Vragen over (aankoop) Hammer K3, Harvey HW110SE en Bernardo FKS

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Na (bijna?) alle berichten gelezen te hebben over en vergelijkingen met de Harvey (http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...ne-incl-freeshulpstuk-400v-di-zaagblad-250mm/), wil ik graag aan de gebruikers/eigenaren van deze zaagtafel vragen:
Die roltafel zit niet op de meest handige plaats ten opzichte van het zaagblad, maar (afgezien van de veiligheid) wekt dit ook daadwerkelijk irritaties op of andere (on)handige zaken die je moet weten voor dat je hem koopt? Afgelopen week al even bij VDHBV wezen proeven.
Overigens kijk ik ook (uiteraard) naar de Hammer K3 Winner Comfort (http://www.hammer-houtbewerking.nl/...aag-met-comfort-pakket-k3-winner-comfort.html). Eigenlijk boven m’n budget, maar wie weet......
Is die tweeledigebovenafzuigkap (vakjargon?) echt een praktische aanwinst op de K3 of hoeft die eigenlijk niet zo?
Voor beide machines:
Kan iemand me vertellen hoe stoffig de motoren (hier noemen jullie dat de agregaat) worden en of dat een beetje schoon te maken is? Moet tzt ook nog een afzuiger kopen (en nog veel meer).
Voor beide machines nog andere plussen of minnen enzo?
Graag kom ik even bij iemand kijken in de werkplaats hoe die beide machines reilen en zeilen in hun natuurlijke omgeving.

Wie heeft een Bernardo FKS 1600 N - 400V (https://www.houkematools.nl/gereeds...fel/formaatcirkelzaag-fks-1600-n-bernado-400v)? Of een vergelijkbare in die prijsklasse. Gewoon om eens te kijken wat zo’n goedkope doet. Of vertel je er zelf wat over?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik kan voor de roltafel geen betere plek bedenken dan waar ik hem op de foto zie. Maar ik leer graag bij.
Er staat al een tijdje een 2de handse Hammer op Mp.(2007)
Voor de rest succes met zoeken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb vrij recentelijk ongeveer de zelfde afweging gemaakt.
Mocht je het budget het toelaten dan zou ik echt voor de Hammer gaan die is wel echt een klasse beter. (Denk ook aan rest waarde en support)
https://www.youtube.com/watch?v=f8c9-BGJLeM

Maar mocht dat echt niet haalbaar blijken. Dan zou ik voor een Harvey zonder roltafel gaan en eventueel later Incra upgrades doen. Vooral het Zaagaggregaat is goed.
En verder is dit het wel zo'n beetje waar je uit kan kiezen. Je kan eventueel nog kijken naar de Mafell Erika 85. Maar dan hout het wel even op.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik kan voor de roltafel geen betere plek bedenken dan waar ik hem op de foto zie. Maar ik leer graag bij.
Er staat al een tijdje een 2de handse Hammer op Mp.(2007)
Voor de rest succes met zoeken.

De roltafel steekt uit zodat je altijd in de gevarenzone opgesloten staat. Of aan de normale kant gaan staan, dan moet je heel ver over de roltafel heen buigen wat niet echt handig is met schulpen. Je hebt haast een verrekijker nodig om de zaagsnede te kunnen volgen volgens mij. Dit is trouwens ook al in een ouder topic over deze machines besproken. Zodoende vraag ik nu om gebruikerservaringen.

Deze man vraagt er €2700 excl voor. (€3267 incl). Na 9 jaar gebruikt te zijn heeft hij dus, met de huidige prijs €3900/€4700, is dat dus een afschrijving van €1200. Dus per jaar €133,=. Voor hem een goede deal. Dat dan weer wel.....
Verder zal ik er vanuit moeten gaan dat er eea gereviseerd zal moeten worden....... En geen garantie. Dan dus beter een nieuwe.

Ik ben maar niet gaan onderhandelen.......Bovendien moet ik nog even wachten met de aankoop.


