probleempje met robland X31

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo allemaal

Ben al een tijdje in het bezit van een robland x31 combi en heb nu problemen met de van dikte bank.
Het hout blijft de hele tijd klemmen als ik het er door duw zelfs bij minimale afname en het blad ingesmeerd met glijmiddel.

Ik denk zelf dat het aan de aanvoer en afvoer rollen ligt maar zie het probleem niet.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem ???

mvgr hans
 
P

Pel

Guest
Misschien een lager van de aanvoerrol kapot, als je niets los draaid kom je er nooit achter, advies rustig beginnen los te draaien en te kijken wat het euvel kan zijn?

Groet Pel.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dus je hebt dit probleem ook als je handmatig doorvoer en de automatisch doorvoer uit hebt staan?

ik zou niet zomaar iets los gaan draaien, weet waar je aan begint. Mijn Robland heb ik vrijwel helemaal uitelkaar gehad, is geen simpele machine.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Alles is uit elkaar geweest en de lagers zijn vervangen.
Ja de aandrijving staat aan en rollen draaien.
Op de een of andere manier gaat het hout er niet lekker door en blijft veel steken onder het schaven.

mvgr hans
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mmmm zo als ik het begrijp kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
Aanvoer en afvoer wals staan te hoog ( te weinig druk) meestal kun je de aan en afvoer wals de neerwaartse druk verstellen middels druk veren je druk veren kunnen ook geknapt of te slap zijn geworden.
De tweede mogelijkheid is dat je schaaf messen te ver uit het beitelbloks staan of behoorlijk bot zijn.
Oja ten derde kan je aan- en afvoerwals vervuild zijn meestal heeft de aanvoerwals een grove structuur die mischien is volgelopen met schaafsel en hars,de afvoerwals heeft een fijnere structuur of een rubbercoating welke ook vervuild d kan zijn.
Maar goed ik ken de Robland niet maar vermoed dat de druk veren niet voldoende druk meer geven maar vervuiling van de walsen kan natuurlijk ook.
En ik neem aan dat de messen goed gesteld staan.
Hoop dat je het probleem kan vinden.

Groetnis, Roeland

Overigens het is verstandig om regelmatig (jaarlijks) de aan en afvoerwals schoon te maken van vervuiling
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.