welke vlak- van diktebank

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
dag iedereen,

Ben op zoek naar een vlak- vandiktebank, mijn werkplaats(je) heeft echter niet de beschikking over krachtstroom, en het is ook niet mogelijk
om er krachtstroom naar toe te leggen (i.v.m. kosten).
Dus ben ik op zoek naar een vlak- vandiktebank op 230V.
Na wat research op internet kwam ik op deze
JET JPT-260

vandiktebank_JPT-260_large.jpg

ook nog een filmpje op youtube gevonden

https://youtu.be/YuTkYUCX3ao

Graag jullie mening hierover en als je natuurlijk andere opties hebt hoor ik het graag

groet,
Rene
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ik heb er geen verstand van.
Maar ik kan me voorstellen als je erbij verteld wat je ermee gaat doen dat forumleden je beter kunnen adviseren

Bijvoorbeeld:
hoe grote werkstukken wil je doorvoeren,
wat voor soorten hout en wat voor gebruiker je bent; hobby, professioneel, gebruiksfrequentie
Wat vind je belangrijk, verplaatsbaar, snel ombouwen tussen functies, nauwkeurigheid
Wat wil je betalen, moet het een nieuwe zijn of kan (jong) gebruikt ook.
 

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
Dag Arjan'74,

Ik ga hem hobbymatig, semi-professioneel en naar de toekomst nog meer professioneel gebruiken(hoop ik).
In het begin vnl. eiken maar ook andere (harde)houtsoorten zullen aan de orde komen.
qua afmeting zal ik geen planken breder dan 250mm, en balken dikker dan 200mm gaan verwerken.
Hoe vaak ik hem ga gebruiken moeilijk te zeggen maar denk toch wel iedere maand.
Hij moet verplaatsbaar zijn gezien de kleine werkplaats, snel ombouwen hoeft niet perse (wel pluspunt)
En hij moet zeer nauwkeurig zijn.....
Ik wil een nieuwe aanschaffen (met garantie), in het verleden te vaak m'n kop gestoten met 2e hands.(goedkoop bleek dan toch weer duurkoop)
Heb geen geldboom in de tuin staan maar ben wel bereid te investeren in een machine die aan alle eisen voldoet en waar ik nog heel lang
mee uit de voeten kan.

gr. Rene
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Die JET is een prima machine. Bedenk wel even goed of je echt niet breder gaat dan 250mm. Ik maak bijvoorbeeld ook snijplanken en dan gebruik ik regelmatig de volle 31cm. Hammer heeft ook een kleinere model, zou je ook nog naar kunnen kijken. Verder in deze categorie niet heel veel keus. Dan kom je bij de machines van HBM terecht, maar dan is de JET een betere optie. Wat ook nog zou kunnen is Holztech. Maar die heb ik persoonlijk nog niet kunnen bekijken, maar "lijkt" wel beter te zijn dan HBM e.d.
Bij de 31cm JET hebben ze nu ook de spiraal as. Daar zitten nog best voordelen aan, dus ook dat is het overwegen waard.

Overigens heb ik twee keer een tweedehands vlak vandiktebank gekocht. Een degelijk machine kan niet zo gek veel aan stuk gaan, het blijft wat dat betreft een redelijk eenvoudige machine die zo goed werkt als dat je hem afstelt. Dat laatste zal met een nieuwe machine ook moeten, dus verdiept je sowieso daarin.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
752
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Verdiep je zeker in de voordelen van een spiraal as. Er zijn diverse filmpjes van. Ik jouw geval is het ook belangrijk omdat volgens mij de spiraal as ook minder vermogen nodig heeft. Nooit meer gedoe met het afstellen van de schaafmessen en dergelijke. Ik ben zeeeeer tevreden met mijn spiraalas.
 

PBT

Actieve deelnemer
Jet zijn prima machines. Jarenlang beroepsmatig (bij mijn eerste baas) gebruik gemaakt van een vierkante gatenboor van Jet.
Je zou zoals eerder gezegd ook eens kunnen kijken naar een hammer machine. Deze zijn qua kwaliteit nog een stapje hoger dan de jet machines.
En vergeet ook zeker een goede afzuiging niet!
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Overigens heb ik twee keer een tweedehands vlak vandiktebank gekocht. Een degelijk machine kan niet zo gek veel aan stuk gaan, het blijft wat dat betreft een redelijk eenvoudige machine die zo goed werkt als dat je hem afstelt. Dat laatste zal met een nieuwe machine ook moeten, dus verdiept je sowieso daarin.

