Houtdraaien uitproberen

Geck0

Actieve deelnemer
Op mijn werk had ik laatst over houtdraaien., En toen bleek dat er ergens nog een oud draaibankje stof stond te happen.
Uiteindelijk gevonden ben ik er natuurlijk naar gaan kijken of die nog goed functioneerde.

Tot mijn verbazing zag ik de sticker van het bedrijf waar die gekocht is: Buijtendijk Den Helder, Spoorstraat 68
Het leuke hiervan is dat mijn opa daar gewerkt heeft in de jaren 50 en misschien zelfs dit draaibankje verkocht heeft.
Van hem heb ik natuurlijk mijn liefde voor hout geerfd.

Dus gelukkig mocht ik hem even lenen. En staat hij bij mij thuis en ben ik er vandaag mee aan de slag gegaan.
Heb gelijk wat staven hout gefixed en met alle beitels wat aan het oefenen geweest

Zover vind ik het al erg gaaf om te doen dat draaien!
Dus vanaf nu ga ik ook deze subgroup van het forum wat meer volgen ;)

Heb al een klein plannetje om al mijn FlexCut gutsen te voorzien van eigen gemaakte handvaten :D

Buijtendijk sticker.jpg
De sticker van Buijtendijk

stofhappen.jpg
de houtdraaibank,, staat nog een sticker op van het merk LMS
houtdraaien 1.jpg
Stuk tulp

houtdraaien 2.jpg
en binnen paar seconden al rond o_0

Houtdraaien 5.jpg

eerste resultaat.jpg
op zoek naar lekker passend handvat
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die leunspaan is niet zo geschikt voor snijdend houtdraaien, hij is te vlak en te breed. De draaibank is prima, ik heb nog op zo'n draaibank les gehat bij Joost Kramer. Ik zou vooral eens een boek lenen, of youtube bekijken, of bij iemand over de schouder meekijken, want snijdend houtdraaien is echt fijner dan die beitel er zo plat insteken.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ik denk dat je dan ook de handvatten voor de beitel wel wat langer mag maken. Bij een happer vliegt deze waarschijnlijk snel uit je handen. Veel succes!

Johan
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Geck0, je bent welkom op onze eerstvolgende bijeenkomst in Hensbroek op 31 maart a.s.
We hebben heel wat leden in en rond HHW.
Zie voor meer informatie onze website (houtdraaibaak) hieronder.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
En die zijn helaas absoluut niet geschikt om te houtdraaien. De staalsoort hiervan is niet bestand tegen de hoge snijsnelheid die je met houtsnijden nooit hebt. Ook de krachten op beitel en arend zijn van een heel andere orde. Dit vraagt om ongelukken.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Hoi Paddy,

Weer eentje die gepakt is door het virus :D. De tip van Pieter is een goede. Kom gewoon eens kijken. Als je het echt leuk vindt, sluit je dan aan bij Radius. Ik heb dat pasgeleden ook gedaan, en heb er al profijt van in de vorm van een mentor die me het houtdraaien goed leert. Kijk ook eens op http://www.houtdraaien.com/wp/instructie-videos voor goede instructievideo's. Vooral die van Stuart Batty vond ik zelf heel duidelijk. Ik woon zelf ook in Heerhugowaard, dus als je eens wilt komen kijken ben je van harte welkom!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk dat je die LMS tegen kwam.
Je komt ze nog regelmatig tegen.
Heb dezelfde het afgelopen najaar nog verkocht.
Volgens mij zijn er wel lastig chucks voor te krijgen ivm afwijkende maten schroefdraad.
In ieder geval veel plezier met je nieuwe hobby!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.