nieuw gemaakte afzuiginstallatie

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Recent mijn afzuiginstallatie vernieuwt. Ik had een losse afzuiger staan, maar wilde al een tijdje een cycloon opstelling maken met een vast buizenstelsel. De losse onderdelen in de afgelopen periode verzameld met als laatste een mooie zware 2PK KUFO afzuigmotor op 380 met inschakelautomaat. Ik kon dus beginnen met knutselen.
Eerst maar eens uitleggen hoe het zou moeten komen. Uiteindelijk in spiegelbeeld gemaakt, kwam veel beter uit.



Via het forum een fijnstoffliter gekocht, die omgebouwd zodat ik deze kon gaan gebruiken tbv de uitblaas lucht met laatste stofdeeltjes. Gat in de bovenkant maken en voorzien van aansluiting.





De cycloon voorzien van tochtstrip aan de bovenkant voor luchtdichte aansluiting



De motor ophangen was nog een heel klusje maar met een oude katrol ging het vrij goed. Door de motor overdwars te hangen kwamen de aansluitingen beter uit.



Bij goedhartvaten een 150liter ton gekocht en aangesloten. De stangen gebruikt van het frame van de afzuigmotor. Daarna verder met het leidingwerk, 125mm PVC naar de zaagtafel, lintzaag, vlakvandiktebank en schuurmachines en kolomboor.



Het filter inmiddels ook geplaatst.



Nu nog wat sluitkleppen plaatsen. Gekeken om ze te bestellen, maar toch maar zelf gemaakt. Goedkoper en steviger. Werkt echt perfect.










Ben zeer tevreden met hoe het werkt. Eindelijk een vaste opstelling en niet meer sleuren met de slang is erg prettig. De cycloon pakt eigenlijk nagenoeg alle stof. De zak onder het filter kan nog weer wat kleiner gemaakt worden.... Ik zal bijhouden hoe het blijft werken, maar voor nu zeer tevreden!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Voor de electrotechneuten onder ons. Een vraag over het inschakelautomaat. Daar heb ik geen verstand van. Onderstaand een foto. Links komt de stroom binnen 380v, gaat dan naar midden kastje die naar de motor gaat, maar ook naar aan/uit knop. Het rechterkastje (ik meen een relais) heeft twee schakeldraden (de rest van draden wordt niet gebruikt), deze zou je volgens de verkoper kunnen aansluiten op bijv een zaagmachine zodat de motor automatisch aanslaat. Nu wil ik dit graag aansluiten op een klik aan/uit schakelaar. Omdat het twee draden zijn vermoed ik dat deze werkt op 220v. Dus simpel een spanning meet. Maar hoe kom ik daar achter en hoe zou ik e.e.a. kunnen aansluiten. Iemand een idee?



 
Laatst bewerkt:

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Dat ziet er goed uit ideaal die vaste buizen. Hoe zit het met het gebruik van pvc heb wel eens begrepen dat het statisch geleid als ik het goed zeg. Die kleppen is wel handig die ga ik ook maken butegeweun.

Gr peter
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb precies hetzelfde, wel even onderzocht maar PVC wordt zoveel gebruikt en er is mij nog geen enkel geval bekend van explosie of iets dergelijks. Ook de onderzoeken hierover wijzen op een zeer minimale kans dat dit gebeurt. Kortom, ik maak me geen enkele zorgen.

Die kleppen zijn idd ideaal en goed zelf te maken. Ik heb ze dus gemaakt van een koppelstuk zodat je ze tussen een gewone buis kan plaatsen. Tevens het schuitje van dun materiaal gemaakt zodat de tussenruimte zo minimaal mogelijk is om kans op verstoppingen etc te beperken. Ben er erg happy mee. En het zuigt ook erg goed, ook met versmalling naar 100mm bij de machines.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Volgens mij gaat het niet helemaal goed bij die y splitter vlak na de cycloon.
De buis die van boven komt die kun je beter niet zo aansluiten.
Maak er dan een T stuk van.
Ook niet ideaal maar beter dan dit.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Ok dat is super dat bied perspectief voor in m.n schuurtje heb nu wat slangen her en der das toch rommelig en pvc is eenvoudig tever werken. Heb zelf op m.n 2 stofzuigers ook een cycloon gemaakt werkt super.

Gr peter
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Volgens mij gaat het niet helemaal goed bij die y splitter vlak na de cycloon.
De buis die van boven komt die kun je beter niet zo aansluiten.
Maak er dan een T stuk van.
Ook niet ideaal maar beter dan dit.

Nu je het zegt snap ik idd dat de bocht naar boven niet ideaal is, wellicht dat ik er idd nog een T-splitsing van maak. Moet wel zeggen dat de afzuiging echt perfect is. Ik heb natuurlijk ook geen hele lange afstanden te overbruggen, dat scheelt ook.

De locatie van de afsluiters moet je mi ook bepalen op basis van praktische plek. Dat is nu juist doel van de oefening, makkelijk aan/uit zetten en klep open/dicht.

