Marktplaats! :@

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik wil het toch even kwijt, wat is het toch met sommige mensen op Marktplaats??!? :mad:

Ik was aan het kijken naar een accu of 230V LED bouwlamp en kwam uit bij een Festool Syslite Duo, dat leek me wel een mooie en goede optie. Dat ding kost ongeveer €400,- nieuw met systainer en statief, een beetje duur voor de leuk dus ik dacht, laat ik Marktplaats eens proberen. En tada, laat er daar nu eentje aangeboden worden, met statief maar zonder systainer. Het was "bieden" en er was al op geboden tot €200,-. Dus ik dacht, laat ik beginnen op €210,-. Dus beginnen, niet eindigen. Marktplaats komt tegenwoordig gelijk met de mail-optie en ik klik op OK en het mailtje wordt verstuurd.

Binnen 2 minuten heb ik een reactie, "375!". Niet meer tekst, niet minder. Dus ik reageer met de kennis die ik al op heb gedaan met "Helder, dan koop ik een nieuwe". Want voor de prijs ga ik er niet eens over nadenken. Krijg ik een onfatsoenlijke reactie terug in de trend van "Dat kan niet" etc. etc. Ik denk, nou, dat kan wel. Dus ik reageer fatsoenlijk terug "Dat kan wel, hier koop je een nieuwe met statief en systainer voor €400,-" met daarbij de link naar de website. Blijkbaar kon de verkoper daar niet tegen, want toen kwam er een partij onaardige mails/berichten overheen waar ik toch jeuk van kreeg...

Ik heb 'm nog succes met de verkoop gewenst (fatsoenlijk ook, met moeite), wat wederom niet lekker viel. Gelukkig heeft Marktplaats tegenwoordig de mogelijkheid om verkopers te blokkeren, dus ik heb dat maar gedaan.

Ik baal er van, van dit soort gedoe, ik hou er geen lekker gevoel aan over.

Sorry voor de klaagzang, maar ik wilde het even kwijt. En misschien herkent iemand het en heeft wat steun aan het feit dat ze niet alleen zijn..
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb over het algemeen positieve ervaringen, maar soms zitten er idd reacties tussen.... als je überhaupt een reactie krijgt. Een soort van met bovenstaande heb ik ook wel eens gehad, uiteindelijk denk ik dan laat maar gaan... Maar als het ver af staat van hoe je zelf bent hou je er idd geen lekker gevoel aan over.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Marktplaats is niet meer of minder dan de afspiegeling van onze maatschappij.
Dus ook ergernis en allerlei andere verschijnselen horen daarbij.

De manier waarop je je zelf met marktplaats omgaat kan al een hoop schelen.

Als je van jezelf weet waar je niet tegen kan sla de advertentie dan over. Ook al is hij nog zo aantrekkelijk.

Toen die man €375 terug schreef had je al niet meer moeten reageren. Niet iedereen is op de hoogte van de laatste prijzen.

Als iemand zijn telefoonnummer er niet bij heeft staan reageer ik niet eens.
Ik reageer alleen op advertenties met nummer.

Bijna alle artikelen waar veel vraag naar is, koop ik nieuw in de winkel. Die prijzen lopen zo hoog op dat iets meer voor nieuw aantrekkelijker is.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Daar heb je ook wel een punt, eigenlijk had ik daar niet op moeten reageren. Maar ja, dat vond ik dan ook weer niet zo netjes, ondanks dat ik het een niet zo nette reactie vond. Gelukkig (voor mijzelf dan) heb ik met niet laten verleiden om op dezelfde manier terug te reageren, wat best lastig was. Een paar jaar geleden had ik m'n gelijk willen halen, maar gelukkig heb ik die tijd gehad. :D
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ik heb aardig wat gekocht en verkocht op marktplaats, en soms gaat dat hoe je het net hebt beschreven. Dat is altijd balen, ik heb altijd de gedachte gang dat het niks wordt dat valt het altijd mee.
Over het algemeen zijn mensen nog redelijk netjes op marktplaats, het probleem ligt meestal dat mensen denken dat ze goud in houden hebben en daardoor de hoofdprijs willen hebben... en dan beledigd raken door een laag bod. Dat heb ik vaak zat meegemaakt aan beide kanten. Mensen die 10% van de waarde van het object bieden kan behoorlijk irritant worden na een tijdje. Als de koper of verkoper vervelend is dat stuur ik geen reactie terug, ik heb meestal geen zin in dat gedoe:p
Wat mij wel vaker opvalt is dat de mail optie steeds vaker wordt gebruikt als een soort chatbericht. Dat er 1 woord of getal wordt gestuurd, vind ik drie keer niks maar wordt wel steeds vaker gedaan helaas.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Daar heb je ook wel een punt, eigenlijk had ik daar niet op moeten reageren. Maar ja, dat vond ik dan ook weer niet zo netjes, ondanks dat ik het een niet zo nette reactie vond. Gelukkig (voor mijzelf dan) heb ik met niet laten verleiden om op dezelfde manier terug te reageren, wat best lastig was. Een paar jaar geleden had ik m'n gelijk willen halen, maar gelukkig heb ik die tijd gehad. :D

