 seconden uit, 3 minuten aan 7 minuten uit, of wellicht 3 uur continu aan, daarna 7 uur uit) weet ik niet, maar mijn ervaring is dat een houtdraaibank zeker niet continu aan staat, en dat 30% inschakelduur helemaal niet gek lijkt.

Nog een aanvulling: zie http://www.rotor.be/fileadmin/downloads/rotor/nl/algemeen/ROTOR_RN_motorenboek_2014.pdf

De standaard bedrijfscyclusduur is kennelijk 10 minuten. De normering is gekoppeld aan afname van maximaal vermogen en de daarbij optredende temperatuurverhoging van de motor tot aan een maximumtemperatuur. Nou wordt een houtdraaibank als ie aanstaat zeker niet continu maximaal belast en zal de temperatuurstijging in de motor gedurende die 3 minuten (30%) dus vast minder zijn dan de maximum-temperatuurstijging. Ik ga er dus van uit dat de inschakelduur van een motor op een houtdraaibank hoger kan zijn dan de nominale waarde; maar ik zuig dit ook maar uit mijn duim...
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Hoi Henk,
bedankt voor je reactie.
Wat de S normering betreft kom ik er nog niet uit.
De een zegt dat het en pulserend gebruik betreft dus aan....uit...aan...uit., weer een ander beweert dat deze kortstondig overbelast mag worden en ik heb ook al iemand die beweert dat de motor bij S3-30% geen 24uur loopt, maar ca 8uur p/d.
Ik heb er tot nu toe weinig vertrouwen in.

Leo
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Heb nog eens verder gekeken op inter net het schijnt dat S3 met een percentage een motor is met dezelfde eigenschappen als een S1 motor (continu bedrijf), maar dat deze afhankelijk van het percentage , gedurende een korte tijd mag worden overbelast en daarna gedurende een bepaalde tijd moet afkoelen Hoe lager het percentage des te groter de overbelasting, maar dan ook de langere afkoeltijd.
DE motor moet niet boven zijn normale bedrijfstemp. komen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Heeft deze motor hetzelfde toerental als die wat er nu op staat?

Hoi Mathieu,
toerental is ongeveer gelijk, kan misschien 10 of 20 toeren schelen, maar dat is geen probleem.
Ik heb alleen nog geen zekerheid over de S3 aanduiding.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.148
2.627
Motor gewoon monteren. Gaat voor houtdraaien geen problemen geven. Je hebt met draaien geen constante belasting tegen vol vermogen. Na elke snede loopt de motor weer onbelast omdat je je beitel moet verplaatsen. Daarna is je beitel weer bot en moet je hem slijpen. Dan roept moeders voor de koffie. Dit soort normeringen is meer voor transportbanden of ventilatoren, die lange tijd op vol vermogen moeten lopen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Motor gewoon monteren. Gaat voor houtdraaien geen problemen geven. Je hebt met draaien geen constante belasting tegen vol vermogen. Na elke snede loopt de motor weer onbelast omdat je je beitel moet verplaatsen. Daarna is je beitel weer bot en moet je hem slijpen. Dan roept moeders voor de koffie. Dit soort normeringen is meer voor transportbanden of ventilatoren, die lange tijd op vol vermogen moeten lopen.

Ja, zo vat ik het ook op. Ik zou m gewoon gebruiken, tenzij je van houtdraaien je beroep wilt maken. En dan nog staat een draaibank niet continu vol vermogen te leveren...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.