Ontwerp/dimensionering keukentafel

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Hallo,

Ik heb de vraag gekregen om een keukentafel in eik te maken gebaseerd volgens een foto. Echter de vraag gekregen om de de poten zo dun mogelijk doch stevig genoeg en de voldoende beenruimte onder de tafel. Dus de rand onder tafel zo klein mogelijk.
De tafel zou een afmeting moeten hebben van 1m85 x 85m en is gebaseerd op de foto.

Naamloos.jpg
Mijn vraag naar jullie is nu :

- Wat is volgens jullie de kleinste afmetingen die de poten zouden mogen hebben?
- Wat is de volgens jullie de kleinste rand die ik onder de tafel mag voorzien?
- Hoe zorg je ervoor om Eik een reeds geleefde, ruwe look te geven?

Alvast Bedankt,

Groeten,

Thierry
 

Bijlagen

  • Tafel en bank.pdf
    230,6 KB · Weergaven: 7

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Mijn vraag naar jullie is nu :

- Wat is volgens jullie de kleinste afmetingen die de poten zouden mogen hebben?

Dat hangt af van het gewicht van het blad. Bij een licht blad hoeven ze niet zo heel dik te zijn, maar met een zwaar blad zal het gewicht voor veel beweging zorgen.
Het is een kwestie van uitproberen. Steeds een beetje eraf schaven en onder het blad monteren. En dan tegen de tafel duwen.

- Wat is de volgens jullie de kleinste rand die ik onder de tafel mag voorzien?

Je zou achter de rand een stalen hoekprofiel kunnen schroeven om extra versteviging te maken.

- Hoe zorg je ervoor om Eik een reeds geleefde, ruwe look te geven?

Een maand buiten in de regen en zon zetten.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou niet zoveel afdoen aan het ontwerp.
Als een ontwerp goed is moet je er niet aan sleutelen.
Meubel maken is een ding, ontwerpen een ander.
Op de foto is het blad maat X, de rand er onder ongeveer 4 a 4,5 keer de dikte blad. De poten ongeveer net als de rand.
Blad 2 dik, rand 8, poten 8. Vind ik niet erg fors eruit zien.
Is de tafel 85 hoog, dan is de ruimte eronder 75. Komen er stoelen met armleuningen onder, dan is daar rekening mee te houden.
Eiken buiten zetten lijkt me niet zo'n goed idee.
Je kan een borstelmachine kopen of je blad ergens laten borstelen.
Daarna aan de slag met een of andere afwerking om een gewenst patina te krijgen.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Er bestaat een freeware programma om maten of dimensies af te leiden van een foto zodat je je voor de proporties perfect op deze foto kunt baseren. De naam ontgaat me maar hier zullen wel mensen zijn die het kennen. Dat zal je mogelijks helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.