Stanley Bailey #5

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik kreeg deze schaaf van iemand op mijn werk omdat hij er geen toepassing meer voor had. Geen probleem natuurlijk en een gegeven paard...
Het bleek al snel dat de beitel geslepen en gewet moest worden want die was ernstig mishandelt, ook het keerbeitel en de dekbeitel moesten gevlakt worden. Tevens zat er een scheur in het handvat en dus besloot ik die opnieuw te maken, ook de knop ga ik opnieuw maken.

Eerst wat foto's ;)

P1010759.jpg

P1010760.jpg

Hier staat No 5 met eronder G12-005.

P1010762.jpg

Op het www kom ik de schaaf eigenlijk alleen tegen met gladde zool, deze is dat niet.

P1010764.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Nu wat foto's van het maken van het handvat. (tote)

Ik had nog een blok kersen liggen met een stuk spint, de combinatie trok mij wel.

P1010755.jpg

P1010756.jpg

En toen kwam ik er achter dat ik een aantal foto's mis. Wel genomen maar waarschijnlijk per ongeluk gewist. Afijn, na het zagen van het blok, het lange gat geboord in de kolomboor. Dit moest van twee kanten omdat de boor te kort was.

Hierna heb ik de vorm grof op de lintzaag uitgezaagd en bij het inspannen in de bankschroef...oeps...

P1010757.jpg

Maar goed, dat verlijmd en na het drogen met een rasp en schuurpapier verder bewerkt.

P1010763.jpg

Nu is mijn vraag, voordat ik verder ga, is het handvat stevig genoeg met betrekking tot de nerfrichting ? Had ik die beter anders kunnen laten lopen ?
Ik snap dat het pootje onderaan het breekbaarste is en dat er daar veel kracht op komt te staan maar deze zit ook weer vast met de twee schroeven.
 

Bijlagen

  • P1010757.jpg
    P1010757.jpg
    40,9 KB · Weergaven: 373

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hallo Martijn,

Stanley had altijd de draad van het hout horizontaal lopen in het handvat, dus niet verticaal zoals jij het hebt. Dat maakt de hoorn van het handvat een stuk steviger.

Over de voet hoef je je geen zorgen te maken, daar breken ze nooit.
 
P

Pel

Guest
Martijn, ik weet niet hoe groot je handen zijn maar dit lijkt mij erg klein? Anders meet dat eerst even uit, het maakt met schaven een wereld van verschil of de handvat lekker ligt of niet.

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Trouwens, ik zou hem wat beter gedefinieerd maken, meer strakke lijnen. Het lijkt nu meer een stuk natte klei. Je hoeft niet alles rond te maken, kijk maar eens goed naar het origineel waar de randen scherp zijn en waar afgerond.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik ben overnieuw begonnen met het handvat, hierbij heb ik gelet op de nerfrichting en wat meer op de vorm anders beschuldigd iemand me weer van kleien met hout :p

Het eea moet nog bijgewerkt worden, het handvat is een tikkie te groot en valt net buiten het bed van de schaaf. De enige manier waarop ik dit goed kon testen is het handvat monteren op de schaaf. Het bleek dat ik het gat voor de voorste schroef een millimeter te ver naar voren had zitten, dit is nu een slopgaatje geworden :) Verder even wat geschaafd om het gevoel te krijgen van het handvat en voor nu lijkt het me erg goed in de hand liggen.

P1010765.jpg

P1010766.jpg

P1010767.jpg

P1010768.jpg

Sporen nog verwijderen van de rasp,vijl en grove korrel schuurpapier, hierbij zal ook de aanpassing gemaakt worden naar het bed van de schaaf. Daarna kan 'ie in de olie.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ziet er goed uit hoor!

Is het een idee om hem te beitsen, zodat hij kwa kleur beter bij de voorknop past? Of hou je wel van een beetje aparte accenten?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank u heren.

Klaas, de laterale verstelling raakt het handvat net niet, dit scheelt echter geen millimeter en er kan altijd nog iets vanaf.
Raymond, beide. Het lange gat heb ik in 2 keer op de tafelkolom moeten boren, mijn boortje was te kort. Het verbreden van het gat bovenin en andere gaatje aan de voorkant heb ik uit de hand geboord,
Kees, nee gaat in de olie. De knop ga ik ook nog vervangen voor een kersen uitvoering. Heb geen draaibank dus dat wordt wat lastiger.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Goed gelukt! Je zou eventueel nog het handvat kunnen kleuren met stain als je een wat donkerdere kleur prefereert. Daarna kan je 'm gewoon afwerken met olie, de latere stanleys hadden ook lichtere handvatten die donkerder waren gekleurd.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Prachtig handvat geworden.
Nu nog een knop draaien op die kolomboormachine, schijnt goed te doen te zijn :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.