PDA

Bekijk Volledige Versie : Gereedschap(?) gevonden in schuur van mijn opa

MinivanDoom
11-03-16, 10:53
Kort geleden begonnen met houtbewerken. Mijn opa is in 2010 na een paar jaar dementie overleden. Hij was houtwerker die ondanks 3 verloren vingers door een 2e wereld oorlog granaat tot op de dag dat hij naar een verzorgings tehuis ging in zijn schuurtje wilde staan. Maakte dan ook magisch mooie dingen. Dus ik dacht ik ga daar langs, kijk of er leuke dingen liggen die ik kan gebruiken, zou hij leuk gevonden denk ik.

Hij had ERG veel beitels. Ik dacht eerst dat als je 25+ beitels hebt dat er toch een paar hetzelfde moesten zijn. Nee dus.

Ik kwam ook dit ding tegen, en ik heb zitten pijnzen over wat het nou precies is. Misschien kunnen jullie me daarbij helpen?

4484944848

Hij deed veel aan houtsnijden, maar even een trapleuning of stoel maken (voor in een poppenhuis of in zijn eigen huis, waar hij zin in had) deed hij ook.

Op 1 zeikant staat "DAVID" en aan de andere "octrooi" en "aangvr" (moeilijk te lezen).

Iemand een idee?

WR1944
11-03-16, 18:29
Volgend mij is dit een schraper. Tussen de elementen kun je scheermesjes klemmen en zo de oppervlakte van hout schrapen. De firma David maakte ook een schaafje met een scheermesje als beitel. En het is ook nog eens een Hollands product.
http://jeffpeachey.com/2011/08/17/razor-blade-planes-an-overview/

de Haan
11-03-16, 21:45
Zitten inderdaad scheermesjes in en kan je mee schrapen..
Er hoort nog een beschermkapje bij zodat je het veilig op kon bergen.

Seek
12-03-16, 09:14
Ok, dat was het David's dingetje. David was erg goed in het ontwerpen van waardeloze tooltjes voor de amateur ;)

Maar hoe zit het met de rest? We willen graag foto's zien!

willem1958
12-03-16, 19:09
Ik ook, ben wel benieuwd Mini wat voor moois je tegenkwam in dat schuurtje......altijd leuk dat oude gereedschap.
Bijv een foto van ERG veel beitels en wellicht ook ander mooi spul.