Wat zou volgen "jullie" een normale prijs zijn voor deze gouwe ouwe?
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik heb vrij recentelijk ongeveer de zelfde afweging gemaakt.
Mocht je het budget het toelaten dan zou ik echt voor de Hammer gaan die is wel echt een klasse beter. (Denk ook aan rest waarde en support)
https://www.youtube.com/watch?v=f8c9-BGJLeM

Maar mocht dat echt niet haalbaar blijken. Dan zou ik voor een Harvey zonder roltafel gaan en eventueel later Incra upgrades doen. Vooral het Zaagaggregaat is goed.
En verder is dit het wel zo'n beetje waar je uit kan kiezen. Je kan eventueel nog kijken naar de Mafell Erika 85. Maar dan hout het wel even op.

En welke keuze heb jij nu gemaakt? Ik heb idd jouw topic hierover gelezen. Filmpje ook vorige week al grondig bestudeerd :eek:.

Dat met die Incra upgrades zou een optie kunnen zijn, maar moet dat nog grondig gaan bekijken. Altijd bang dat bepaalde onderdelen niet goed passen. Zitten die ook ergens in Nederland?

Die Mafell? Ik geloof het niet. Ik zoek wel wat stabielers.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik ken uw ervaringen als houtbewerker en uw ervaringen met machines niet, maar opgesloten in de gevarenzone?
Oké, weer wat geleerd!
Schulpen doe je volgens mij achter de zaag, in dit geval rechts van de zaag langs de parallelgeleider.
Bij een formaatzaag kan het ook op de roltafel mits die lang genoeg is.
Dat uitstekende deel kan eraf. dat is de afkortgeleider.
En ver van het zaagblad afstaan, zie ik ook niet. Het model, van Harvey, zonder rolwagen heeft een breder blad aan de linkerkant van de zaag, dus dezelfde afstand.
U gaat bij de Hammer op Mp uit van reviseren. Waar komt dat vandaan?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik ken uw ervaringen als houtbewerker en uw ervaringen met machines niet, maar opgesloten in de gevarenzone?
Oké, weer wat geleerd!
Schulpen doe je volgens mij achter de zaag, in dit geval rechts van de zaag langs de parallelgeleider.
Bij een formaatzaag kan het ook op de roltafel mits die lang genoeg is.
Dat uitstekende deel kan eraf. dat is de afkortgeleider.
En ver van het zaagblad afstaan, zie ik ook niet. Het model, van Harvey, zonder rolwagen heeft een breder blad aan de linkerkant van de zaag, dus dezelfde afstand.
U gaat bij de Hammer op Mp uit van reviseren. Waar komt dat vandaan?

Heel veel ervaring heb ik inderdaad niet. Ik heb wel met formaatzagen gewerkt, maar niet veel. En dan alleen maar het grove werk. Daarom zoek ik nu hulp hier.

Als je rechts van de zaag, langs de parallelgeleider, staat sta je met je linkerheup tegen de rolwagen en met je rechterheup (en de rest van je rechterkant van je lichaam in de vliegzone van terugschietend hout. In de schulphouding zeg maar. Ik ben in de winkel wezen kijken, maar heb daar niet zo specifiek op gelet. Totdat ik het hier in een topic las en de plaatjes van die winkel/site er nog eens bijhaalde.....
Als je aan de voorkant staat heb je normaal gesproken eerst de rolwagen en dan het vaste gedeelte met het zaagblad er gelijk tussen. Bij de Harvey komt er dan eerst nog een stuk vast gedeelte en dan pas in de diepte ergens je zaagblad. Ik wil er wel de rolwagen bij. Dus dan word het aardig vooroverbuigen geblazen.

