PDA

Bekijk Volledige Versie : Stanley Bailey #5

Willems Ontwerp
01-03-16, 08:57
Ik kreeg deze schaaf van iemand op mijn werk omdat hij er geen toepassing meer voor had. Geen probleem natuurlijk en een gegeven paard...
Het bleek al snel dat de beitel geslepen en gewet moest worden want die was ernstig mishandelt, ook het keerbeitel en de dekbeitel moesten gevlakt worden. Tevens zat er een scheur in het handvat en dus besloot ik die opnieuw te maken, ook de knop ga ik opnieuw maken.

Eerst wat foto's ;)

44231

44232

Hier staat No 5 met eronder G12-005.

44233

Op het www kom ik de schaaf eigenlijk alleen tegen met gladde zool, deze is dat niet.

44234

Willems Ontwerp
01-03-16, 09:09
Nu wat foto's van het maken van het handvat. (tote)

Ik had nog een blok kersen liggen met een stuk spint, de combinatie trok mij wel.

44235

44236

En toen kwam ik er achter dat ik een aantal foto's mis. Wel genomen maar waarschijnlijk per ongeluk gewist. Afijn, na het zagen van het blok, het lange gat geboord in de kolomboor. Dit moest van twee kanten omdat de boor te kort was.

Hierna heb ik de vorm grof op de lintzaag uitgezaagd en bij het inspannen in de bankschroef...oeps...

44238

Maar goed, dat verlijmd en na het drogen met een rasp en schuurpapier verder bewerkt.

44239

Nu is mijn vraag, voordat ik verder ga, is het handvat stevig genoeg met betrekking tot de nerfrichting ? Had ik die beter anders kunnen laten lopen ?
Ik snap dat het pootje onderaan het breekbaarste is en dat er daar veel kracht op komt te staan maar deze zit ook weer vast met de twee schroeven.

O Peatey
01-03-16, 10:10
Hier vind je alles over de Stanley┤s met tekeningen e.d. van handvaten en knoppen: http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=63262
Dit is ook een interessante: http://www.supertool.com/StanleyBG/stan0a.html

Seek
01-03-16, 10:35
Hallo Martijn,

Stanley had altijd de draad van het hout horizontaal lopen in het handvat, dus niet verticaal zoals jij het hebt. Dat maakt de hoorn van het handvat een stuk steviger.

Over de voet hoef je je geen zorgen te maken, daar breken ze nooit.

Willems Ontwerp
01-03-16, 11:11
Dank voor de links Pieter, de template had ik gevonden in een ander topic. Helaas heb ik de nerfrichting over het hoofd gezien.
Dank je Kees, ik zal m overnieuw maken in de juiste richting ;)

Pel
01-03-16, 11:29
Martijn, ik weet niet hoe groot je handen zijn maar dit lijkt mij erg klein? Anders meet dat eerst even uit, het maakt met schaven een wereld van verschil of de handvat lekker ligt of niet.

Groet Pel.

Willems Ontwerp
01-03-16, 11:55
Ha Pel, integendeel. Het handvat is zelfs wat groter dan het origineel, foto's kunnen in die zin enorm bedriegen ;)

Seek
01-03-16, 13:29
Trouwens, ik zou hem wat beter gedefinieerd maken, meer strakke lijnen. Het lijkt nu meer een stuk natte klei. Je hoeft niet alles rond te maken, kijk maar eens goed naar het origineel waar de randen scherp zijn en waar afgerond.

Willems Ontwerp
01-03-16, 17:08
Hahaha, mooi vergelijk. Dit is echter nog maar ruw. Helemaal omdat ik hem opnieuw ga maken, wel een punt om rekening mee te houden !

Seek
01-03-16, 21:51
Ja, ik dacht, laat ik me maar een beetje plastisch uitdrukken :cool:

Willems Ontwerp
05-03-16, 14:39
Ik ben overnieuw begonnen met het handvat, hierbij heb ik gelet op de nerfrichting en wat meer op de vorm anders beschuldigd iemand me weer van kleien met hout :p

Het eea moet nog bijgewerkt worden, het handvat is een tikkie te groot en valt net buiten het bed van de schaaf. De enige manier waarop ik dit goed kon testen is het handvat monteren op de schaaf. Het bleek dat ik het gat voor de voorste schroef een millimeter te ver naar voren had zitten, dit is nu een slopgaatje geworden :) Verder even wat geschaafd om het gevoel te krijgen van het handvat en voor nu lijkt het me erg goed in de hand liggen.

