45 graden verstekblok; hoe maken

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond medeforummers.

Het werkstuk waar ik af en toe mee bezig ben, heeft verbindingen onder een hoek van 45 graden. Onder andere met een verdekte pen- en gatverbinding. Voor de finale afwerking / fine-tuning van de verbinding wil ik met een schaaf of beitel de schuine stukken mooi vlak en gelijk krijgen.

In het boek "how to make woodwork tools" van Charles H. Hayward staat een 45 graden verstekblok dat wellicht een goed hulpmiddel kan zijn. Ik heb het principe van dit hulpmiddel even in sketch-up opgezet.


45graden verstekblok.jpg

In het boek staan de blokken uitgevoerd in massief hout. Zouden jullie dat ook doen, of zouden jullie deze in multiplex uitvoeren. En hoe krijg je die 45 graden precies?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik ga er toevallig morgen eentje ophalen! Volgens mij kan je de spanblokken wel beter helemaal tot in een scherpe hoek laten lopen ipv het laatste gedeelte recht naar onder te laten lopen?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Volgens mij kan je de spanblokken wel beter helemaal tot in een scherpe hoek laten lopen ipv het laatste gedeelte recht naar onder te laten lopen?[/QUOTE zei:
Petrolhead, Als aangegeven heb ik de afbeelding uit het boek overgenomen in sketch-up. Dus ook het laatste gedeelte recht. Overigens denk ik dat de punt daarmee minder kwetsbaar is.
image.jpg

Waar ga jij er een ophalen, als het tenminste bij een winkel is?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die staan met enige regelmaat op marktplaats, vaak gemaakt door Ulmia. Maar zelf maken is wel een uitdaging. Je zaagt die hoek zo goed als mogelijk onder 45 graden om ze daarna met een schaaf en een 45 graden winkelhaak netjes te krijgen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Die hierboven is degene die ik ga ophalen, niet bij een winkel dus :) De Ulmia die via marktplaats te koop staat is ook interessant!

En het laten doorlopen tot in een punt is toch net cruciaal om uitbreken tijdens schaven te voorkomen lijkt me?
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Om het uitbreken te voorkomen moet je er nog iets onder leggen, aldus de theorie. :cool:
Maar goed, die op de Belg gaat naar Petrolhead, Bob. Hoewel zelf maken oom een leuke uitdaging is, even die op MP kijken of dat wat oplevert. Assen is tenslotte niet ver weg!
De juiste benaming weten we nu ook: OPSPANBLOK. Niet meer vergeten.......
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Zoek op marktplaats op verstekblok bij antiek gereedschap. Dan krijg je al 4 aanbiedingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.