Qua reviseren:
In het verleden ook weleens bij De Groot wezen kijken. Tweedehands werden dan aangeboden zonder of met revisie. Dan mocht jezelf kiezen. Dus mijn logica is/was het zal nodig zijn na 9 jaar arbeid. Ik heb zeker niet de ervaring in pacht om tweedehandsen te kunnen beoordelen, daarom in principe een nieuwe met garantie. Als het goedkoper kan graag, maar dan met een ervaren en vertrouwd persoon aan mijn rechterzijde.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Wat ik niet begrijp, is dat u in de winkel,geweest bent en niet weet of die roltafel naar voren kan.
En als ik voor de zaag sta ( ik ben 186m) kan ik met mijn hand achter de zaag komen.
Bent u niet zo groot.
U hoeft die roltafel niet te nemen. Maak een crosscutsled, dat doen er hier meerderen.
Tja en als er geen machine kennis is, dan is het lastig gebruikt kopen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Of die roltafel niet naar voren kan weet ik wel: dat kan die dus niet.
Zelf ben ik 1900mm.
Die crosscutsled komt misschien nog wel, maar aangezien ik verwacht ook regelmatig plaatmateriaal te moeten gaan zagen wil ik wel een roltafel erbij gelijk.

Vroegah wel grote dieselmotoren gerepareerd en onderhouden, alsmede alle andere machinesen technische zaken aan boord van grote schepen, maar specifiek houtbewerkingsmachines...... nee, te weinig ervaring mee waar ik op moet letten. Ondanks dat het gewoon wat ijzer, lagers en een motor is.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die roltafel op die Harvey is niet echt voor plaatmateriaal. Dat is meer een afkortgeleider of voor kleinere paneeltjes.
Wil je echt naar plaatmateriaal en er is genoeg ruimte, dan ging ik ook niet voor die Hammer, maar kocht ik binnen dat budget een fatsoenlijke gebruikte formaatzaag.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
En welke keuze heb jij nu gemaakt? Ik heb idd jouw topic hierover gelezen. Filmpje ook vorige week al grondig bestudeerd :eek:.

Dat met die Incra upgrades zou een optie kunnen zijn, maar moet dat nog grondig gaan bekijken. Altijd bang dat bepaalde onderdelen niet goed passen. Zitten die ook ergens in Nederland?

Die Mafell? Ik geloof het niet. Ik zoek wel wat stabielers.

Volgense maand kan ik een Hammer B3 Winner comfort en A3 31 ophalen.

Incra spullen hier te koop: http://www.gereedschappro.nl/incra/producten
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Of die roltafel niet naar voren kan weet ik wel: dat kan die dus niet.
Zelf ben ik 1900mm.
Die crosscutsled komt misschien nog wel, maar aangezien ik verwacht ook regelmatig plaatmateriaal te moeten gaan zagen wil ik wel een roltafel erbij gelijk.

Ik heb de Harvey, zonder roltafel wel te verstaan. Maar je kunt de roltafel ook later monteren, met als voordeel dat je links van het zaagblad wat meer breedte hebt. Bij het monteren van de roltafel kun je deze ook meer naar voren plaatsen, het is een kwestie van bouten aan het gietijzeren blad. Maar hoe meer naar voren hoe minder zaagbreedte je achter het blad hebt. Dus dat zul je wel even uit moeten zoeken. Ik zelf mist de roltafel nog niet. Plaatmateriaal gaat met de festool liniaal. Ik heb juist veel kleiner werk. Dat vind ik met een slede (cross cut slet) erg fijn werken, ook omdat je dan zero clearance rondom zaagblad hebt. Dat heb je bij enkel een roltafel meestal niet en dat heb je toch meer risico dat er stukje tussen blad en tafel klem komen te zitten.