Ach, misschien had die man wel een week lang heel erg slechte seks gehad.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Lol ... ik verkoop en koop de laatste tijd ook wel af en toe iets op marktplaats ..( gezien vlaanderen veel kleiner afzet gebied is .. soms meer success op marktplaats of ebay )

Al bij al goeie ervaringen .. echter sommige doen al lastig als je spreekt over overschrijven via IBAN naar Belgie ..

Had overlaatst eentje zo .. die zei dan "vanwege omweg betaalroute" gaat koop niet door .. ??

Ik dacht dat nederland ondertussen tochwel bekend is met IBAN .. geen idee wat dan een normale "betaaloute route is" :)
Heb hem nog terugstuurd van "huh leg me dat eens uit" .. ?? Hoe wil je dan betalen .. geen reactie ..

Misschien kunnen de nederlanders hier op forum dat effe uitleggen ..
Als Belg zijden weet ik maar 2 manieren om geld van een nederlander te krijgren en dat is via IBAN .. en Paypal ( maar dat kost geld als ontvanger )
Ideal hebben we niet in Belgie ..

Maar sommige bieden echt wel laag .. je zet een prijs die al onder de nieuw prijs ligt ( ook al is het ding die je verkoop in nieuwstaat )
En dan bieden ze nog maar 1/4de ervan ...
Op zo een biedingen reageer ik simpel weg niet .. + ja bieden is beeje onnozel ook op 2dehands of markplaats .( is niet bindend )
Heb er ook vaak die bieden en je antwoord dan akkoord met je bod en ze kopen het toch niet ...
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Lol ... ik verkoop en koop de laatste tijd ook wel af en toe iets op marktplaats ..( gezien vlaanderen veel kleiner afzet gebied is .. soms meer success op marktplaats of ebay )

Al bij al goeie ervaringen .. echter sommige doen al lastig als je spreekt over overschrijven via IBAN naar Belgie ..

Had overlaatst eentje zo .. die zei dan "vanwege omweg betaalroute" gaat koop niet door .. ??

Ik dacht dat nederland ondertussen tochwel bekend is met IBAN .. geen idee wat dan een normale "betaaloute route is" :)
Heb hem nog terugstuurd van "huh leg me dat eens uit" .. ?? Hoe wil je dan betalen .. geen reactie ..

Misschien kunnen de nederlanders hier op forum dat effe uitleggen ..
Als Belg zijden weet ik maar 2 manieren om geld van een nederlander te krijgren en dat is via IBAN .. en Paypal ( maar dat kost geld als ontvanger )
Ideal hebben we niet in Belgie ..

Maar sommige bieden echt wel laag .. je zet een prijs die al onder de nieuw prijs ligt ( ook al is het ding die je verkoop in nieuwstaat )
En dan bieden ze nog maar 1/4de ervan ...
Op zo een biedingen reageer ik simpel weg niet .. + ja bieden is beeje onnozel ook op 2dehands of markplaats .( is niet bindend )
Heb er ook vaak die bieden en je antwoord dan akkoord met je bod en ze kopen het toch niet ...

IDeal is ook voor bedrijven, daar kan je als particulier volgens mij helemaal geen gebruik van maken (als verkopende partij dan hè). Dus wel mee betalen, maar niet mee ontvangen. Verder hebben we dezelfde middelen volgens mij, cash, overboeking bank, paypall inderdaad. Wel raar dat mensen dan ineens niet meer willen, want een bankoverboeking kost niets extra's.

