doosje van chileens kersen,padoek en esdoorn

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
nou, dit is dan het eerste doosje. tijdens de bouw al veel verbeterpunten voor de volgende gezien. al het commentaar is enorm welkom!!!
rick

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Gaaf Rick!! Heb je de draaibank bij de haardhout gezet? Ziet er strak uit en mooi hout. Waar vind je in vredesnaam chileens kersen en hoe heb je uitsparingen voor wigjes gemaakt?
Heb je nog steeds vakantie of is het harde werk weer begonnen?

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
he jaap

de draaibank staat er nog steeds, ik ben van plan me op de kistjes te storten. na dit plan gemaakt te hebben deden zich vandaag 4 restauratieprojecten aan die ik toch wel erg leuk vindt dus toch maar weer draaien komende week.

chileens kersen heb ik in overvloed!! allemaal van een goede kennis die een timmerbedrijf heeft.

de wigjes heb ik op de zaagtafel gezaagd. dit is niet helemaal gelukt. volgende keer een betere mal maken dat zal al veel schelen.

het afwerken valt nog redelijk tegen. ik ben zeer benieuwd naar jouw viltschijven. hoe zit dit eruit?

rick
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi kistje rick! Op diverse amerikaanse sites staan voorbeelden van een zaagtafel slee voor de sleuven uit te zagen.

Die viltschijven kan je bij elke bouwmarkt kopen, je kan ze gewoon op je boormachine of werkbankslijper zetten. Kosten geen drol en werken perfect. Ze zijn ook als katoenen lappenschijven verkrijgbaar voor een mindere mattere glans.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Rick

Voor een eerste kistje is het een mooi werkstuk. Zoals je zelf al aan geeft zijn er nog een aantal verbeter punten. Wat ik zie in de eerste foto is het verstek niet helemaal zuiver. Zelf heb ik hier voor een futsel plank gemaakt zodat ik de verstekken goed kan schaven. Dit geeft een veel scherper verstek dan een gezaagd verstek. Ook qua maatvoering is er dan zeer nauwkeurig te werken.
Voor de wigjes is het belangrijk om een goede zaagslede te maken. Verder is het afhankelijk van het zaagblad of je de zaagsnede met een smalle bijtel nog vlak moet steken. Ik hoop dat je deze opmerkingen kunt zien als een aanmoediging om er vooral mee door te gaan.

Groet Jos
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jos en coco

bedankt voor de tips. ik ga zeker door met de doosjes. ik heb zoveel mooie doosjes gezien bij mijn bezoeken naar forumleden dat dat mij enorm veel inspiratie heeft gegeven. de viltschijven ga ik vanavond maar eens zoeken bij de plaatselijke bouwmarkt. hoe gebruik je de viltschijf met bv shellawax. werkstuk insmeren en dan gewoon de schijf erop los laten?

rick
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Netjes hoor voor een 1e keer. Petje af.

Wat betreft het 'polijsten'. Je smeert de wax op je polijstschijf (dus niet de wax eerst op het werkstuk) en daarmee ga je je werkstuk te lijf :mrgreen:
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hmm... Als ik op Google "viltschijf" als zoekopdracht ingeef zie ik op de allereerste pagina al resultaten met wat ik me voorstel bij een viltschijf. Ben je misschien op zoek naar een speciaal soort viltschijven?

Arthur
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb geen idee wat voor een soort viltschijf. ik wil de kistjes gaan afwerken met shellawax en dat schijn je mooi op te kunnen brengen met een "viltschijf" help!!!!!!!!!!! ;) ;)
 
A

Athanor

Guest
Misschien moet je nog eens op het forum zoeken naar een berichtje van Jaap, die heeft volgens mij de procedure met viltschijven ergens al eens beschreven.

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Rick.
Morgen even naar de bouwmarkt en een katoenen poetsschijf halen. Twee tegen elkaar nog beter. Met bijgeleverde as in de draaibank en poetsen maar. Je kunt ze ook zelf maken van lappen poetskatoen of een graai in de kledingkast. Gewoon laagjes op elkaar leggen en centraal klemmen. Diameter ongeveer 25 cm.
Met glimmende groeten, Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Rick.
Of kijk anders even bij http://www.drechselbedarf-schulte.de onder "oberflächenbehandlung, daar vind je een geheel politoerset. Als je hun catalogus aanvraagt krijug je bovendien een duidelijke beschrijving/handleiding.
Ze hebben overigens op 24 en 25 september open dagen met een heel programma rond alles wat met houtdraaien te maken heeft in Meppen/Hesepe net over de grens bij Emmen.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De viltschijfjes die ik gebruik zijn van Festool, 8 cm doorsnee en zitten op een schuurschijf hulpstukje van rubber waaraan een asje van 8 mm. Die span ik gewoon in de hand boormachine en knoei ik wat aan!

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
heerlijk he jaap !!! een beetje aanknoeien. jij hebt lekker praten met een lekker zonnetje buiten terwijl wij hier tot de enkels in het water staan :D :D :D

ach elk voordeel heeft zijn nadeel zei de grootmeester eens!!!!

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.