Olijfhouten pijp

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Met enige dank aan de houtleverancier des forums (Dankje Rick!) heb ik eindelijk nog eens wat bruikbaar (voor mijn doel) olijfhout vastgekregen.
Het hout heeft eerst nog enkele maanden gedroogd in mijn werkplaats, en is ondertussen prima te bewerken.

De nerf van dit stukje is - voor zover olijfhouten pijpen gaan - niet spectaculair, maar wel mooi lineair.
Aangezien ik niet erg veel andere werkstukken maak buiten pijpen, post ik graag af en toe een pijp hier, als buitenbeentje van het forum :)

Het mondstuk is zoals steeds gemaakt uit een stuk massieve acrylstaf.

one.jpg


four.jpg


three_half.jpg
five_half.jpg
six_half.jpg



Uiteraard heb ik ook wat plaatjes geschoten tijdens het maken:

IMG_20160212_202117.jpg
IMG_20160212_202438.jpg


IMG_20160212_205400.jpg
IMG_20160212_211406.jpg


IMG_20160212_212911.jpg
IMG_20160214_122114.jpg


IMG_20160214_134543.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mooie pijp met inderdaad vloeiend lopende lijnen! Ook bedankt voor het plaatsen van de maak foto's, ik was al benieuwd hoe je dit gedaan zou hebben omdat duidelijk alles uit 1 stuk komt.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Moooi,

Vak apart hoor. Is het ontwerp altijd anders of hou je een vast ontwerp aan ?

Kun je die kunststof stukken los kopen of maak je die ook zelf ?

Gr Edwin

Het ontwerp is altijd anders, al zijn er wel "standaard" vormen, maar ook daarin verschillen de uitwerkingen van keer tot keer. Neem gerust een kijkje op mijn website: http://massispipes.com, in de gallerij staan wat voorbeelden.

Deze vorm heet "dublin", enkele andere favorieten van mij zijn bijvoorbeeld

De zulu:
five_half.jpg


en de poker:
eight_half.jpg


Hier staat een lijstje van de meest voorkomende vormen: http://i.imgur.com/dXTN5.gif

Betreft kunstof: ik koop acryl & eboniet in staven van 1m lang en 20/22mm dik. De rest is handwerk: boren, flok draaien, luchtweg openen langs bitzijde, ruw vormgeven en dan schuren tot korrel 600 en polijsten.

Mooie pijp met inderdaad vloeiend lopende lijnen! Ook bedankt voor het plaatsen van de maak foto's, ik was al benieuwd hoe je dit gedaan zou hebben omdat duidelijk alles uit 1 stuk komt.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar in het kort is mijn proces als volgt:

1) ruwe vorm uit het blok zagen in 2D op de lintzaag
2) inspannen op de draaibank en de tabakskamer boren & de kop draaien zover dat gaat
3) 90° draaien in de klauwen en de tige draaien en luchtkanaal en mortise boren
4) flok aan mondstuk draaien op de draaibank en het luchtkanaal boren
5) mondstuk in de pijp plaatsen en de 2 samen op de schuurschijf ruw vormgeven
6) heel veel vijl- en schuurwerk met de hand
7) beitsen in gewenste kleuren om contrast in de nerf te krijgen (bij olijf gebeurt dit niet)
8) polijsten

Van de meeste stappen van het proces staan op mijn website ook wel wat foto's, samen met een "rondleiding" door mijn mancave :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.