En dat laag bieden, dat is vervelend. Maar dan moet je ook een vanaf prijs opgeven als je dat niet wilt (per mail voorkom je niet natuurlijk), niet zoals bij mij vanaf 0,00. :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik koop toch ook wel veel via MP en ook verkopen, over het algemeen altijd positief
laatst trof ik er één die mij op een onaardige manier de les wilde lezen, duidelijk een broekie, daar schep ik dan nog wel lol in om wat tegengas te geven :)
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Yep ..

ik weet vroeger was het nogal es een probleem om over te maken van nederland -> belgie ( dat koste geld bij de bank of kon niet met een privé rekening of online )
Maar nu we allemaal op IBAN over zijn is dat allemaal geen probleem meer ..
Sterker nog onlangs nog op maandag 2 betalingen ontvangen uit nederland en hadden het pas de zaterdag overgemaakt ..
Iban dus best wel snel tussen 2 landen .
Waarom die gast het niet wilde snap ik dus ook niet .. ging over slechts 30 euro ..
Ik had mijn volledig adres gegeven en naam van bank ( deutche bank in belgie ) en iban ..
Nu heb ik ook al es belazerd geweest enkele jaren terug op Marktplaats met concert ticket .. 60 euro overgemaakt en niks gekregen..
Malafide verkoper dus . is soms moeilijk .. niet iedereen is zo eerlijk als je zelf ..helaas ..
Gelukkig slechts maar 1x meegemaakt .. meestal gaat het wel goed ..
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Horken heb je overal. Dan weet je meteen dat je daar niets van wilt kopen. Gelukkig zijn het uitzonderingen.

Tegenwoordig stuurt marktplaats meteen een email als je een bod plaatst. Dat vind ik best vervelend. Als ik een email wil sturen, doe ik dat zelf wel. Een bod is niet persé definitief.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Klopt, ik stuur ook niet altijd gelijk de mail, je kan het ook annuleren dacht ik. Dus wel bieden maar niet mailen. Maar ik denk dat er anders geen bericht komt dat er een bod is, wat ook niet altijd wenselijk is. 't Is in ieder geval niet ideaal. :)
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
het is zelf zo dat als je bied op een advertentie waarvan de verkoper zich in het buitenland bevind dat je als koper door mp wordt gewaarschuwd dat de verkoper zich in het buitenland bevind
dus dat kan dan toch geen verassing meer wezen als je gaat betalen
ik had zelf laatst een brommertje willen verkopen op mp nou daar begin ik niet meer aan de advertentie koste me 10 euro en biedingen plenty maar uiteindelijk als je mensen benadert dat hun bod is geaccepteerd krijg je zero reacties terug
met verkoop van gereedschap vind ik het al een stuk beter gaan denk een ander soort mensen en de advertenties zijn ook gratis dus geen probleem als het op niks uitloopt
we zouden inderdaad wat vriendelijker met mekaar moeten omgaan ! anderzijds degene die zo bod reageren moeten er zelf hun hele leven mee leven dus eigenlijk moet je medelijden met ze hebben :)
 
P

Pel

Guest
Ik koop zelden wat op marktplaats, als dat toch is dan is het dat meestal dichtbij (straal van ± 25 km) voor het op te halen, kan ik tevens zien ruiken en voelen wat ik koop. Ik denk dat de gewone particulier over het algemeen toch wel netjes houd, maar dat er handelaren zijn die menen dat ze goud verkopen, en er soms asociale manieren op na houden?

