Keukenkasten vernieuwen

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik moet voor een vriend een keuken opnieuw bouwen, de massieve (eiken) deurtjes moeten hergebruikt worden maar de binnenkasten zouden vernieuwd moeten worden. Ik zou hiervoor waterbestendige groene MDF gebruiken van 18mm. De hangende bovenkasten zou ik gewoon in de muur vijzen, door de achterwand heen (de muur erachter is aan ene kant baksteen aan andere kant stevige OSBplaat met gyproc voor)
Bij de bestaande kastjes is de achterwand niet volledig tot achteraan gezet, mogelijks om achteraan verluchting toe te laten. Ik zou deze insprong achterwege laten. Tenzij iemand hier de noodzaak van inziet?

Heeft er iemand ervaringen of bedenkingen die materiaal of constructie betreffen en mij van pas kunnen komen?
Alvast bedankt!

Attached files
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Is een van de wanden een buitenmuur?
of een ruimte erachter die niet verwarmd is?

Je kan dan doorslag of condensatie op een koud oppervlak krijgen.
Voordeel van ruimte tussen de achterwand vd kast en de muur is dat het dan op de muur blijft en niet aan de binnenzijde van je kast.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Uit je post meen ik te kunnen afleiden dat het gaat om een binnenmuur, dus ik denk niet dat er een probleem is om de kasten rechtstreeks tegen de muur te vijzen. Ik sluit me echter wel aan bij de opmerking van Hubert. Een gelamineerde spaanplaat lijkt me beter voor de corpussen. Aangezien het gaat om telkens dezelfde formaten kan je die eventueel in een zagerij splintervrij laten zagen. Hanssens Hout in Gent (ik ben zelf van Drongen) levert een dergelijke service. Met MDF werken biedt het nadeel dat de kopse kanten nogal gevoelig zijn voor schade en dat je er meer werk aan hebt om af te werken (schilderen van MDF is een tijdrovende klus, en het resultaat is nooit 100%, tenzij je dit ergens kunt laten lakken).
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
De ene muur is een binnenmuur, de andere een gedeelde muur met het huis ernaast, vroeger was er warmte van de buren duidelijk merkbaar. Mogelijks van een warmwaterleiding of verwarming. Nu is er dus isolatie, OSB en gyproc voor geplaatst. Dit is de muur waar de foto op uitkijkt.
Het achterwege laten van de insprong is dus mogelijk?

@franksken: Ik ben trouwe Hanssensklant. :) Heb net een grote kleerkast zelf gelakt, idd tijdrovend maar ben wel tevreden van het resultaat.

Wat is het prijsverschil tussen watervaste MDF en gelamineerde spaanplaat? Ik vermoed dat ik de zichtbare kopse kanten zal moeten laten lamineren?
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
De prijzen ken ik niet, maar ik vermoed dat gelamineerde platen wel duurder zijn. Ik werkte vroeger veel in mdf (zal je misschien wat foto's sturen via een pb), maar nu ben ik toch van plan om wat meer met gelamineerde platen te werken, wat ook zijn nadelen heeft. Vooral het splintervrij zagen vormt een probleem, vandaar dat ik de laatste tijd nogal wat geïnvesteerd heb in extra materiaal :lol: (paneelzaagje met voorritser, virutex handmatige kantenlijmer, gatenrijboorset). Heb de handmatige kantenlijmer al uitgetest en dat werkt uitstekend.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Voor het ophangen van keukenkasten zijn er rails en haken verkrijgbaar. Het voordeel van deze haken is dat ze regelbaar zijn. Hierdoor kan je de kastjes netjes op dezelfde hoogte regelen. Wel eerst de haken in de kast schroeven en dan pas de achterkant bevestigen, kwestie van de doorvoer netjes afgedicht te krijgen.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De rug van een bovenkast wordt 15 tot 18 mm teruggeplaatst om een hangsysteem te kunnen plaatsen. De speling hangt af van het soort hangsysteem.
De rug van een onderkast zit 35 tot 45mm terug om eventuele leidingen, draden, enz... achter de kast te kunnen laten lopen.
Bijkomend voordeel van die speling is dat eventuele oneffenheden in de muur minder een probleem vormen bij het plaatsen.
Wanneer in een kast toestellen worden geplaatst is die verluchting zelfs noodzakelijk.
Ik zou dus zeker opteren voor die speling. Een kast aan de muurhangen met de rug is helemaal niet gebruikelijk en eigenlijk af te raden.

Als je het prijsverschil wil maken tussen MDF en melamineplaat moet je bij de MDF wel alle afwerkingsproducten bijtellen. Je zal zien dat melamine beter zal uitkomen.
Ik laat al mijn plaatmateriaal ook zagen en afplakken bij een professionele houthandel.
Gewoon op de houtstaat de afmeting onderlijnen die moet afgeplakt worden. Als het paneel aan beide zijden moet afgewerkt worden gewoon dubbel onderlijnen.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Gemelamineerd sppl is in het wit goedkoper dan watervast MDF maar wil je een kleurtje is het duurder. Voor wbt het MDF je moet het gronden, schuren, lakken, schuren en aflakken ;)
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ok, eens bespreken met de keukeneigenaar, maar zal wsl melamine worden dan. Bedankt voor het advies tot nu toe!
Wat de ophanging betreft, heeft iemand een link met een voorbeeld?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
"Gemelamineerde" platen blijken uiteindelijk inderdaad goedkoper te zijn dan watervast mdf als je alles in meerekent. Nu heb ik schrik voor de niet watervastheid van de binnenkant van deze platen. Is deze schrik onterecht als alle blote kopse kanten afgeplakt zijn met melamine? Dient er verder nog iets te gebeuren?

Voor de rest blijft de verwerking hetzelfde als bij MDF? Gewoon in elkaar schroeven?
Mvg,
Bram
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mijn voorkeur zou toch eerder uitgaan naar mdf. Dit kan je beplakken met wit hpl. Het resultaat is dan eigenlijk hetzelfde alleen is het toch steviger.

Je kan de kastjes ook ophangen met keep/haaklatten. Plank multiplex (18mm) pakken van ongeveer 200mm breed. Deze op de helft door 45 graden zagen. Ene deel aan de achterkant van de het kastje, het andere deel tegen de muur. Onderaan het kastje ook een lat van 18 mm, anders gaat hij krom hangen. Het is nog een optie, de keuze is aan jou ;)
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
OK bedankt!
@Renault: het is toch spaanplaat geworden. De keep / haaklatten lijken mij een goede optie. Voor de ophangsystemen die ik in de buurt kan kopen, mag de achterwand maximum een paar mm dik zijn en dat lijkt mij niet echt kwalitatief. Ze gaan 18mm worden met 18mm insprong.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.