nieuwe kettingfrees machine Ryobi cm40 ketting smering en ketting slijpen

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Beste leden,


IMG_3820.jpgIMG_3819.jpgIMG_3821.jpg

Ik heb vorige maand deze kettingsteek machine gekocht. Ik kon me niet inhouden, en voor 200,-
Na wat testjes, blijkt de machine misschien een paar keer gebruikt te zijn, de ketting is nog erg scherp en er zijn bijna geen gebruikssporen op de machine te vinden.

De smeernippel is helemaal leeg (er heeft zelfs nog nooit vet in gezeten). weet iemand wat voor vet hiervoor gebruikt moet worden. (op foto 1 kun je het messing smeernippeltje zien)

Iets anders wat ik me af vroeg was het slijpen van de ketting. Heeft iemand ervaring met het slijpen van kettingen voor een kettingfrees?
Als iemand overigens een adres heeft waar dergelijke kettingen voor een schappelijke prijs verkocht worden hoor ik het graag. Als ik nu een nieuwe ketting zou bestellen zou die rond de 250,- kosten :)) das nog meer dan de machine me gekost heeft haha.

Ik hoop wederom te kunnen putten uit de kennis van forumleden.

Groetjes,
Rik
 
  • Leuk
Waarderingen: Yardarian1
P

Pel

Guest
Ik heb er vroeger mee gewerkt, tenminste het was ook een kettingfrees die je met een hendel omlaag kon trekken, en het hout stond ingeklemd. Er konden ook verschillende breedtes van kettingen op. Bij mijn weten lieten ze die slijpen bij een slijperij, de kettingen werden bewaard in een bak met olie, misschien eens rond bellen wie die kettingen kan slijpen?

Groet Pel.

Foto gedraaid dan zie je de frees beter.

IMG_38204.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_3820.jpg
    IMG_3820.jpg
    89,6 KB · Weergaven: 268
Laatst bewerkt door een moderator:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nieuwe kettingen zijn duur, zwaarden nog duurder. Ik ben van vet overgestapt op olie als smering. Kettingen bewaar ik in olie, voor gebruik een paar uur laten uitlekken tegen rondvliegende olie spatten. De slijperij die mijn zagen en messen slijpt, slijpt ook freeskettingen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Alvast bedankt voor de adviezen, er is tot nu toe dus niemand die vet gebruikt om de ketting te smeren. Ronald wat voor olie gebruik je? zaagkettingolie?
ik zal eens rond vragen bij verschillende slijperijen

@ mathieu, deze link geeft een redelijk goede uitleg.
https://www.youtube.com/watch?v=B0wVJ8A4VUQ
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik gebruik motorolie, om te bewaren en smeren. Voor de dikte zou ik moeten kijken.

Dit lijkt een mobiele versie, maar ontbreekt er niet het een en ander?
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb mijn ketting laten slijpen bij EOGS; niet direct bij je in de buurt. Bij mijn kettingfrees hebben ze een oliecan boven gehangen en die hang ik boven de ketting als ik de frees gebruik. Had de vorige eigenaar zo gemaakt. Ik doe er altijd gewoon kettingzaagolie in.

btw: je machine is een koopje. Ze kosten nieuw > 1000,--
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@ Ronald, klopt er lijken wat onderdelen te missen, dat komt omdat ik die niet op de foto heb gezet. De machine is echter wel compleet. Deze kettingsteekmachine geeft weer andere opties dan m'n ryobi dm20 deze is geschikt om gaten in poten, en gebinten te maken, maar kan enkel met materiaal tot ongeveer 20cm breed overweg. de kettingfrees kan ook gebruikt worden op bredere balken, of bijvoorbeeld om gaten te steken in tafelbladen.
@Rinus, was idd een koopje, zat helemaal niet in de planning om deze machine aan te schaffen, maar ik kon het niet laten.

