PDA

Bekijk Volledige Versie : Hulpmiddel voor bovenfrees.



Guus Flater
12-03-16, 22:21
Een tijdje terug moest ik kleine ronde wieltjes maken. en ik dacht dat moet ook met een bovenfrees kunnen.
Helaas was het cirkel-hulpstuk voor de bovenfrees niet geschikt voor wieltjes met een doorsnede van 100mm.
Dus ging ik eerst een dutje doen om te wachten op een helder moment. En dat was best spannend.

Men nemen een "grote" alluminium plaat van bijv. 400 mm x 150 mm en 3 mm dik.
Met maakt één groot gat zodat daar precies een kopieërring in past.
Daarna boor je kleine gaatjes in een rastervorm. Die kleine gaatjes mogen niet groter zijn dan de doorsnede van het kleine spijkertje dat je gaat gebruiken. De gaatjes die onder de voet van de bovenfrees zitten, hoon je een beetje uit.

Succes.

WR1944
13-03-16, 01:08
Jouw idee is ook te koop maar dan in een veel verfijndere versie. Met deze mal weet je ook gelijk de straal van de cirkel.

44947

En zo zijn er meer gelijksoortige uitvoeringen.

dulcinea
13-03-16, 07:29
100 mm kan ook met een 7 gaten zaag. Al heb je dan wel gelijk een asgat.

Guus Flater
13-03-16, 08:24
@WR1994. Bedankt voor je reactie, nu ligt mijn hele wereld in puin (omdat ik niet weet waar ik jou versie kan kopen). :D
Ik dacht al dat ik niet de enigste kon zijn die tegen dat probleem met gebruik van een bovenfrees was aan gelopen.
Hoop alleen dat ie niet van kunstof is, want ik heb liever iets duurzaams. Maar hij ziet er wel super goed uit.

@ dulcinea. Je hebt gelijk, maar ik kan nog niet zo goed en netjes met een gatenzaag overweg. Want ik heb nog geen goede kolom-boormachine. En daarbij komt dat je met zo'n "Circle Guide" meer kunt doen, bijv. siercirkels maken.

MarcelG
13-03-16, 08:28
omdat het niet al te veel weegt valt verzenden misschien mee?

http://jaspertools.com/model-200-circle-guide/

woody
13-03-16, 08:32
Hallo Guus,

Ik ben even voor je aan het zoeken gegaan en heb ze gevonden!
Kleine versie:
http://www.amazon.com/Jasper-200J-Circle-Cutting-Plunge/dp/B00009K77A
Grote versie:
http://www.amazon.com/Jasper-300J-Router-Circle-Cutting/dp/B00009K77C/ref=pd_sim_469_7?ie=UTF8&dpID=312274QGQ7L&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&refRID=017Y7QNHMZCB1HW1GC88

Rizz
13-03-16, 09:23
Als je een dremel hebt, is dit wellicht een optie. Stewmac is geweldig duur, maar ze ze maken mooie spulletjes en van topkwaliteit.

www.stewmac.com/Luthier_Tools/Types_of_Tools/Jigs_and_Fixtures_for_Guitar_Building_and_Repair/Soundhole_and_Rosette_Routing_Jig.html

Hmm krijg de link er niet goed in. Knippen en plakken maar. Zoiets is ook heel eenvoudig op grotere schaal voor de bovenfrees te maken. Ben je niet beperkt door vaste radii.

Piet Groeneweg
13-03-16, 12:29
Voor de kleine cirkels:

http://jaspertools.com/model-400-circle-guide/

Bean
13-03-16, 12:42
In de wereld van de luidspreker(zelf)bouw is het frezen van kleine cirkels een veelvoorkomende uitdaging. Daar wordt het probleem op een andere manier opgelost: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=74&t=5650.
Voordeel: hij is "oneindig" instelbaar.

Edit: zie nu dat er hierboven ook al naar een dergelijke cirkelgeleider wordt verwezen :o

bobmartin
13-03-16, 13:05
@bean.
Bij de link die u toont loopt de bovenfrees tegen zijn beperking aan. Die kan niet kleiner frezen dan de breedte van de zool.

