Scheur in kopse kant noten tafel

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Ik zit hier met een noten tafel waar aan de kopse kant scheuren zijn onstaan, ik heb al vermeld dat dit door droge lucht komt, van vloerverwarming en centrale lucht verwarming.

Moet ik nu lijm met een stof zuiger aan de onderkant door de scheuren heen zuigen en dan klemmen?

Zou het probleem daarna tegen gegaan kunnen worden door of de tafel rondom goed in de olie te zetten of in een laklaag?

Gr

IMG-20160317-WA0001.jpg

IMG-20160317-WA0000.jpg
 

DeHoutwerker

Nieuw lid
27 mei 2015
5
0
Tilburg
dag,

Ik kan je niet helpen met advies, was wel benieuwd naar het onderstel van de tafel, heb je die zelf gemaakt/gekocht

groet,
Rene
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
zitten er in het onderstel bij de bevestiging wel sleufgaten?
Als het hout niet vrij kan krimpen, komt er spanning in het hout waardoor het kan scheuren.

Het blad aan alle kanten in de olie of was zetten kan geen kwaad denk ik, maar het is naar mijn idee geen oplossing.

Groet John
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat je het blad er het beste vanaf kunt halen, en op de scheur doorzagen als die redelijk recht loopt, anders de scheur eruit zagen. Vlak schaven en weer tegen elkaar lijmen. Ik denk dat het een hartplank is die gaat inderdaad scheuren?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Die foto waar je de verbinding ziet wekt de indruk dat de poten op het blad zijn geschroefd. Klopt dat?

Ja klopt ze zitten aan de onderkant vast geschroefd, zal ik anders de gaten in het onderstel verruimen en dan een ring er tussen en de schroeven niet te strak vast zetten?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ja klopt ze zitten aan de onderkant vast geschroefd, zal ik anders de gaten in het onderstel verruimen en dan een ring er tussen en de schroeven niet te strak vast zetten?

Dat klinkt wel als de schuldige voor het scheuren. Het lijkt er ook op dat het bad iets bol staat en dat de scheur aan de bovenkant groter is. Door het onderstel is dat de enige optie die het hout heeft om te "werken". En door de onnatuurlijke spanningen volgt de scheur.

Los van de scheur, zul je dit moeten aanpakken. Hoe precies, hebben andere mensen vast goede ideeën over. (ik heb geen ervaring met grote planken/tafels). Maar ls je dit niet aanpakt, dan worden de scheuren vast alleen maar erger.

Wanneer je de plank los hebt van het onderstel (en hij dus weer op een natuurlijke manier zijn spanning kwijt kan), moet je eerst maar eens kijken in welke vorm hij zich gaat settelen. Misschien heb je wel ineens een bolle tafel, en moet je hem ook nog vlak maken.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het is inderdaad beter om de gaten in het onderstel ruimer te maken.
Je kunt lijm in de scheuren aanbrengen en weer bijeen klemmen, ben alleen bang dat je dit altijd zult blijven zien. Er is een optie om verder scheuren te voorkomen maar dat moet je maar net mooi vinden of je moet dit aan de onderkant van het blad doen. https://www.finewoodworking.com/how-to/qa/a-lesson-in-butterfly-keys.aspx De scheur blijft echter wel zichtbaar.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Het is inderdaad beter om de gaten in het onderstel ruimer te maken.
Je kunt lijm in de scheuren aanbrengen en weer bijeen klemmen, ben alleen bang dat je dit altijd zult blijven zien. Er is een optie om verder scheuren te voorkomen maar dat moet je maar net mooi vinden of je moet dit aan de onderkant van het blad doen. https://www.finewoodworking.com/how-to/qa/a-lesson-in-butterfly-keys.aspx De scheur blijft echter wel zichtbaar.

Kun je dit zomaar doen wanneer je de tafel van het onderstel los hebt? Mijn gevoel zegt dat je hem eerst wat met rust moet laten, zodat het hout kan uitwerken.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De gaten ruimer maken en met een ring er tussen vastzetten lijkt mij een goede optie.
Zorg wel dat het blad in ieder geval in de breedte kan werken, in de lengte is minder belangrijk.
Voor de reparatie is het uitzagen van de scheuren een goede optie, daarna vlakken en aan elkaar lijmen.
Ik denk niet dat je het blad er lang af hoeft te halen om te kijken of hij krom trekt.
Success met de reparatie.

John
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hout is nooit uitgewerkt, als de lucht vochtiger wordt neemt het hout er wat vocht uit op en zal het uitzetten, als de lucht droger wordt zal het hout droven en daarmee krimpen.
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Beste Henkie,
Heb het zelfde probleem gehad, weliswaar was de scheur niet zo groot, bij mijn eiken tafel.
De scheur was erin gekomen na het blad op dikte te schaven.

Men had mij op de avondschool geadviseerd de scheur zo goed mogelijk op te vullen met bruislijm. plastic folier errond, plank boven en onder en vastklemmen. Als het droog is kan je het geheel vlot verwijderen en dienen enkel nog de zichtbare lijmresten weggeschraapt / geschuurd te worden.

Het hele proces is goed gelukt. Je ziet de scheur bijna niet meer.

Succes ermee!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Tafel en poten zijn niet door mij gemaakt is gekocht.

Als de tafel gekocht is, dan zou ik contact opnemen met de verkoper. Dit lijkt toch echt een fout in het ontwerp en dat zou betekenen dat de verkoper verantwoordelijk is. Laat die het maar oplossen en ga niet zelf lopen prutsen. Dit geldt natuurlijk alleen als je de tafel als een complete tafel hebt gekocht (oftewel met het blad al aan de poten bevestigd).
 

tuoh

Oud hout
Breng witte lijm (geen bruislijm) aan in scheur terwijl het blad nog vastgeschroefd ligt, de scheur staat nu mooi open. Daarna blad losschroeven van onderstel en een lijmklem op het blad zetten, restanten witte lijm afvegen en klaar. Goede kans dat bij het losschroeven van het blad de scheur al spontaan dichttrekt.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Als de tafel gekocht is, dan zou ik contact opnemen met de verkoper. Dit lijkt toch echt een fout in het ontwerp en dat zou betekenen dat de verkoper verantwoordelijk is. Laat die het maar oplossen en ga niet zelf lopen prutsen. Dit geldt natuurlijk alleen als je de tafel als een complete tafel hebt gekocht (oftewel met het blad al aan de poten bevestigd).

Hier sluit ik me helemaal bij aan.... dit soort fouten hoor je niet te maken als meubelmaker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.