Hulp nodig bij een Kinzo zaagtafel.

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
Hallo allemaal,

uit interesse en budget ben ik de laatste tijd steeds meer geïnteresseerd geraakt in eenvoudige houtbewerking. Ik wil zelf eens een kastje maken voor in de garage en van daar uit misschien verder.

Ik heb wel eens wat kastjes en andere dingen gemaakt maar heb hier altijd het hout voor laten zagen bij de lokale houthandel. Graag wil ik dit ook zelf op maat kunnen zagen. Hierom heb ik afgelopen zondag een Kinzo zaagtafel gekocht, 1600 watt, gebruikte staat (ja, ik weet het Kinzo, net als Ferm, Güde, etc daar mag je absoluut niet veel van verwachten maar ik zit met een budget en wil gewoon wat klein plaatwerk kunnen zagen). Ophalen en wegwezen (niets ter plaatse gecontroleerd, te goed van vertrouwen, stom, inderdaad).

Het zaagblad wat erop zat is 250 mm doorsnee, asgat van 15,9 mm en had ooit een keer 42 tanden (nu nog maar 24). Nieuw zaagblad gezocht, blijkt 15,9mm asgat best lastig te zijn, alleen met vulringen te verkrijgen voor een betaalbare prijs. Vandaag nieuw zaagblad geleverd gekregen, zie ik bij het monteren dat er een slag in lijkt te zitten, oude blad terug, micrometer er op, een uitslag van 1 mm (zo dicht mogelijk bij de tanden gemeten)! De as lijkt dus krom te zijn..

Kan ik hier toch veilig mee zagen of is het gewoon duur leergeld?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Gr. John
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gewoon leergeld. Duur toch niet?
Je kan er wel mee zagen, maar verwacht geen precisie. Een as met een slinger er in geeft geen mooie zaagsnede.
Ik zou wat anders kopen.
 

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
@Bobmartin: Duur niet, maar leergeld wel. :) Afschrijven en doorgaan dan maar.

@Athanor: ik heb een ouwe Bosch handcirkelzaag, wel mooi om daar zelf iets mee te maken. Bedankt voor het idee!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Zonde van het geld, hopelijk was het niet teveel. Maar, daar leer je van. Met een oude cirkelzaag en een plaat 15mm multiplex kan je prima een budget zaagtafel maken, totdat je wat geld gespaard hebt voor een degelijker alternatief. Of voor ander gereedschap. :D
 

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
@ Bobmartin: Matthias Wandel gaat me iets te ver (ik ken zijn filmpjes op youtube al). Maar bedankt voor de link.

@ Klaas: Ja, daar ga ik mee aan de slag. Bedankt voor de tip. Tja, ieder tientje is te veel om zomaar weg te gooien maar ik overleef het wel. :p
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
@ Bobmartin: Matthias Wandel gaat me iets te ver (ik ken zijn filmpjes op youtube al). Maar bedankt voor de link.

@ Klaas: Ja, daar ga ik mee aan de slag. Bedankt voor de tip. Tja, ieder tientje is te veel om zomaar weg te gooien maar ik overleef het wel. :p

Graag gedaan, ik zou wel even kijken of je een degelijke aanslag kan maken. Dat maakt het zagen wel een stuk makkelijker en veiliger. Volgens mij hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn. :)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Mp in de gaten houden voor een oude Elu zaagtafel. Er staat er op dit moment geen op. Daar kun je zo de zaag onder hangen.
Ik heb er zelf een voor onderweg. Zal morgen een foto plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Goedkoop is duurkoop zo blijkt maar weer.
Plaat materiaal kun je prima verwerken met een handcirkelzaag en geleiderails
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je even een foto van het zaagaggregaat post, kan ik je met wat geluk aan een nieuwe as helpen. Ik heb een verzameling onderdelen van diverse defecte zaagtafels.
 

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
@ allemaal: bedankt voor de tips!

@ Chevy66: Ik zal straks even een foto maken. Zou mooi zijn!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Sorry dit is voor mij een onbekende kinzo, ik heb hier helaas geen onderdelen voor. Maar weet je zeker dat de as zelf krom is en dat de slingering niet door de flenzen wordt veroorzaakt?
 

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
Hmm, dat zou ook kunnen. Dat ga ik nog eens controleren. De zaag is de Kinzo uitvoering van de Ferm FZT-250, lijkt het.
 

Johnboy

Nieuw lid
7 mrt 2016
16
0
Probleem gevonden: Stof... Slingering is nu te verwaarlozen.

Allemaal bedankt voor het meedenken, dat heeft wel voor de oplossing gezorgd!

En ik zal voortaan eerst wat grondiger te werk gaan voordat ik hier vanalles ga roepen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik ben ook met een ferm zaagtafeltje begonnen. Als je er een fatsoenlijk zaagblad opzet, kan je er prima mee zagen. Je hebt wel een goede gehoorbescherming nodig. Ik heb hem toen ik een grotere zaag kocht, weggegeven aan een beginnende meubelmaker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.