Overigens vind ik vergelijk met de Hammer niet echt realistisch. Dat is gewoon een andere prijsklasse en ook type machine. De Harvey is wat mij betreft in die prijsklasse een ongekend goede zaagtafel. De roltafel van de Harvey zal echter van mindere kwaliteit dan die van de Hammer zijn. Mijn ervaring met roltafel in de wat goedkopere klasse is niet echt heel positief als je van secuur houdt.
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
ik heb een Harvey met de roltafel en daarmee zagen bevalt (heel) erg goed - ding zit wel in de weg maar je kunt hem vast zetten in een bepaalde positie en dan is de voorkant van de machine vlak

die roltafel loopt geweldig soepel, ik heb alleen nog iets te hoog gemonteerd (tov het blad vd zaag)
de geleider op de roltafel is verstelbaar dus even handig instellen en het in de weg zitten valt reuze mee
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Ik heb een wadkin, is vergelijkbaar met de harvey. Ik heb geen roltafel, maar wel een tafelverbreding rechts. Ik gebruik een slede om af te korten. Als je eens wil proberen, je bent welkom in utrecht.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Die roltafel op die Harvey is niet echt voor plaatmateriaal. Dat is meer een afkortgeleider of voor kleinere paneeltjes.
Wil je echt naar plaatmateriaal en er is genoeg ruimte, dan ging ik ook niet voor die Hammer, maar kocht ik binnen dat budget een fatsoenlijke gebruikte formaatzaag.

Het grotere plaatmateriaal zal ook met de Hammer volgens mij niet goed lukken met z'n 2 meter lange roltafel. Ik moet er maar van uitgaan dat ik de invalzaag nog vaak ga gebruiken.

Het kopen van een fatsoenlijk gebruikte formaatzaag zal met mijn zagenkennis nog niet zo eenvoudig zijn denk ik. En ook nog onder de €4000 incl blijven, wat echt wel de max is?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik heb de Harvey, zonder roltafel wel te verstaan. Maar je kunt de roltafel ook later monteren, met als voordeel dat je links van het zaagblad wat meer breedte hebt. Bij het monteren van de roltafel kun je deze ook meer naar voren plaatsen, het is een kwestie van bouten aan het gietijzeren blad. Maar hoe meer naar voren hoe minder zaagbreedte je achter het blad hebt. Dus dat zul je wel even uit moeten zoeken. Ik zelf mist de roltafel nog niet. Plaatmateriaal gaat met de festool liniaal. Ik heb juist veel kleiner werk. Dat vind ik met een slede (cross cut slet) erg fijn werken, ook omdat je dan zero clearance rondom zaagblad hebt. Dat heb je bij enkel een roltafel meestal niet en dat heb je toch meer risico dat er stukje tussen blad en tafel klem komen te zitten.

Overigens vind ik vergelijk met de Hammer niet echt realistisch. Dat is gewoon een andere prijsklasse en ook type machine. De Harvey is wat mij betreft in die prijsklasse een ongekend goede zaagtafel. De roltafel van de Harvey zal echter van mindere kwaliteit dan die van de Hammer zijn. Mijn ervaring met roltafel in de wat goedkopere klasse is niet echt heel positief als je van secuur houdt.

Duidelijk verhaal.
Zijn 2 verschillende zagen. Klopt. Het idee is een beetje om met een Harvey te beginnen en deze eeuwig te houden. Later, als ik groot ben, zou er dan nog een echte grote formaatzaag bij moeten komen. Of in één keer de gulden middenweg voor nu en eeuwig met de invalzaag moeten werken. Centenkwestie en koffiedik kijken dus.

Zou ik met meer oplegruimte van betonplex rondom de Harvey het wel voor elkaar krijgen om 122x244 te zagen? Met of zonder de roltafel?
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
ik heb een Harvey met de roltafel en daarmee zagen bevalt (heel) erg goed - ding zit wel in de weg maar je kunt hem vast zetten in een bepaalde positie en dan is de voorkant van de machine vlak

die roltafel loopt geweldig soepel, ik heb alleen nog iets te hoog gemonteerd (tov het blad vd zaag)
de geleider op de roltafel is verstelbaar dus even handig instellen en het in de weg zitten valt reuze mee

Wat bedoel je met: ".....dan is de voorkant van de machine vlak" ?

Waar zit jij (ongeveer) in Nederland?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.