IMG_3826.jpgIMG_3824.jpg

hier twee filmpjes om een beeld te krijgen wat deze doet.
https://www.youtube.com/watch?v=KkiF6aacNEA
https://www.youtube.com/watch?v=KdSPlNDWpLc

Ik denk dat ik ga eerst ga proberen om de ketting te smeren met wat ketting vet of lagervet. en de ketting voor en na gebruik zal inspuiten met wd40 of insmeren met kettingolie.
Als het niet fijn werkt ga ik wat verder experimenteren.
Bedank Rinus Ronald en Pel voor het advies met betrekking tot het slijpen van de ketting.

Zodra ik een project heb waarbij ik beide machines weer eens gebruik zal ik wat foto's posten om te laten zien hoe ze werken.

Gr
Rik
 

Bijlagen

  • IMG_3821.jpg
    IMG_3821.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 190

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
@ Ronald, klopt er lijken wat onderdelen te missen, dat komt omdat ik die niet op de foto heb gezet. De machine is echter wel compleet. Deze kettingsteekmachine geeft weer andere opties dan m'n ryobi dm20 deze is geschikt om gaten in poten, en gebinten te maken, maar kan enkel met materiaal tot ongeveer 20cm breed overweg. de kettingfrees kan ook gebruikt worden op bredere balken, of bijvoorbeeld om gaten te steken in tafelbladen.
@Rinus, was idd een koopje, zat helemaal niet in de planning om deze machine aan te schaffen, maar ik kon het niet laten.

Bekijk bijlage 44516Bekijk bijlage 44517

hier twee filmpjes om een beeld te krijgen wat deze doet.
https://www.youtube.com/watch?v=KkiF6aacNEA
https://www.youtube.com/watch?v=KdSPlNDWpLc

Ik denk dat ik ga eerst ga proberen om de ketting te smeren met wat ketting vet of lagervet. en de ketting voor en na gebruik zal inspuiten met wd40 of insmeren met kettingolie.
Als het niet fijn werkt ga ik wat verder experimenteren.
Bedank Rinus Ronald en Pel voor het advies met betrekking tot het slijpen van de ketting.

Zodra ik een project heb waarbij ik beide machines weer eens gebruik zal ik wat foto's posten om te laten zien hoe ze werken.

Gr
Rik


Ooh dat is zeker een gaaf machientje met die vierkante gaten boor(?). Mooi vondst! Veel plezier er mee.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik zou geen wd40 gebruiken, Kettingvet gebruikte ik eerst, alleen bij smalle kettingen en dus een smal zwaard verstopte de leiding steeds, daarom overgestapt op olie.
Succes.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Hi Rik. Ben je er nog achter gekomen hoe je die smeernippel goed gebruikt? Ik heb zelf een oude hafner op de kop getikt. Die heeft precies zo'n messing knop. Draai je die eraf en vul je die met smeervet? Zo ja, moet je dan af en toe draaien om er wat uit te persen, ofzo?
 

Yardarian1

Nieuw lid
7 okt 2021
2
0
Barchem
Beste leden,


Bekijk bijlage 38968Bekijk bijlage 38969Bekijk bijlage 38970

Ik heb vorige maand deze kettingsteek machine gekocht. Ik kon me niet inhouden, en voor 200,-
Na wat testjes, blijkt de machine misschien een paar keer gebruikt te zijn, de ketting is nog erg scherp en er zijn bijna geen gebruikssporen op de machine te vinden.

De smeernippel is helemaal leeg (er heeft zelfs nog nooit vet in gezeten). weet iemand wat voor vet hiervoor gebruikt moet worden. (op foto 1 kun je het messing smeernippeltje zien)

Iets anders wat ik me af vroeg was het slijpen van de ketting. Heeft iemand ervaring met het slijpen van kettingen voor een kettingfrees?
Als iemand overigens een adres heeft waar dergelijke kettingen voor een schappelijke prijs verkocht worden hoor ik het graag. Als ik nu een nieuwe ketting zou bestellen zou die rond de 250,- kosten :)) das nog meer dan de machine me gekost heeft haha.

Ik hoop wederom te kunnen putten uit de kennis van forumleden.