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Ik koop en verkoop regelmatig dingen op marktplaats. Mijn tips; Als je wat wil verkopen, zet er een vraagprijs bij en zorg dat die vraagprijs interessant is voor geinteresseerde kopers. Zet er een telefoonnummer bij. Techneuten gaan niet oeverloos mailen. Als ze iets willen kopen, bellen ze je op , maken een afspraak om te komen kijken en als ze het willen hebben tikken ze gelijk af en nemen het mee. Ik verbaas me altijd over mensen die niet een stukje willen rijden om een machine te kopen. Als de vraagprijs netjes is en je hebt een goed contakt gehad met de verkoper, dan stap je toch in de auto om het op te halen. Ik ben regelmatig na het avondeten afgereisd om vanuit utrecht iets in groningen of friesland op te halen. Ook limburg en belgenland komt regelmatig voor. Het is gewoon een rekensom. Zijn de totale kosten interresant, gewoon gaan. De koopjes zijn nooit om de hoek en zo kom je nog eens ergens.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik koop en verkoop regelmatig dingen op marktplaats. Mijn tips; Als je wat wil verkopen, zet er een vraagprijs bij en zorg dat die vraagprijs interessant is voor geinteresseerde kopers. Zet er een telefoonnummer bij. Techneuten gaan niet oeverloos mailen. Als ze iets willen kopen, bellen ze je op , maken een afspraak om te komen kijken en als ze het willen hebben tikken ze gelijk af en nemen het mee. Ik verbaas me altijd over mensen die niet een stukje willen rijden om een machine te kopen. Als de vraagprijs netjes is en je hebt een goed contakt gehad met de verkoper, dan stap je toch in de auto om het op te halen. Ik ben regelmatig na het avondeten afgereisd om vanuit utrecht iets in groningen of friesland op te halen. Ook limburg en belgenland komt regelmatig voor. Het is gewoon een rekensom. Zijn de totale kosten interresant, gewoon gaan. De koopjes zijn nooit om de hoek en zo kom je nog eens ergens.

hangt inderdaad beetje af van wat het precies is ..

Onlangs een mooie kolomboormachine gescoord zo ( zie ander topic ).. en was maar 45-50km rijden .. dus meteen gaan kijken .. kon ik alsnog zeggen ik koop ze niet .
Maar de prijs was heel goed dusja .. vond ik niet erg dat het niet om te hoek was ... die gast bekende ook dat hij een ander hoger bod ( dan zijn vraagprijs ) had van iemand maar hij moest de helft van de route tegemoet komen ..
Had hij geen zin in .. ( het ding weegt ook genoeg daarvoor ) .. ook nog goeie babbel gehad en een drankje gekregen .. dat zijn de leuke en eerlijke verkopers ..

Voor iets die makkelijk te versturen is en er goed uit ziet ga ik ook geen 100den km rijden .. iets zwaars aan goeie prijs dat is inderdaad overwegen waaard :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Verzendkosten zijn al snel goedkoper als het iets van 50km rijden is (incl. alle kosten zelfs al eerder €6.75=2x13km, €12.25=2x25km). Ik laat dus vaak dingen opsturen. Alleen als het erg duur of zwaar is rij ik. Ik verbaas me er nogal eens over als iemand van ver komt halen, zullen wel leaseauto hebben ofzo.

Ook veel ge- en verkocht. Maar de laatste tijd lukt het slechter te verkopen. Ook zoeken werkt niet altijd even goed, soms is het aanbod veel te groot, en kan je de resultaten niet goed filteren.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Verzendkosten zijn al snel goedkoper als het iets van 50km rijden is (incl. alle kosten zelfs al eerder €6.75=2x13km, €12.25=2x25km). Ik laat dus vaak dingen opsturen. Alleen als het erg duur of zwaar is rij ik. Ik verbaas me er nogal eens over als iemand van ver komt halen, zullen wel leaseauto hebben ofzo.

Ook veel ge- en verkocht. Maar de laatste tijd lukt het slechter te verkopen. Ook zoeken werkt niet altijd even goed, soms is het aanbod veel te groot, en kan je de resultaten niet goed filteren.

Niet echt in dit geval hé .. weegt toch snel 70KG of meer zo een kolomboor en is groot :)

Maar idd kleinere dingen wel .. onlangs nog lijmklemmen laten opsturen met dpd voor 5 euro .. was ook en 30-40km heen en terug ..
Waren net niet te lang voor maximum formaat pakje ..
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik rij eigenlijk altijd, ook toen ik nog geen lease auto had. Als ik een berg geld uitgeef wil ik wel graag zien wat ik koop en omdat het geen winkel zijn vind ik het ook lastig om erop te vertrouwen dan de verkoper, naast eerlijk, ook het nog eens goed verpakt. Dan maar een stukje rijden.. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.