Pentacryl

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Hallo allemaal,
Zijn er op het forum mensen die ervaring hebben met het gebruik van Pentacryl? Ik heb onlangs een fles gekocht bij Willy van Houtte maar ik heb geen idee of dit ook een nuttig product is. Vandaar dat ik graag wat ervaringen hoor.

Groet, Johan
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Wel wat ervaring mee. Wat eil je precies weten? Misschien kan ik je helpen.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Onlangs ben ik ook aan het zoeken geweest om hout te "beschermen" tegen scheuren en kwam dit ook tegen
Dus ik lees even mee want echte ervaringen kon ik ook niet vinden
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
@Rik, ik ben benieuwd of het echt werkt zoals op de site wordt verteld. Er staan een paar filmpjes op de site waarbij het een wondermiddel lijkt. De praktijk is echter vaak dat wonderen niet bestaan. Vandaar dat ik benieuwd ben naar gebruikerservaringen. Dit zit toch vaker dicht bij de waarheid.

Groet,
Johan
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Vind je het niet gek dat dit spul niet door iedereen gebruikt word :rolleyes:

Het is al minstens 50 jaar te koop, alhoewel steeds minder, misschien omdat niemand het wil gebruiken ??

Ik heb nog steeds een bottle/fles die Ik jaren geleden gekocht heb, gebruikte het een keer en heb het weggezet, het spul wilde nietdrogen, voelde jaren later nog spekvet aan en stinks.

Ik weet dat PEG en Pentacryl gebruikt werd, vooral PEG, en dat de stukken van Ed Mouthrop die in museums stonden onder de beste condities plekken enkregen die moeilijk te repareren zijn, Ed heeft heel wat $$ moeten uitgeven voor wat hij verkocht had en later problemen kregen.

Hier zijn enkele reacties van gebruikers, dus NIET van de makers en verkopers ;)

PEG.jpg Pentacryl.jpg Stinky stuff.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Volgens mij is het dezelfde vloeistof (soort antivries) die gebruikt wordt in de scheepsarcheologie om oude scheepswrakken te conserveren. Het water wordt verdrongen door de alcohol. In Lelystad hebben ze er veel ervaring mee.
Is ook wel eens gebruikt door sjoemelaars met wijn enkele jaren geleden in Oostenrijk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Pieter, pentacryl is geen ethyleenglycol of diethyleenglycol (sjoemelwijnzoetstof). Volgens een MSDS bevat het:

Siliconized Polymers, Paraffins, Light and Heavy Paraffinic Distillates.

Oftewel een polymere siliconenolie in peut als oplosmiddel. (N.B. siliconized polymer is niet noodzakelijkerwijs een siliconenpolymeer - het kan ook een 'normale' koolstofpolymeer zijn waar silanolgroepen aan zijn gekoppeld. qua eigenschappen wordt het daarmee wel een soort siliconenolie).

PEG wordt ook wel als wood stabilizer gebruikt. PEGs zijn polyethyleenglycolen. anders dand ethyleenglycol en diethyleenglycol, die feitelijk alcoholen zijn, zijn de polyethyleenglycolen de facto polyethers. Hoe langer (hoger molgewicht, grotere ketenlengte), hoe viskeuzer / stroperiger. Tot vast/wasachtig aan toe. Voordeel is dat ze redelijk met water omgaan, en je hout er dus ook in vochtige toestand redelijk tot goed mee kunt impregneren. Nadeel is dat je ze niet verder kunt laten reageren en dus niet kunt laten uitharden. En de wasvormige PEGs kun je niet met louter oplosmiddel in hout krijgen - dat zou je onder hoge druk moeten doen - de wasvormige zijn eigenlijk de enige PEGs die geschikt zijn als permanent impregneermiddel. PEG als houtimpregneermiddel voor consumentengebruik is dus ook niet zo'n goed plan. Dat geldt overigens voor siliconenolie/pentacryl ook. en als je toch met apparatuur (druk, vacuum) aan de gang wilt gaan, zijn er veel betere alternatieven om hout te stabiliseren (acrylaatharsen).
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Henk,
Dat is een behoorlijk technisch verhaal, maar het bevestigd eigenlijk wat Leo ook schreef. Nu spreek jij over acrylaatharsen maar als ik aan hars denk dan denk ik aan heel stroperig. Hoe krijg je dat dan in de poriën van het hout? Heb je dan allerlei apparatuur nodig om te "impregneren"?
Dit is nou net niet mijn bedoeling. Ik zocht eigenlijk iets wat mij helpt om te voorkomen dat mijn werkstukken kromtrekken en scheuren. Is geduld dan de enige remedie?