Groetjes,
Rik
Dag Rik,

ik ben al tijden op zoek naar een kettingfrees (om pen/gat verbindingen voor nieuwe gebinten te kunnen maken uit eiken hout). Ik wil het liefste een Festool CM 150, maar die is niet te vinden. Op machineseeker (Kettinggraver Ryobi - Prijs: 890 EUR - Aangeboden machines op Machineseeker) heb ik dezelfde Ryobi gevonden als waar jij over beschikt, alleen een tikkeltje duurder (890€ en dan moet ik m nog in Duitsland gaan halen (vv 300km). Mijn belangrijkste bezwaar is 110v. Is de jouw 220 of 110v? En als die 110v is, en je zet er een trafo tussen, merk je dat in het werken ermee? Kan de machine dan minder kracht leveren?
Groet, Bob
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op machineseeker (Kettinggraver Ryobi - Prijs: 890 EUR - Aangeboden machines op Machineseeker) heb ik dezelfde Ryobi gevonden als waar jij over beschikt, alleen een tikkeltje duurder (890€ en dan moet ik m nog in Duitsland gaan halen (vv 300km). Mijn belangrijkste bezwaar is 110v. Is de jouw 220 of 110v?
ff googlen, en ik vind een nieuwe makita kettingfrees aan 1.000 euro ex btw, 230 V, thuis geleverd + met 5 jaar garantie

technische vraag: ik zie kettingen van 18 + 21 mm - volstaan die voor jou om gebinten samen te stellen ?
 

Yardarian1

Nieuw lid
7 okt 2021
2
0
Barchem
ff googlen, en ik vind een nieuwe makita kettingfrees aan 1.000 euro ex btw, 230 V, thuis geleverd + met 5 jaar garantie

technische vraag: ik zie kettingen van 18 + 21 mm - volstaan die voor jou om gebinten samen te stellen ?
Ja, dank je. De Makita (7104L Kettingfrees 230V) ken ik. Prijzen en garantievoorwaarden lopen best uiteen. Ben ik niet zo'n fan van. De Mafell ken ik ook (Mafell Kettingsteekmachine LS 103/40 Ec compleet met kettinggarnituur 28 x 40 x 100 mm bij GereedschapPro). Gaaf ding, maar veel te duur. Ik wil er wel een hebben waar ik verschillende zwaardbladen op kan zetten (150mm, 300mm, sommige gaan tot 500mm). De breedte van de ketting is minder relevant want dan haal ik m twee of drie keer door het gat om op 60mm (of een andere) breedte uit te komen.

Groet, Bob
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Als er geen haast bij is zou ik een zoekopdracht aanmaken bij MP en Ebay Kleinanzeigen en een tijdje kijken wat er voorbij komt... zitten soms wel pareltjes tussen
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag Rik,

ik ben al tijden op zoek naar een kettingfrees (om pen/gat verbindingen voor nieuwe gebinten te kunnen maken uit eiken hout). Ik wil het liefste een Festool CM 150, maar die is niet te vinden. Op machineseeker (Kettinggraver Ryobi - Prijs: 890 EUR - Aangeboden machines op Machineseeker) heb ik dezelfde Ryobi gevonden als waar jij over beschikt, alleen een tikkeltje duurder (890€ en dan moet ik m nog in Duitsland gaan halen (vv 300km). Mijn belangrijkste bezwaar is 110v. Is de jouw 220 of 110v? En als die 110v is, en je zet er een trafo tussen, merk je dat in het werken ermee? Kan de machine dan minder kracht leveren?
Groet, Bob
Hoi Rob,
Persoonlijk zou ik niet aan 110v beginnen. Dan zal je altijd met een omvormer gaan zeulen. Mocht je dat toch graag willen dan heb ik nog wel een Nieuwe en goede omvormer staan. 75,- euro.
Verder heeft het voltage geen relatie met het opgenomen vermogen. Dus een 110v machine kan net zo krachtig zijn als een 230 machine.
door alle Corona steun vanuit de verschillende overheden is het op dit moment geen goed moment voor gebruikte spullen. Bedrijven blijven kunstmatig overeind waardoor een schaarste is op de gebruikte spullen markt, alle koopjes zijn dus al heeeel lang weg en alle (te) dure spullen zijn over gebleven.
Bedrijfsmatig lijkt het op dit moment veel gunstiger te zijn om nieuw te kopen.
Succes met je zoektocht!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.