Guus Flater
15-03-16, 10:25
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zie nu dat er meerdere mensen "het wiel" hadden uitgevonden. ;)
Mijn volgende gedachte is;"Is er een mogelijkheid om een cirkel te frezen zonder een gaatje na te laten van de centerpoint."
Ik denk te weten hoe je dat zo netjes kunt wegwerken, namelijk met schuur-zaagsel/stof en een druppeltje lijm. Na het drogen even mooi schuren en gaatje is weg.
Voor mijn gevoel moet er ook een moeilijke maar minder tijdrovende oplossing mogelijk zijn. Ik laat nog van mij lezen want ik heb misschien een mooi idee waar ik even over moet slapen, ............. euh nadenken.

Toxiq
15-03-16, 10:51
eerst een blokje als centerpoint oplijmen (met een stukje papier er tussen
Dat verwijder je later en schuur je vlak, en klaar is guus ;-)

chevy66
15-03-16, 11:08
Zuignap wat ze gebruiken om glas rond te snijden. Simpel zelf maken met stukje plex met beglazingsband er op. Pijpje in het midden van cv buis, op de cv buis rondje maken en daar de stofzuiger op. Vacuumsysteem werkt ook goed met kleine dunne houtjes zagen op de cirkelzaag.

usernaamvergeten
15-03-16, 11:10
Heel leuk die jig van jaspertools, maar voor de maten hoef je het niet te doen, die zijn in inches. Dan kan je net zo goed die jig van Guus Flater maken, is nog een stuk goedkoper ook.

Bert Vanderveen
15-03-16, 12:18
Dubbelzijdig tape (tapijttape), stukje triplex met gat.

Tomtom
15-03-16, 12:52
Je zou een pantograaf kunnen gebruiken, waarbij je een mal op het ene uiteinde hebt, een vast punt in het midden (wat je normaal bewegend over je mal hebt bij opschalen) en je frees op het andere uiteinde. Je zult dan wel je werkstuk ten opzichte van het vaste punt moeten fixeren.

Maar wat loop ik moeilijk te denken... Als je eerst (met gaatje in het midden) een cirkel uit een plaatje freest, dat plaatje als mal op je werkstuk klemt, en dat plaatje met een kopieerring volgt ben je er toch ook?

Guus Flater
15-03-16, 15:03
Leuk om te lezen dat jullie allemaal meedenken.
@ chevy66. Jou idee spookte ook door mijn gedachten. Het enige nadeel is dat je dan geen cirkel kan maken die kleiner is dan de "grondplaat" van de frees.
@ Tomtom. Je hebt gelijk wanneer je, net zoals de collega boven jou, geen kleine cirkel hoeft te frezen.

Ik doe graag moeilijk en probeer heel secuur te werken. Wat zijn dromen toch mooi. :confused:
Daarom had ik daarnet een goede inval, maar ik weet niet of er wel belangstelling voor is. Namelijk een cirkel maken zonder centerpunt of lijmresten of extra nabewerking. Het is naar mijn idee geen makkelijk te maken hulpmiddel. Maar voor iemand die vaak cirkels of gaten moet frezen, lijkt mijn idee een uitkomst.

Goed advies is altijd welkom.

Ik ga geen uitgebreide tekst en uitleg geven. En de afmetingen laat ik over aan jullie fantasie of behoefte.
Ik zie dat de verhoudingen niet kloppen, maar dat is bijzaak.
45048

A = het freesgat
B = een ronde draaibare plaat waarop de frees wordt gemonteerd en om de afstand frees-center in te stellen
C = de "basis plaat" die je draait om met de frees de cirkel te frezen
D = de onderplaat die je vastklemt op het te frezen object.
(De geleide-rails zit natuurlijk aan de onderzijde van de onderplaat
En dat blauwe moet een "dwarsbalk" aan de onderzijde voorstellen om ook kleine objecten te kunnen klemmen.
Advies is welkom en waarschijnlijk ook nodig. ;)

Hunto
15-03-16, 16:16
Had Bosquet laatst niet een eenvoudige Jig voor de frees gemaakt waarmee hij hele kleine cirkels kon maken?

WR1944
15-03-16, 16:52
Je hebt twee mogelijkheden: of de uitgefreesde schijf is je eindproduct of het gat is je eindproduct. Als je gat het eindproduct is zal een gaatje of putje in het hout geen probleem zijn. Als een schijf je eindproduct is zijn er weer twee mogelijkheden: of een putje aan één kant maakt niet uit want is niet zichtbaar of het maakt wel uit. Een gat valt dan sowieso af. Maar als het wel uitmaakt zijn er weer twee mogelijkheden: slechts enkele schijven of een flinke serie met dezelfde diameter. In het laatste geval loont het om een cirkel in een plaat te frezen en met dit als mal de schijven uit te frezen. Moet je er maar een paar maken dan is de truc met dubbelzijdige tape of lijmen met krantenpapier de oplossing.