Johan
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Pieter, pentacryl is geen ethyleenglycol of diethyleenglycol (sjoemelwijnzoetstof).
Henk, je bent me weer te slim af. Ik heb PEG verwart met EG/DEG.
Ik ben ook al langer op zoek naar een goed impregneermiddel wat het liefst gebruikt kan worden zonder dure druk- of vacuümapparatuur.
Ik heb tot nu toe 2 tips gehad maar nog niet uitgeprobeerd.
1. Alabastine houtrotstopper
2. Waterglas oftewel natriumsilicaat; werd vroeger gebruikt om eieren in te maken tegenwoordig ook door schilders om gevels te impregneren.

Wellicht kun jij (Henk V) op basis van de chemische/technische eigenschappen hier wat over zeggen?
Het gaat mij niet om vers hout te behandelen maar droog hout met slaap dat plaatselijk verzwakt is door de schimmelgroei (lees rotting).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk,
Dat is een behoorlijk technisch verhaal, maar het bevestigd eigenlijk wat Leo ook schreef. Nu spreek jij over acrylaatharsen maar als ik aan hars denk dan denk ik aan heel stroperig.

Bij klassiek stabiliseren van hout met acrylaathars gebruik je acrylaat-monomeren (dat is ongeveer zo dun als water of alcohol) om het hout onder vacuum (en/of druk) te impregeneren. Daarna worden die monomeren 'in-situ', dus in het hout, gepolymeriseerd (laten uitharden) tot een hars - zeg maar plestik. In de polymeertechnologie heet alles wat je uit monomeren maakt door ze uit te laten harden (te polymeriseren) een 'hars', naar analogie van natuurhars, die over het algemeen ook langzaam, onder invloed van zuurstof en licht uitharden. Denk aan barnsteen, dat uitgeharde naaldboomhars is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk, je bent me weer te slim af. Ik heb PEG verwart met EG/DEG.
Ik ben ook al langer op zoek naar een goed impregneermiddel wat het liefst gebruikt kan worden zonder dure druk- of vacuümapparatuur.
Ik heb tot nu toe 2 tips gehad maar nog niet uitgeprobeerd.
1. Alabastine houtrotstopper
2. Waterglas oftewel natriumsilicaat; werd vroeger gebruikt om eieren in te maken tegenwoordig ook door schilders om gevels te impregneren.

Wellicht kun jij (Henk V) op basis van de chemische/technische eigenschappen hier wat over zeggen?
Het gaat mij niet om vers hout te behandelen maar droog hout met slaap dat plaatselijk verzwakt is door de schimmelgroei (lees rotting).
Volgens mij krijg je met waterglas niet het gewenste effect. De silicaten die je daarmee maakt zijn niet sterk, en volgens mij ook niet zo hard. Alabastine houtrotstopper zou ik zo niks over durven zeggen

Maar in het algemeen - je hebt minimaal een vacuumvat nodig om zelfs een waterdunne hars een beetje fatsoenlijk in het hout te krijgen. En dat kan vrij simpel. Je zou al kunnen beginnen met een foodsaver en bijbehorend bewaarpot/vacuumpot - die dingen trekken '80%' vacuum, dus zeg maar tot 0.2 atmosfeer. Dat zou voldoende moeten zijn voor niet te dicht hout (je kunt er ook vlees snel mee marineren). Nog eenvoudiger, maar op de lange termijn kostbaarder is, in plaats van een voedselvacuumpompje, een waterstraalpomp te gebruiken. Haal je zeker een vergelijkbaar vacuum mee.

Ga je ook druk opbouwen, dan worden de drukverschillen veel groter dan 1 atmosfeer, en zul je meer aandacht aan veiligheid moeten besteden. Dan wordt het gelijk ook een heel stuk duurder.
 

Hout van Wout

Nieuw lid
7 mei 2016
1
0
Henk, je bent me weer te slim af. Ik heb PEG verwart met EG/DEG.
Ik ben ook al langer op zoek naar een goed impregneermiddel wat het liefst gebruikt kan worden zonder dure druk- of vacuümapparatuur.
Ik heb tot nu toe 2 tips gehad maar nog niet uitgeprobeerd.
1. Alabastine houtrotstopper
2. Waterglas oftewel natriumsilicaat; werd vroeger gebruikt om eieren in te maken tegenwoordig ook door schilders om gevels te impregneren.

Wellicht kun jij (Henk V) op basis van de chemische/technische eigenschappen hier wat over zeggen?
Het gaat mij niet om vers hout te behandelen maar droog hout met slaap dat plaatselijk verzwakt is door de schimmelgroei (lees rotting).

Hallo mijn is Arnold. Interessant onderwerp, wat misschien ook handig middel is Wood con A of B dit middel is ook een inpregneer middel tegen schimmels en houtrot. Dit vooral bij droog hout waar schimmels in kunnen zitten. Ik gebruik vers hout om met de kettingzaag te bewerken. Ik combineer alles, o.a. woodcon tegen de schimmel. En Gekookte lijnzaadolie. Maar ook mijn werkstukken vertonen scheuren deze smeer ik in met lijnzaadolie gemengd met terpentine. Veel behandelen. Ja en tenslotte idd veel geduld want hout blijft werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.