stanley premium / s.w schaven

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Is er ergens testen te lezen over deze nieuw uitgebrachten schaven van stanley .
Het is een " nieuwe " lijn van stanley .
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Weet een van julle of die nieuwe No 62 SW stanley (Low Angle Jack Plane) al verbeterd is want deze revieuw is van een jaar geleden.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
12777_prev.jpg


Is dit modelletje van Stanley 12-136 Nr 4 al gezien op de nederlandse markt enne waar en wat kost ie in amsterdam is ie nog niet te vinden .
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb 't schaafje gekocht via amazon.co.uk was in totaal 113 eurries kwijt .
Ik ben er blij mee nu nog ermee goed leren omgaan.
Ben op de cursus bij HMC ( 10 avondtjes) aan de gang geweest met de "gewone"
stanley op een klein "rot" plankje (lees latje) aan alle kant haaks te krijgen maar wat is dat verschrikkelijk moeilijk .( probleem ben ik ook zelf ,ben een chaotische zenuwelijer en dat is geen goede eigenschap)

Daarna dat latje in tweeen gezaagd en er een slisverbinding van gemaakt (althans gepoogd) het zal niet de schoonheids prijs winnen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ben ook nieuwschierig naar deze schaaf, word hij inmiddels al verkocht in Nederland?
Hij word toch al geruime tijd gemaakt, vreemd.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rendew zei:
Weet een van julle of die nieuwe No 62 SW stanley (Low Angle Jack Plane) al verbeterd is want deze revieuw is van een jaar geleden.

Daar is inderdaad een meer recente recensie van. http://www.popularwoodworking.com/w...nes/new-stanley-62-better-but-not-yet-perfect

Schwarz is in deze recensie redelijk positief over de niewue schaaf. Er zijn geen minpunten meer aan de schaaf te vinden die de werking van de schaaf nadelig beïnvloeden. De enige minpunten die hij noemt, zijn van persoonlijke aard (vorm van het handvat, afwerking van de messing onderdelen enzo)

Het enige puntje waar hij zich nog zorgen om maakt is de licht uitgevoerde dekbeitel, die had volgens hem zwaarder moeten zijn.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de eerste "forummer" die deze schaaf aanschaft.
 
D

DervishD

Guest
Too little too late als je het mij vraagt. Nu ze bij Stanley het succes van Lie Nielsen en Veritas inzien willen ze ineens meeliften op het succes. Ik zal in ieder geval geen schaven van ze kopen. Liever een Veritas met ergonomische en innovatieve ontwerpen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Sinds kort ben ik ik heb bezit van 2 van de nieuwe "Stanely Bailey Premium" schaven.
Namelijk de: No. 4 bankschaaf, en de No.9 1/2 zoetschaaf.
Het eerste wat me opviel wat het gewicht, zeker bij de No.9 1/2 die weegt 944 gram.

Na het goed bekijken van de schaaf, heb ik ze in onderdelen uit elkaar gehaald,
om het redelijk dikke plakkende conserverings olie er af te halen.
Ik heb dit gedaan met "WD40 Universele Reiniger/ontvetter".

Bij beide schaven heb ik de messing hendel voor de afstelling van de schaafmondgrote
iets gepolijst met verzadigd watervast schuurpapier korrel 1000.
Op beide hendels zat een klein beetje groene koper oxidatie,
maar na het voorzichtig verwijderen er van zie je niets meer van.
In de schaafmond van bankschaaf en zoetschaaf heb ik met een klein zoetvijltje
een paar gietijzer pukkeltjes weggehaald deze zaten diep in de schaafmond.
De zolen en zijkanten zijn perfekt glad geslepen geleverd, ik heb daar dus ook niets aangedaan.
De vouw van de No. 9 1/2 schaafbeitel zag er goed geslepen uit.
De vouw van de No. 4 had wel wat beter gemogen, de microhoek die aan de vouw was iets scheef geslepen.
De microhoek is aan een kant 0,3 mm en aan de andere kant ongeveer 1,2 mm.
Deze ga ik dus nog wel naslijpen, en dan zonder de microhoek.
Beide schaafbeitels zijn van A2 staal. De No. 4 is op 25 graden en de No. 9 1/2 op 20 graden geslepen geleverd.

