Bossingschaaf: wat is het voor een ding en hoe gebruik je 'm

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Heren, ik heb recentelijk een verzameling profielschaven gekocht en er zat ook een schaaf bij die ik heb kunnen benoemen (na wat zoekwerk) als een bossingschaaf. Een mooi, intrigerend ding, maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij nog niet helemaal duidelijk is wat je er nou precies mee doet en hoe je 'm gebruikt. Ik heb 'm behandeld tegen houtworm (het is een beetje een gatenkaas geworden helaas maar hij is volgens mij nog wel bruikbaar), en ik het de beitel ontdaan van roest. Nu alleen nog slijpen en ik kan ermee aan de slag. Nu alleen nog weten wat ik ermee moet :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een bossing schaaf is in de eerste plaats bedoeld voor de panelen van deuren die een verhoogd middendeel hebben, zoiets als in deze deur:

raised-panel-doors.png


Vooral het deel dwars op de draad van het hout is lastig om te schaven. Daarvoor staat de beitel scheef en zit er vaak een voorsnijder in de schaaf om het hout te snihden op de rand, voordat het gaat splinteren door de schaafbeitel.
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Bedankt Pel, die draadjes had ik inderdaad ook al gevonden. Verder is er echt heel weinig te vinden over het fenomeen bossingschaaf - hoewel ik uit het www al inderdaad het een en ander bij elkaar gepuzzeld had waaruit ik ook al vermoedde dat het gaat om een schaaf om de randen van panelen onder een hoek te schaven zoals Seek laat zien, maar wat ik nog niet heb gevonden is hoe je zo'n ding dan gebruikt. De beitel is inderdaad scheef gemonteerd en even uit mijn hoofd zit er een voorsnijder aan. Daarnaast is er een verstelbaar gedeelte dat op een bepaalde afstand in te stellen is. Ik neem aan zodat je je bossing (laat ik het maar zo noemen :) ) een bepaalde breedte te geven. Maar hoe ga je nou met zo'n ding te werk? Je stelt de breedte van de bossing in, je houdt de schaaf scheef - zodat je begint met het hoekje eraf te schaven en gaat zo door tot je tevreden bent over de bossing? Enfin, ik moet 'm maar verder opknappen en ermee gaan experimenteren!
 
P

Pel

Guest
@Koen, vroeger toen er nog geen frezen bestonden, werden sommige schaven soms ook met twee man bedient, om er goed richting aan te kunnen geven, dan moest de krullen jongen de baas mee helpen.

groet Pel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Eerst hou je hem vlak en trekt hem achterwaards! Daarmee zorg je dat de voorsnijder zijn werk kan doen. Een paar streken achterwaards krast een goeie lijn in het hout. Daarna ga je de bossing schaven, eerst vlak en daarna steeds schuiner, tot je tevreden bent. Doe de twee bossingen dwars op de draad eerst. Daarna de twee die in de lengte gaan.

Belangrijk bij alle schaven die een sponning maken is dat de beitel een klein stukje breder is dan het blok van de schaaf. Dat zorgt dat de hoek van de beitel goed in de hoek van de sponning komt. Anders wordt de schaaf bij iedere streek verder naar buiten geduwd. De voorsnijder moet op dezelfde afstand van de zijkant van het blok staan.
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Bedankt, ik heb al een projectje in gedachten waarvoor ik de schaaf goed zal kunnen gebruiken. En later als ik groot ben wil ik ook zoveel over schaven weten :)
 
P

Pel

Guest
Duw hem een tijdje in de diepvries, plastiek zak er over heen en alles vriest dood.

Groet Pel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De wurmpjes wel, maar de eitjes niet, die kunnen prima tegen vrieskou.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Inderdaad! Je hoort altijd zoveel conflicterende adviezen. Maar een paar weken in de vriezer is wel makkelijk, goedkoop en milieu technisch ook nog verantwoord.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.