Net als in het leven bestaat de techniek ook uit keuzes. ;)

Hunto
15-03-16, 16:59
Hier de link naar de jig van Bosquet: http://www.woodworking.nl/showthread.php?16429-Kleine-cirkels-maken-gt-gt-gt-Circle-Jig&highlight=Cirkels

oh jee, ik lees net zonder centreerpunt. Hmmm, had Izzy Swans of Frank Howart zoiets niet gemaakt! Iets met die radars van Matthias Wandel als ik het goed heb. Zoeken maar weer...... Vanavond....

http://youtu.be/ouI3HRsomn4

iets sneller gevonden

bobmartin
17-03-16, 00:08
Ik weet niet of dit filmpje al op het forum bekend is, maar met dit ding kan je makkelijk cirkels maken.
Op 6.45 min. begint het hulpstuk.


https://www.youtube.com/watch?v=NG9IAndPcrw

fantic
17-03-16, 17:11
Ik maar 1 ding wat er mis mee is en dat is dat je de diepte niet even kan vastzetten. Je moet steeds zelf de diepte vast en stabiel zien te houden tijdens het frezen.
Verder een zeer mooi gemaakt geheel.

bobmartin
17-03-16, 18:00
Ja en geen stofafzuiging. Beide lijken mij eenvoudig in te passen.
Mooie machine voor Ts voor zijn wielen.

Rizz
17-03-16, 18:48
En dan ga ik nu toch een open deur intrappen: kan je ze niet op de lintzaag maken? Dat gaat ook geweldig goed. En is een stuk makkelijker te realiseren dan een hulpstuk voor de bovenfrees. Een plank, een geleider , een pinnetje en nog een stopblokje. En voor kleine diameters een stuk veiliger. Lijkt mij....

Pel
17-03-16, 19:07
De man is m.i. meer tijd kwijt met instellen, als de daadwerkelijke tijd die nodig is om een gat of anderszins te maken. Maar hij heeft het wel allemaal mooi uit gedokterd, en niet onbelangrijk het werkt wel allemaal.

Groet Pel.

bobmartin
17-03-16, 19:09
Dat ding is multifunctioneel.

Natuurlijk kan het met een lintzaag. Dan heb je ook weer een gaatje.


https://www.youtube.com/watch?v=OIG-CcPL-Z0

Dan gebruik je de deuvel centreerpunt uit dit filmpje en dan heb je de minste schade met de lintzaag.


https://www.youtube.com/watch?v=WNY6bRhSa00

Guus Flater
18-03-16, 22:20
Jullie hebben verdraaid goede ideeën. Maar hoe doen jullie dat nu met een super mooi en duur stuk hout waar je een mooi rond blad van wilt maken? Om een eventueel gaatje weer op te vullen is toch "not done" (niet wenselijk) omdat je dat altijd blijft zien. Tenminste, als ik zoiets zou doen zou je denken dat er een aambeeld op was gevallen. :)

neel
18-03-16, 22:29
Virutex heeft een mooie cirkel freesmal met een vacuumklem.
Type PE60 voor cirkeldiameter 600-3200 mm. Kost helaas €286.
Mischien is zoiets eenvoudig zelf te maken met een glasklem.
http://www.tendotools.com/media/catalog/product/cache/2/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/p/e/pe60.2.540.jpg

houtenklaas
18-03-16, 23:05
Bij een super duur stuk hout zou ik eerst een mal maken van bijv. MDF, daar kan een gaatje in. Dan het dure stuk hout een paar mm te ruim uitzagen met de decoupeerzaag. Vervolgens de mal met dubbelzijdig tape op het hout plakken. Tenslotte met een kopieerfrees (met kogellager) het hout op maat frezen.

bobmartin
18-03-16, 23:11
Ik heb zo'n zelfde ding van baptist https://www.baptist.nl/houtbewerkers/frezen/hulpmiddelen-bij-het-frezen/freeshulp-voor-cirkels-en-ovalen-frezen
stuk goedkoper en kan met tweezijdingkleefband vastgezet worden.

45316