wat voor hout is dit?

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb 2 weken geleden voor 10 euro 3 kuubskisten gekocht van kneiterhard tropisch hout.
De kisten uit elkaar gemept en de slechte planken bij het kachelhout gegooid.
Nu heb ik een hele stapel redelijke planken maar ik heb geen idee wat voor hout het is.
Het enige wat ik vrijwel zeker weet is dat het uit Indonesië komt (daar komen de kratten vandaan).

Hieronder wat foto's van een plank en ik heb een stukje geschaafd om de tekening beter te kunnen zien.
Het is een stukje met spint.

Zo ziet de hele plank eruit (stoffig en ruwbezaagd)
IMG_20160229_213623390.jpg
Deze foto representeert de kleur redelijk, het is in werkelijkheid nog iets paarser. De kleur van het kernhout zit tussen oranje/bruin/paars in. Het spint is bruin/creme van kleur. Het hout is op het eerste gevoel erg hard (harder dan beuken als ik met mijn nagel vergelijk).
IMG_20160229_213536482.jpg
Het kopshout is redelijk gesloten, geen open porieën met het blote oog zichtbaar.
IMG_20160229_213558606.jpg
Wie kan mij vertellen wat dit (waarschijnlijk) is?
De planken verschillen overigen weinig van kleur en structuur onderling.
Ik zie ook weinig kruisdraad of andere vervormingen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het lijkt mahonie. Komt veel uit Indonesie. Daar heb je veel soorten in, die ze op een hoop gooien net zoals merantie.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
T heeft wel iets weg van een 2e keuze muirapiranga. Is het erg hard en zwaar ?

Het is zeker hard en zwaar naar mijn gevoel. Echter hoe hard en zwaar precies kan ik niet meten.

De mahonie soorten die ik ken zijn meer roodbruin en niet zo paarsig als dit hout.

Aangezien het hout zo hard is denk ik erover om het als een soort tapis parket te gebruiken.
Wellicht een soort mini visgraat tafelblad op multiplex basis ofzo. Maar dan moet ik eerst mijn schaafmachine aan de praat krijgen..
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zie dat paarse op dee foto niet zo goed.
Die houtsoort die Rick aangeeft komt toch uit zuid amerika.
Sonokeling (indisch palissander) heeft wel iets van paars.

image.jpg

Hout uit indonesie wat als emballage binnenkomt is altijd lastig. Ze weten in dat land vaak zelf niet eens wat voor hout gebruikt wordt.
 
P

Pel

Guest
Het heeft veel weg van palissander, zit er wit spint tussen?

Groet Pel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het is pallethout hé! Het zal dus eerder een soort van Braziliaans hardhout zijn, loeizwaar, beenhard, en rotzooi om te bewerken, genre Ipé of slechter.

Haha, dat geeft de burger moed.
Een van de redenen om er achter te komen wat het is is inderdaad om te kijken wat de silicahoudendheid is.
Ik heb gisteren met de handschaaf het gefotografeerde stukje gedaan en dat ging eigenlijk prima.
Het lijkt me alleen stug dat het braziliaans hout is als het uit indonesie komt.
De kratten zijn overduidelijk handgemaakt, ik verwacht dat het lokaal spul is.

Overigens dacht de verkoper dat het mangohout zou zijn maar ik heb hem niet gevraagd waar hij dat op baseerde.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zie dat paarse op dee foto niet zo goed.
Die houtsoort die Rick aangeeft komt toch uit zuid amerika.
Sonokeling (indisch palissander) heeft wel iets van paars.

Bekijk bijlage 44245

Hout uit indonesie wat als emballage binnenkomt is altijd lastig. Ze weten in dat land vaak zelf niet eens wat voor hout gebruikt wordt.
Ik zal eens kijken of ik de witbalans op mijn telefooncamera beter kan krijgen zodat je een representatieve kleurweergave hebt.
Het is zeker niet zo paar als in jou foto. Daar zit geen oranje in. In mijn planken zit echt padoek fel oranje maar dan met wat meer paars/bordeaux kleur.
 
P

Pel

Guest
Dit is een foto van een palissanderblad van de Amsterdamse Fijnhout.
Indonesisch-palissander-bladen-1-e1427104097353.jpg

Groet Pel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dan weet ik zeker dat het geen palissander is.
Ik ga kijken of ik beter foto's kan maken met daglicht als ik op tijd thuis ben.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat hout op die foto's is een eerste kwaliteit sortering. Hoe meer paars hoe hoger de "kwaliteit" (lees verkoop keus).
Dat hout van die emballage is nooit eerste keus. Dat wordt gemaakt van wat de inkoop handelaren niet willen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.086
2.601
Het rode hout lijkt heel veel op het hout waar ik het onderstel van mijn werkbank van gemaakt heb. Bij mij was het afkomstig van een partij traptreden die ik gekregen had. Het is zwaar en hard hout en ik vond dat mijn handschaaf snel bot werd. Ik ben niet in het bezit van een camera en of de kennis om dit op het forum te krijgen. Maar ik hoop dat iemand een antwoord kan geven, dan heb ik ook weer wat geleerd.
 

tuoh

Oud hout
Haha, dat geeft de burger moed.
Een van de redenen om er achter te komen wat het is is inderdaad om te kijken wat de silicahoudendheid is.
Ik heb gisteren met de handschaaf het gefotografeerde stukje gedaan en dat ging eigenlijk prima.
Het lijkt me alleen stug dat het braziliaans hout is als het uit indonesie komt.
De kratten zijn overduidelijk handgemaakt, ik verwacht dat het lokaal spul is.

Overigens dacht de verkoper dat het mangohout zou zijn maar ik heb hem niet gevraagd waar hij dat op baseerde.

Kijk eens naar "red balau" dat is lokaal spul en niet te duur, perfect om paletten mee te fabriceren:p De kleur van het hout kan variëren tussen rosé, rood, bruin en paars.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.