44446

44447

44449

44450

Sporen nog verwijderen van de rasp,vijl en grove korrel schuurpapier, hierbij zal ook de aanpassing gemaakt worden naar het bed van de schaaf. Daarna kan 'ie in de olie.

Klaas
05-03-16, 15:12
Ziet er netjes uit! Het handvat is wel wat hoog, of lijkt dat zo op de foto's?

SunRayes
05-03-16, 15:22
Die ziet er goed uit!
Hoe heb je de gaatjes eigenlijk geboord? Met een kolomboor of uit de hand?

Seek
05-03-16, 16:58
Ziet er goed uit hoor!

Is het een idee om hem te beitsen, zodat hij kwa kleur beter bij de voorknop past? Of hou je wel van een beetje aparte accenten?

Willems Ontwerp
05-03-16, 17:26
Dank u heren.

Klaas, de laterale verstelling raakt het handvat net niet, dit scheelt echter geen millimeter en er kan altijd nog iets vanaf.
Raymond, beide. Het lange gat heb ik in 2 keer op de tafelkolom moeten boren, mijn boortje was te kort. Het verbreden van het gat bovenin en andere gaatje aan de voorkant heb ik uit de hand geboord,
Kees, nee gaat in de olie. De knop ga ik ook nog vervangen voor een kersen uitvoering. Heb geen draaibank dus dat wordt wat lastiger.

Bert Vanderveen
05-03-16, 17:46
De knop ga ik ook nog vervangen voor een kersen uitvoering. Heb geen draaibank dus dat wordt wat lastiger.

Je hebt een kolomboormachine, dan kun je ook draaien : )

BossyRangs
05-03-16, 17:47
Goed gedaan! Ik heb onlangs ook houten handvatten gemaakt voor een nr. 5:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?16743-Stanley-nr-5-omvormen-naar-roffelschaaf-(scrub-plane)
De voorste knop zal lastig worden zonder draaibank. Ik dacht het ook eerst met ge´mproviseerde draaibank met boormachine te doen, maar dat was totaal niet symmetrisch. Ik heb het opgelost door naar een publiek atelier te gaan houtdraaien.

usernaamvergeten
05-03-16, 18:10
Goed gelukt! Je zou eventueel nog het handvat kunnen kleuren met stain als je een wat donkerdere kleur prefereert. Daarna kan je 'm gewoon afwerken met olie, de latere stanleys hadden ook lichtere handvatten die donkerder waren gekleurd.

Woruta
05-03-16, 18:35
Prachtig handvat geworden.
Nu nog een knop draaien op die kolomboormachine, schijnt goed te doen te zijn :)

BossyRangs
05-03-16, 19:08
Op een kolomboormachine zou het inderdaad goed te doen moeten zijn, desnoods met raspen:
https://www.youtube.com/watch?v=on-FxIRSRuE

Willems Ontwerp
06-03-16, 11:19
En jawel hoor ;) erg goed te doen op de kolomboor. Dit had ik niet verwacht omdat,

1 het is een Ferm
2 er speling op de as zit
3 het is een Ferm
4 weinig vermogen. (een speedboor 16 door eiken is zwaar voor de machine)
5 kan nog wel ff doorgaan ;)

Maar goed, Nederland is er een houtdraaier rijker. Erg leuk om te doen, zeker om eerst te onderzoeken wat de juiste houding is, de stand van de beitel (Hap, stoot, oeps), maar eenmaal snijden en er ontstond toch wel een flinke grijns op mijn gezicht. (Die nog geen 2 tellen later gevuld werd met spaanders, dus mond dicht houden :p )

Blokje zagen en center markeren.

44507

Grofweg rond schaven

44508

Heb een M8 draadeindje ingespannen, daarna in de boorkop gemonteerd en eens nagedacht over een leunspaan. Ik zag op Youtube iemand dit doen met een stuk draadeind maar dat was te flexibel, dus dacht ik, dat kan ook met een gewone lijmklem. Een tegencenter heb ik niet gemaakt, leek me eigenlijk niet nodig maar achteraf ga ik dat bij een volgende keer wel doen.

Na een 20 minuutjes ongeveer.

44509

Het resultaat lijkt niet veel op het origineel maar ja, voor de eerste keer mag ik niet klagen.

44510

Maar dan komt de vraag...Hoe krijg je het geheel nu glad ? Schuren hielp niet echt om de ruwe plekken eruit te halen.

44511
44512

Gladde kant

44513
44514