Voor de rest zien de schaven er mooi uit.
Ze liggen lekker in de hand, en ik vind ze goed gelanceerd.
Er word her en der geklaagd dat het handvat van de N0. 4 slecht zou zijn.
Ik heb met mijn vorig werk als meubelmaker (wat ik 16 gedaan heb) met heel veel verschillende handschaven gewerkt,
en ik vind de No.4 een fijne grote greep onder een goede hoek hebben.

Na de N0.4 grof te hebben ingesteld met een grote schaafmond, leverde dit een 0.8 mm schaafkrul op,
die mooi glad en egaal was.
Zonder te veel moeite of kracht te gebruiken.
Maar wat me wel opviel was, dat op de plek waar de microhoek scheef geslepen was de schaafkrul minder glad was.
Daarna de schaaf zo zoet mogelijk ingesteld met een kleinere schaafmond, wat wel even wennen was,
de verstelling is totaal anders dan bij de andere Bailey schaven.
De diepte stelling en de latarale stelling hebben namelijk een aparte blokkeerschroef,
waardoor de laterale en diepe instelling niet per ongeluk kan worden versteld.
Bij het zoetschaven leverde dit na een aantal keren bijstellen zeer dun schaafsel op.

De No.9 1/2 zoet ingesteld en er een stuk langshout mee geschaafd, wat er mooi glad uitzag.
Een stukje kopshout geschaafd en ook dat gaf een zeer glad resultaat.
Ok bij het afkanten van langshout werkte dit kleine maar zware zoetschaafje goed.

Bij beide schaven kun je zo fijn instellen dat het stoffig schaafsel opleverd.

Geschaaft op: dosse Europees eiken, kwartiers grenen en Limba.

Totaal heb ik 235,- Euro voor beide schaven betaald.
wat wel grappig is dat op de verpakkingsdoos, niet de schaafdoos zelf, een datum van 2002 op staat.
Dus eigelijk zijn de schaven al 10 jaar oud?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb sinds een paar maanden de nr 62 en de nr 92 in mijn bezit .
Ik ben er erg tevreden over bij de 62 heb je lekker wat gewicht in je handen en hij geeft een mooie schaaf krul . De prijzen van de schaven vielen ook wel mee .
kortom een mooi product .
gr leroy
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
hoi leroy,

Waar heb je deze schaven besteld/gekocht? en hoeveel hebben ze gekost?

mvg rick
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey rick
ik heb ze gewoon besteld bij mijn gereedschap winkel je kan op de stanley site kijken welke winkels er bij jou in de buurt zitten die stanley verkopen of kunnen bestellen .
ik zou wel even de prijs vragen er zit namelijk nogal wat marge op ik kreeg namelijk 25% korting dat scheelt een hoop euro's
gr leroy
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
En mocht het helemaal niet lukken, je kunt ze ook zelf nabouwen van de Romeinen.
Gezien in een openlucht museum (opgravingen Romeinse nederzetting) in de buurt van Frankfurt am Main.
Indrukwekkend welk gereedschap zij al hadden. Je ziet oud en nagemaakt bij elkaar in de vitrine.
Ik denk past mooi bij het onderwerp.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

Michielw

Actieve deelnemer
16 sep 2012
27
0
Groningen
Wat is dit toch een vervelend forum. Op mijn vrije ochtend met een kopje koffie toch maar snel een Stanley 12-136 (Premium 4) gekocht op Amazon.co.uk. Omgerekend precies €99,- Ik wilde graag een Veritas, maar deze lijkt mij niet gek voor dit bedrag. En waarom deze 'zomaar' gekocht? Omdat ik dit topic eens door aan het lezen was, enkele reviews tot mij nam en het niet kon laten. ;)
[h=1][/h]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.