Hulpmiddel voor bovenfrees.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Een tijdje terug moest ik kleine ronde wieltjes maken. en ik dacht dat moet ook met een bovenfrees kunnen.
Helaas was het cirkel-hulpstuk voor de bovenfrees niet geschikt voor wieltjes met een doorsnede van 100mm.
Dus ging ik eerst een dutje doen om te wachten op een helder moment. En dat was best spannend.

Men nemen een "grote" alluminium plaat van bijv. 400 mm x 150 mm en 3 mm dik.
Met maakt één groot gat zodat daar precies een kopieërring in past.
Daarna boor je kleine gaatjes in een rastervorm. Die kleine gaatjes mogen niet groter zijn dan de doorsnede van het kleine spijkertje dat je gaat gebruiken. De gaatjes die onder de voet van de bovenfrees zitten, hoon je een beetje uit.

Succes.
 

Bijlagen

  • Hulpstuk 4.jpg
    Hulpstuk 4.jpg
    21,7 KB · Weergaven: 776

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@WR1994. Bedankt voor je reactie, nu ligt mijn hele wereld in puin (omdat ik niet weet waar ik jou versie kan kopen). :D
Ik dacht al dat ik niet de enigste kon zijn die tegen dat probleem met gebruik van een bovenfrees was aan gelopen.
Hoop alleen dat ie niet van kunstof is, want ik heb liever iets duurzaams. Maar hij ziet er wel super goed uit.

@ dulcinea. Je hebt gelijk, maar ik kan nog niet zo goed en netjes met een gatenzaag overweg. Want ik heb nog geen goede kolom-boormachine. En daarbij komt dat je met zo'n "Circle Guide" meer kunt doen, bijv. siercirkels maken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@bean.
Bij de link die u toont loopt de bovenfrees tegen zijn beperking aan. Die kan niet kleiner frezen dan de breedte van de zool.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zie nu dat er meerdere mensen "het wiel" hadden uitgevonden. ;)
Mijn volgende gedachte is;"Is er een mogelijkheid om een cirkel te frezen zonder een gaatje na te laten van de centerpoint."
Ik denk te weten hoe je dat zo netjes kunt wegwerken, namelijk met schuur-zaagsel/stof en een druppeltje lijm. Na het drogen even mooi schuren en gaatje is weg.
Voor mijn gevoel moet er ook een moeilijke maar minder tijdrovende oplossing mogelijk zijn. Ik laat nog van mij lezen want ik heb misschien een mooi idee waar ik even over moet slapen, ............. euh nadenken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
eerst een blokje als centerpoint oplijmen (met een stukje papier er tussen
Dat verwijder je later en schuur je vlak, en klaar is guus ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
Zuignap wat ze gebruiken om glas rond te snijden. Simpel zelf maken met stukje plex met beglazingsband er op. Pijpje in het midden van cv buis, op de cv buis rondje maken en daar de stofzuiger op. Vacuumsysteem werkt ook goed met kleine dunne houtjes zagen op de cirkelzaag.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Heel leuk die jig van jaspertools, maar voor de maten hoef je het niet te doen, die zijn in inches. Dan kan je net zo goed die jig van Guus Flater maken, is nog een stuk goedkoper ook.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Je zou een pantograaf kunnen gebruiken, waarbij je een mal op het ene uiteinde hebt, een vast punt in het midden (wat je normaal bewegend over je mal hebt bij opschalen) en je frees op het andere uiteinde. Je zult dan wel je werkstuk ten opzichte van het vaste punt moeten fixeren.

Maar wat loop ik moeilijk te denken... Als je eerst (met gaatje in het midden) een cirkel uit een plaatje freest, dat plaatje als mal op je werkstuk klemt, en dat plaatje met een kopieerring volgt ben je er toch ook?
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Leuk om te lezen dat jullie allemaal meedenken.
@ chevy66. Jou idee spookte ook door mijn gedachten. Het enige nadeel is dat je dan geen cirkel kan maken die kleiner is dan de "grondplaat" van de frees.
@ Tomtom. Je hebt gelijk wanneer je, net zoals de collega boven jou, geen kleine cirkel hoeft te frezen.

Ik doe graag moeilijk en probeer heel secuur te werken. Wat zijn dromen toch mooi. :confused:
Daarom had ik daarnet een goede inval, maar ik weet niet of er wel belangstelling voor is. Namelijk een cirkel maken zonder centerpunt of lijmresten of extra nabewerking. Het is naar mijn idee geen makkelijk te maken hulpmiddel. Maar voor iemand die vaak cirkels of gaten moet frezen, lijkt mijn idee een uitkomst.

Goed advies is altijd welkom.

Ik ga geen uitgebreide tekst en uitleg geven. En de afmetingen laat ik over aan jullie fantasie of behoefte.
Ik zie dat de verhoudingen niet kloppen, maar dat is bijzaak.
Bovenfrees Hulpstuk.jpg

A = het freesgat
B = een ronde draaibare plaat waarop de frees wordt gemonteerd en om de afstand frees-center in te stellen
C = de "basis plaat" die je draait om met de frees de cirkel te frezen
D = de onderplaat die je vastklemt op het te frezen object.
(De geleide-rails zit natuurlijk aan de onderzijde van de onderplaat
En dat blauwe moet een "dwarsbalk" aan de onderzijde voorstellen om ook kleine objecten te kunnen klemmen.
Advies is welkom en waarschijnlijk ook nodig. ;)
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Had Bosquet laatst niet een eenvoudige Jig voor de frees gemaakt waarmee hij hele kleine cirkels kon maken?
 

WR1944

Oud hout
Je hebt twee mogelijkheden: of de uitgefreesde schijf is je eindproduct of het gat is je eindproduct. Als je gat het eindproduct is zal een gaatje of putje in het hout geen probleem zijn. Als een schijf je eindproduct is zijn er weer twee mogelijkheden: of een putje aan één kant maakt niet uit want is niet zichtbaar of het maakt wel uit. Een gat valt dan sowieso af. Maar als het wel uitmaakt zijn er weer twee mogelijkheden: slechts enkele schijven of een flinke serie met dezelfde diameter. In het laatste geval loont het om een cirkel in een plaat te frezen en met dit als mal de schijven uit te frezen. Moet je er maar een paar maken dan is de truc met dubbelzijdige tape of lijmen met krantenpapier de oplossing.

Net als in het leven bestaat de techniek ook uit keuzes. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.