Opbergkist

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Om CD's en DVD's in op te bergen maakte ik voor mijn dochter een kist van berk met slaap.
Hoekverbindingen met losse mahonie veren en een randje mahonie in deksel en kist langs de opening. Een gasveer laat het deksel soepel open en dicht gaan. Krijgt een kind open en weer dicht zonder de vingertjes te pletten.

De berken planken hebben 1 1/2 jaar in de werkplaats kunnen drogen nadat ik ze versgezaagd had gekocht bij Jaap van Leersum in Burgum (inlands-hout.nl) Hier kun je nog wel eens een apart stuk(je) hout vinden.

De berk was aangetast door een uit de kluiten gewassen houtwormkever, want er zaten gaten in tot 5 mm doorsnede. (Alle gaten eerst vullen met schuursel en houtlijm)
Hierdoor heeft de berk uiteindelijk volgens mij het loodje gelegd. Daarna heeft schimmel de rest gedaan en een fraai patroon lijkend op marmer achtergelaten.



Een mooi vakantieklusje voor mij en een luxe opbergkist voor mijn dochter.

Kor.

Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hallo Menno en de amderen natuurlijk,

De kist is afgewerkt met hardwax olie van Osmo.
Ik heb gekozen voor een matte finish om een zo natuulijk mogelijke uitstraling te krijgen.
Eigenlijk smeer ik (bijna) alles in de Osmo, voldoet mij prima.

Kor.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Kor,

Prachtige dingen heb je weer gemaakt! Heb je nog wat constructie details van de kist? Neem je ook maatregelen met afzuiging e.d.? Ik heb ergens gelezen dat hout met slaap niet zo gezond is voor onze luchtwegen. Is het hout net zo hard en goed te bewerken als hout zonder slaap?

jaap
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hoi Jaap en de anderen,

Ik heb helaas geen foto's de kist gemaakt tijdens de bouw.
Dus details van de constructie kan ik verder niet laten zien.

Wat betreft het stof, het schijnt inderdaad ongezond te zijn stof met schimmel te snuiven.
Behalve als ze tot paddo's zijn uitgegroeid en je liefhebber bent ;)

Mijn eerste voorzorg is een superfijnfilter op de Scheppach afzuiger, een filter dat deeltjes vanaf 0,5 micron tegenhoudt. Geen origineel filter, maar ik werk toevallig in die branche.
Verder draag ik tijdens zagen en vooral tijden het schuren een FFP2 mondkap van 3M of een Moldex serie 8000 masker met opschroefbare filters. Hier kun je zelf aktief koolfilters op zetten tegen schadelijke dampen.

Veiligheid boven alles :!:

Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.