Ik ben nieuwsgierig naar wat maakt dat je zelf al meerdere vlak van diktebank machines hebt gekocht. Wellicht helpen deze ervaringen de topicstarter ook. Wilde je steeds breder, nieuwer, functioneler, of een combinatie van dit alles?
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Je kan kijken naar Hammer 230v monofase al dan niet met spiraalas. De machine kan ook verplaatsbaar gemaakt worden wat goed werkt. Bestaan in range van 26 tot 41 breed. Vlot ombouwbaar van vlakken naar vandikte.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je op zoek bent naar een goede machine voor 230V in deze prijsklasse, ken ik alleen de Scheppach en de Jet. De Scheppach is door veel hobbyisten beschouwd als een goede en betrouwbare machine.

Mijn vader heeft jarenlang de HM1 gehad, en nu alweer zo'n 10 jaar de HM260CI. Daarna zijn nog de HM2600/3100 geweest, die allemaal op hetzelfde principe zijn gebaseerd. Met het oplichten van 1 tafel wordt de machine omgebouwd van vlak naar vandikte werken. De geleider moet hiervoor verwijderd worden.

Het grote voordeel van de JET is , dat de complete in- en uitvoertafel met geleider wordt opgeklapt, waardoor je sneller ombouwd van vlak naar vandikte en terug.

Scheppach heeft echter zijn machines vernieuwd, en levert een 250mm brede machine, de Plana 3.1C, en een 310mm brede machine, de Plana 4.1C.
http://www.scheppach.nl/product_details.php?item_id=99914779
Deze machines bieden hetzelfde als de JET, een in en uitvoertafel die met geleider en al opgeklapt kan worden. Lijkt mij een uitstekend alternatief voor de JET.

Zeggen dat een Hammer ook leuk is vind ik iets te ver gaan, die machine kost gewoon veel meer, en je hebt geen budget opgegeven.

Spiraalas zou ik niet voor gaan, zeker niet als je hout met hars door de schaaf haalt, want dat is een ramp om eraf te krijgen. Het niet moeten stellen van de messen bij de spiraalas komt wel met de meerprijs die je voor nieuwe wisselmessen moet betalen.
De rechte schaafmessen zijn in Duitsland ruim verkrijgbaar voor een goede prijs, en bovendien ook na te slijpen.

Overigens, de oude Scheppach machines hadden altijd twee messen, de nieuwe vlakvandiktebanken hebben drie messen, net als de JET.

Stel je vragen over machines de volgende keer wel hier: http://www.woodworking.nl/forumdisplay.php?11-Elektrisch-gereedschap
Dan is de kans op meer antwoorden groter, omdat je dan in de juiste rubriek zit!
 
Laatst bewerkt:

DeHoutwerker

Nieuw lid
27 mei 2015
5
0
Tilburg
iedereen bedankt voor de reacties,

Sorry, inderdaad in de verkeerde rubriek geplaatst (nieuwkomerfoutje)
Heb nog geen prijs mogen ontvangen van de Hammer maar ziet er op het eerste oog ook goed uit.
Ben me nog wat verder aan het verdiepen in spiraalmessen, zo te lezen heeft dit toch ook zij voor- en tegenstanders.


Rene
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
iedereen bedankt voor de reacties,

Sorry, inderdaad in de verkeerde rubriek geplaatst (nieuwkomerfoutje)
Heb nog geen prijs mogen ontvangen van de Hammer maar ziet er op het eerste oog ook goed uit.
Ben me nog wat verder aan het verdiepen in spiraalmessen, zo te lezen heeft dit toch ook zij voor- en tegenstanders.
Rene

Hallo Rene,
De Hammer A3 2600mm kost: €2383,70 incl BTW
De A3 3100mm: €2879,80 incl BTW
Dat zijn de prijzen op de Nederlandse website. Ik heb hier nooit veel korting op gekregen in een aanbieding.
Groet,
Hans
 

DeHoutwerker

Nieuw lid
27 mei 2015
5
0
Tilburg
dag Hans,

Bedankt voor je reactie, waar moet ik aan denken bij 'veel korting' ?
heeft ook iemand ervaring met het afdingen bij aanschaf van bijv. een jet ?
Afdingen is niet mijn sterkste kant, maar ja betaal ook niet graag teveel !!!

