Handschaaf vandikte plank

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ja wist het niet anders te noemen...

Ik zag dit filmpje of YT voorbij komen en dacht dat dit wel een leuke en zeer bruikbaar stuk gereedschap/hulpmiddel zou zijn. Zeker voor mijn werkstukken heb ik nogal eens wat dunne latjes nodig (shoji) en die wil ik allemaal op een zelfde dikte schaven. Het vervelende is dat de diktes (4mm) soms niet in een vandikte bank te schaven zijn. (er zijn wel manieren, weet ik)

Nu wilde ik deze gaan maken maar wilde van jullie eens weten..

Beter gebruik maken van MDF omdat dit veel stabieler is in werking dan massief hout of toch de sterkere eigenschappen van multiplex gebruiken ?

 
P

Pel

Guest
Verrekte handig Martijn voor dunne latjes, ik zou hem van multiplex maken is m.i. beter als MDF, die gaat op de kopse kanten nogal snel slijten.

groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Idd Pel, nadeel van MDF maar op de kopse kant schaaf je niet en het stopblokje zou ik dan juist weer wel uit massief maken.

Dat probleem had ik ook Raymond, zeker bij wat langer lengtes wipte ze op en schoten over het stopblokje heen.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Handig hulpmiddel.Wat ik dan niet snap is dat ie de schaaf op de beitel op de werkbank neer zet.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Handig hulpmiddel.Wat ik dan niet snap is dat ie de schaaf op de beitel op de werkbank neer zet.

Als je hem op neerlegt/klapt op je werkbank dan loop je de kans dat je laterale verstelling verspringt met andere woorden je schaafmes krijgt een zijwaartse tik waardoor hij scheef gaat staan. En ook niet te onderschatten een extra (vermoeiende) handeling.
Zoals ik schaaf zo zet ik hem op de werkbank al dan niet met een houtje eronder, de rede om je schaaf op zijn zijde te leggen is een school regelje (zo genaamd om de werkbank te beschermen en of het schaafmes of er konden weleens spijkers in de werkbank zitten :)) en is naar mijn bescheiden mening achterhaald.

groetnis, Roeland
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Als je hem op neerlegt/klapt op je werkbank dan loop je de kans dat je laterale verstelling verspringt met andere woorden je schaafmes krijgt een zijwaartse tik waardoor hij scheef gaat staan. En ook niet te onderschatten een extra (vermoeiende) handeling.
Zoals ik schaaf zo zet ik hem op de werkbank al dan niet met een houtje eronder, de rede om je schaaf op zijn zijde te leggen is een school regelje (zo genaamd om de werkbank te beschermen en of het schaafmes of er konden weleens spijkers in de werkbank zitten :)) en is naar mijn bescheiden mening achterhaald.

groetnis, Roeland

Er liggen bij mij altijd zoveel krullen op de werkbank dat de beitel sowieso nooit het blad raakt.
En het pakt makkelijker op.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Niet dat ik ze heb kunnen vinden Wim, ben zelf wat gaan tekenen maar erg moeilijk is het niet.

Dit is de binnenkant, bij de scharnierpunten moeten nog uitsparingen gemaakt worden.

Proto.jpg

Proto 2.jpg

Het aanslagblokje maak ik ook verstelbaar door een boutje in het blokje te draaien.
 
P

Pel

Guest
Martijn, als je de achterst twee plaatjes in de midden met elkaar verbind door een een stukje draadstang M 4 met een moertje in het midden vast gelast, dan een draadstangetje ± 20 cm lang M 4 ook met een moertje achteraan vastgezet, dan zou je die fijn afstelling kunnen maken zoals hij dat ook had?

Groet Pel.
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
ieder onderdeel dat je toevoegt geeft meer afwijking ("beste onderdeel is geen onderdeel")
ik zou zelf misschien met twee (brede) wiggen werken, 1 vast met een draadeind er door; draaien aan een handwieltje zorgt dat de tweede wig verschuift

als je de bovenkant van de bewegende wig dan "in-situ" schaaft heb je goed evenwijdige vlakken...
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Pel, tekening was nog niet klaar ;) maar dat was wel de bedoeling. Met M6 zou ik dat dan doen omdat die wat steviger is.

Sidney, dat is ook een hele goede optie en maak je een goed punt. Echter het nadeel van een wig is dat de dikte afneemt waamee dus ook de stijfheid, zeker omdat dit 'apparaat' ongeveer 1200mm lang zal zijn.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Martijn, op 120cm zou ik minimaal M6 of misschien wel M8 gebruiken, ik wou hem zo'n 80 cm lang maken. ik heb de tekening die je al gemaakt hebt opgeslagen, heel veel dank daarvoor.

groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Onderzijde gemaakt van 2 18mm stroken multiplex, deze waren een klein beetje bol dus dacht, tegenwerkende krachten heffen elkaar op. Niet dus, deze blijft bol staan na verlijmen. Op zich geen ramp want dat kan ik met de zijwanden corrigeren. Hierna van dezelfde multiplex een strook gezaagd en er 19mm MDF (absoluut vlak) tegenaan geplakt, wat blijkt, is ook hol gaan staan. :confused:

Zou ik dit vlak willen trekken, is het dan te doen door er nog een 19mm MDF tegenaan te lijmen of als een sandwich ? (MDF Multiplex, MDF)
Ik zou er ook een T-profiel in kunnen frezen om het recht te trekken maar als het volstaat met lijmen...
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Bijna klaar ;) Op dit moment kan ik hem al gebruiken en heb hem ingesteld voor wat schaafwerk voor een project. Daarom alleen deze paar foto's.
Er dient nog een spindel gemaakt te worden voor de hoogte afstelling en ik denk dat ik de knoppen voor het vastzetten aan de voorkant ga plaatsen. Op de voorkant zit er wat speling waardoor het hout daar een heel klein beetje buigt, dit heb ik tijdelijk opgelost door een op maat gemaakte lat tussen de onder en bovenkant te steken.
Ook heb ik geen drie maar vier scharnierpunten gemaakt om wat meer verdeling te hebben en de kans op doorbuigen te verminderen. Aan de voorzijde heb ik een in hoogte verstelbaar stopblokje gemaakt in plaats van blokje in het frame te zetten. Het voordeel is dat ik dan de gehele lengte kan gebruiken.

P1010792.jpg

P1010793.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.