Kruishout/Marking gauge

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Ik gebruik 'm al een tijd maar wilde m toch ff posten hier :p

Al een lange tijd wilde ik zon Veritas kruisstaal met zon rond wieltje, enige wat me tegen stond zijn de ijskoude handen/vingers bij het vastpakken van zon stuk ijzer.
Ik had 'm al in mn "winkelmandje" liggen, toen ik een filmpje tegenkwam van steve bardin, die er zelf ene maakte, i.r.t. andere diy knutselfrutsels zag deze er best fraai uit en scheen nog te werken ook.
Mijn laatste project met oude zaagbladen omslijpen tot schraapstalen, ging ook goed, dus de Veritas uit de mand verwijderd (lees: vervangen met wat anders, want jah ;))

Weer een werkstuk dat ik aan mn eigen één boom project kan toevoegen.


DSC_4656.jpg

Een stuk esdoorn uitgezocht, vooraf het stammetje gespleten, buiten laten drogen, een zijde gevlakt, zodat ik er plankjes/balkjes uit kan zagen op de tafelzaag, en dan verder laten drogen, tot ik er een project voor heb.
Dit stuk met de ronding van de stam er nog in is het geworden. Het is een beetje vervuurd wat een mooi kleurpatroon geeft.


DSC_4661.jpg DSC_4663.jpg

Mortise gemaakt met sleuf voor de zgn keyed wedge, de ronding van het stammetje blijft erin, het referentie vlak is gevlakt op de schuurschijf. De rest blijft mooi schots en scheef.


DSC_4666.jpg

Rommelhoutjes uitgezocht voor de wig 3mm dik en de uiteindes opgedikt tot 9mm


DSC_4667.jpg

Grrmmbl stukje uitgebroken


DSC_4668.jpg

Hoeken afgerond zodat alles lekker in de hand ligt, het mes komt van een driehoek vijl waar het profiel al af was.
De wig zit vast in de body, zodat je 'm niet verliest als die los is.


DSC_4669.jpg

Op het knopje heb ik de nerf diagonaal, erop gelijmt, vind ik leuk.


DSC_4671.jpg

De wig is uit meranti, het grijze is nog afkomstig van onze oude kozijnen (stukje van zon druip richel)


DSC_4672.jpg

DSC_4677.jpg

DSC_4679.jpg

Net 'n vliegtuig


DSC_4682.jpg

Onder een paar plankjes misschien wat voor een volgend topic.

Groet
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks Hunto, ik moet zeggen ik ben er best blij mee.
Ik had voorheen nog nooit met een kruishout/staal gewerkt en het klinkt vast stom, maar het is echt handig zon ding. Een keer goed zetten en voila. Niet meer x mm aftekenen, winkelhaak voor loodlijn, dat herhalen aan de andere kant voor alle onderdelen en dan achteraf een stuk hebben die een mm ernaast zit oid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.