Rene
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Korting zal niet veel zijn. Ik heb met beide leveranciers geen ervaring, maar beide hebben een showroom ( Hammer en VDHBV) en maken voor je wensen ook een offerte. Hier wordt tijd en werk ingestoken, en die service betaal je ook.
Uiteraard met het doel om je geld aan een goede keus uit te geven, zodat je geen spijt van je aankoop krijgt.

Die service is meer waard dan je denkt, want een machine die aan je eisen voldoet laat je de investering sneller vergeten, dan een die niet aan je wensen voldoet.

Ik zou de vlakvandiktebank nooit zonder afzuiging kopen, dus neem die in de aanvraag mee. Zonder afzuiging werken is niet te doen, daar krijg je zeker spijt van.

Het budgetverschil tussen de JET/Scheppach aan de ene kant en de Hammer aan de andere kant is wel fors. De Hammer is wel de beste van de drie, maar ik denk dat de andere machines zeer zeker zullen voldoen, zeker als je beginner bent.

Veel succes met de keuze.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
dag Hans,

Bedankt voor je reactie, waar moet ik aan denken bij 'veel korting' ?
heeft ook iemand ervaring met het afdingen bij aanschaf van bijv. een jet ?
Afdingen is niet mijn sterkste kant, maar ja betaal ook niet graag teveel !!!

Rene

Hallo Rene,
Afdingen is ook niet mijn sterkste kant,
Mijn ervaring bij Hammer is vrijwel €0,00 korting. Bij de aanschaf van mijn K3 Basic voor enkele tientjes accessoires, that's all
Misschien heb ik het niet goed gedaan en had ik het proces moeten rekken...
Hans
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik ben nieuwsgierig naar wat maakt dat je zelf al meerdere vlak van diktebank machines hebt gekocht. Wellicht helpen deze ervaringen de topicstarter ook. Wilde je steeds breder, nieuwer, functioneler, of een combinatie van dit alles?

Toen ik begon had ik een klein simpel bankje. Maar had idd een bredere nodig. Qua budget kwam ik toen bij een oude Robland uit die ik heb opgeknapt (staat nog wel een topic over op het forum). Die eb ik jaren naar tevredenheid gebruikt. Recent geüpdate naar een wat modernere bank. 3 messen in de as, makkelijkere geleider, tafel makkelijke opklapbaar en wat meer vermogen. Maar dat laatste is mooi meekomen, niet specifiek noodzakelijk. Hier een foto van de recente bank.

IMG_3473.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Rene, misschien wel handig om je budget erbij te vermelden.
Dan wordt het voor mensen makkelijker om suggesties te doen.
Ook misschien iets meer duidelijkheid wat je wilt doen, welke maten en of de machine nieuw moet zijn, of je alleen in België zoekt of bij Duitsland of op marktplaats ook een optie is.
Hier op marktplaats in Zeeland een machine waar ook een langatboor op zit, kan alleen 't merk niet zien.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Volgens mij is locatie Ts Tilburg.
En die machine lijkt op een oude Robland. Of een Lms.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Volgens mij is locatie Ts Tilburg.
En die machine lijkt op een oude Robland. Of een Lms.

Bobmartin; ik dacht ook in eerste instantie aan een wat oudere Robland.
Hij lijkt verdacht veel, althans voor een deel zonder het zaag/frees gedeelte op m'n oude Robland combinatiemachine maar er zijn natuurlijk meer oudere groene machines zoals bijv LMS.
Het lijkt me in ieder geval een serieuze machine.
 

Pjotr88

Actieve deelnemer
18 jun 2012
37
0
Zaanstad
Uit ervaring kan ik je melden dat er bij VDH in Utrecht (de Jet machines) over de prijs gepraat kan worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.