@3D matzer, heb jij jouw versie al af?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.074
2.598
Je hebt ook t stukken die meer lijken op twee gecombineerde bochten. Zoek op pvc sn-8 t stuk.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Je zou het Y stuk ook eerst op de cycloon kunnen plaatsen om vervolgens apart naar boven en beneden te gaan. Geen idee of er daar ruimte genoeg voor is maar de stroming is dan optimaal en beter dan met een T stuk.
Wel ideaal zo'n afzuiging en leuk gemaakt !
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het rechterkastje (ik meen een relais) heeft twee schakeldraden (de rest van draden wordt niet gebruikt), deze zou je volgens de verkoper kunnen aansluiten op bijv een zaagmachine zodat de motor automatisch aanslaat. Nu wil ik dit graag aansluiten op een klik aan/uit schakelaar.
Eerste vraag daarbij is wat wil je daarmee bereiken? Wat wil je met die KAKU schakelaar bedienen?
Ik kan me voorstellen dat je een paar drukknoppen op afstand zou willen hebben om juist de afzuiging te starten, messtal ga je het niet andersom dien. Je wilt het liefst dat je afzuiging start zodra je de zaag aanzet bv...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.074
2.598
Ik vind het een mooi project, maar wat is nu het voordeel ten opzichte van een normale spanenzuiger? Met een spanenzuiger komt al je afval in de zak en als die vol is, plak je hem dicht en gooi je hem op de stort. Maar met zo'n ton moet je het alsnog overhevelen in een zak, waarbij je de stofmoord stikt, of je gooit elke keer je ton weg,wat op den duur toch begrotelijk word.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Klopt, ik wil dus de afzuiging met een draadloze klik aan/uit kunnen bedienen. Dat zou met een 380 motor mogelijk moeten zijn met een relais. Is hier eerder voorbij gekomen. Nu zat dit kastje reeds bij de machine en dacht ik derhalve dat het hiermee al mogelijk zou kunnen zijn? Maar heb er geen verstand van. Voor de helderheid, ik wil dus graag met een afstandbediening de afzuiger aan/uit kunnen schakelen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
@Chevy66. Dank voor tip van Y stuk, hier ga ik voor kijken. Toch leuk dat forum!

Het voordeel van deze afzuiger is dat je filter veel minder snel verstopt raakt. Dus er komt bijna geen stof meer in je fijnstof filter. Bij een reguliere afzuiger is die binnen no time vol met stof. De ton kieper ik leeg in de container buiten of in een zak. Dat is wel te overzien, maar dat is idd een extra handeling. Maar het voordeel van een schoonfilter is vele male groter!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het middelste rwlais is het relais wat al gebruikt wordt om de motor mee te schakelen, dat is wat jij wilt besturen, dat extra relai wat ernaast zit is alleen maar om nog iets anders tegelijk bij te schakelen.
Wat jij eigenlijk wilt is de aan uit knoppen buiten spel zetten en een KAKU schakelaar gebruiken om het relais aan te sturen. Op zich niks mismee maar dan zou je bv een ACM1000 kunnen gebruiken die je in deze kast kan verstoppen en die de functie van de aan uit knoppen overneemt.
Daar zitten wel een paar hakene ne ogen aan, je moet altijd zorgen dat er op de kast een nodstop blijft zitten die de boelstopt als je er een klap op geeft en die je zelf weer echt los moet zetten voor de machine weer aankan. Zodat als je aan het schoonmaken bent aan de ventilator hij niet door een druk op een afstandbediening ineens aangaat.

Als je wilt kan ik wel een schema maken voor je hoe eea aangesloten zou moeten worden.

Je kan trouwens in de ton ook een zak doen...
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Als je dat zou willen doen, dat zou ik wel te gek vinden!

Dat van die noodstop schakelaar lijkt me een uitermate goed idee, alhoewel de stekker uit het stopcontact ook een optie is natuurlijk.
Die extra relais met aansluiting zou dus naar horen zeggen gekoppeld hebben gezeten aan een zaagmachine. Zodra je die aanzette ging de afzuiger ook aan. Ik vermoede dus dat zodra die iets van spanning detecteert hij de afzuiger inschakelt. Maar dat is dus anders zeg je?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.074
2.598
Die noodstop zet je tussen de stuurstroomdraad van het hoofdrelais. Druk je de noodstop in, dan valt het relais af en is de verbinding verbroken. Trek je de noodstop weer uit, dan moet je eerst de startknop weer indrukken om te kunnen starten.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Nu je het zegt snap ik idd dat de bocht naar boven niet ideaal is, wellicht dat ik er idd nog een T-splitsing van maak. Moet wel zeggen dat de afzuiging echt perfect is. Ik heb natuurlijk ook geen hele lange afstanden te overbruggen, dat scheelt ook.

De locatie van de afsluiters moet je mi ook bepalen op basis van praktische plek. Dat is nu juist doel van de oefening, makkelijk aan/uit zetten en klep open/dicht.

@3D matzer, heb jij jouw versie al af?

De kleppen wil je zo dicht mogelijk bij de aftakking omdat je anders loze buis leegzuigt en dat kost zuigkracht.
En je hebt kans dat er zaagsel in de buis valt en daar ophoopt.
Als je dan de klep opent komt er in een keer een hele prop zaagsel los en dat sloopt je filter.
Nu zal dat meevallen omdat de cycloon het affiltert.
Maar het kan voor verstopping zorgen

En nee mijn systeem is nog niet klaar.
Ik wacht nog op mijn huis en schuur.

Mooi om te lezen dat het goed werkt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.