afzuiging cirkelzaag/ vlak vandikte bankje

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Ik werk niet professioneel ik heb een oude metabo cirkelzaag en een elektra beckum hc260 (zonder aansluiting voor afzuiger)

Na voor de zovelste keer in een met stof gevulde ruimte te staan omdat mijn festool stofzuiger(bij gebrek aan beter) weer eens ontoereikend was om de zaagtafel af te zuigen wil ik toch gaan kijken naar een afzuiger. Nou zijn het natuurlijk niet de meest ingewikkelde producten. Maar wat ik mij afvroeg is of ik er beter aan doe om een simpele met zo'n filterzak te zoeken op marktplaats of er eentje te nemen met een echt filter erop zoals hbm die verkoopt. Ze adverteren zelf namelijk dat een filter sinds 2009 verplicht is maar ik kan weinig vinden over de eisen hiervan. Ik weet wel dat die regels niet voor mij gelden maar geeft natuurlijk wel een richtlijn en wie weet voor in de toekomst. Die simpelere afzuigers hebben natuurlijk een filterzak maar is dat een beetje adequaat om het fijne mdf stof vast te houden?

Verder nog een vraag over de hc260, ik heb gezien aan de hand van exploded views van de metabo hc260 dat je een onderdeel kunt kopen waar je de afzuiger op kunt aansluiten(dit vervangt dan een soort kap die er op de elektra beckum versie zit) wat ik mij afvraag is of er hier mensen ervaring hebben met de oude hc260 afzuiger gereed te maken en of je dat onderdeel gewoon kunt monteren?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
ik denk dat je stofzuiger voor je cirkelzaag beter werkt dan een afzuiger.
afzuiging van zo'n cirkelzaag is meestal niet optimaal en de aansluiting voor de afzuigen is meestal vrij klein, zodat er van de luchtverplaatsing van een afzuigen weinig over blijft.
Lijkt me wel handig om met een cycloon te werken tussen je stofzuiger.
Scheelt aanzienlijk in het verbruik van zakken
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
even uit mn hoofd, ik heb zo'n metabo tk1256 (machine nog uit west duitsland) zit nu via een mdf adapter gemaakt met de gaten zaag de 27mm slang aangesloten van festool, maar die zuigt zo niet echt goed af, alleen direct voor het afzuig kanaal is er weinig zaagsel ;-) heb trouwens wel een longlife zak voor de festool (ct-22) als je fijn stof laat vallen voor de zaaggleuf dan zuigt hij er eigenlijk niets in. Scheelt wel iets vooral omdat als je niet afzuigt de zaag stof blijft spuwen zelfs als je niet aan het zagen bent. zit geen aansluiting op de kap, gebruik de kap ook niet omdat die vaak problemen geeft met klemmen. Dus wil daar ook een andere kap voor maken.

Het is natuurlijk geen echte professionele machine en de uiteindelijke aansluiting naar de zaag is ook in een rare bijna trapezium vorm i.p.v. een rond 100mm gat o.i.d. maar nu blokkeerd de opening heel gauw omdat er nog een extra vernauwing in zit en de festool stofzuiger moet het ook maar stellen met een 27mm slang
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Heb een zaagmachine van axeminster, aan de achterkant zo goed als dicht ( niet helemaal ) gemaakt met een stuk pijp van 10 cm diameter, aan de onderkant ook min of meer. Heb een scheppach afzuiger gekocht met zo' n stofzak, niks mis mee. En de zaaghel is een zaaghemel geworden, daar kan echt geen stofzuiger tegen op. Voor 100 euro had ik die scheppach, gebruik hem ook voor mijn radiaalzaag, vandikte en litzaag, en denk ohhhh had ik het maar eerder gedaan, als je er ruimte voor hebt , doen !!!!!!
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
tja ruimte ruimte.. :p ga denk ik zaterdag eens bij HBM kijken. jij hebt zoiets als een HA- 2600 van scheppach dan? kan ook wel eens kijken of ik hem wat dichter kan maken, zit ook wel wat historie in het apparaat als het ware. In een grijs verleden heeft iemand een keer een gat in de onderkant gezaagd waarschijnlijk te groot zaagblad en dat is provisorisch dicht gemaakt met een stukje metaal. Wat heb jij kunnen veranderen om hem dichter te maken?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
De afzuigers met stofzakken zijn eigenlijk spanenzuigers. Ze werken prima op een zaagtafel, zolang je de vernauwing zo kort mogelijk houdt. Die stofzakken zijn vaak vrij grof. Soms wel 30 micron. Daar komt een hoop fijnstof doorheen. Ik heb in de uk een vervangende zak met 2 micron filter gekocht en een cycloon gebouwd, een thiens baffle. Dat scheelt aanzienlijk! Jet is echt een stuk minder stoffig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.