Klok

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Voor mijn (lieve) schoonmoeder maakte ik een klok, die het ouwe Zaanse model heeft verdrongen.
Van gewaterd esdoorn heb ik een frame gemaakt, de hoekverbindingen van losse mahonie veren.
De wijzerplaat is van mahonie, met een dun randje esdoorn, dit als tegenhebger van het frame.
Via hobbyklok http://www.hobbyklok.nl een kwarts slinger uurwerk + wijzers + cijferset en slinger aangeschaft en in elkaar geknutseld. Alles in de matte Osmo hardwax.





En, mijn schoonmoeder weer helemaal bij de tijd ;)

Kor.

Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Zo, dat is nog eens een schoonmoeder met een moderne smaak.
Leuk om te lezen dat de firma hobbyklok nog bestaat.
Daar bestelde ik in 1975 al een uurwerkje.
Genoeg algemene praat. Eeen technische vraag.
De losse hoekverbindingen van mahonie, heb je de 45 gradenvlakken op de cirkelzaag gezet om de groeven te maken? Zomaar uit de losse hand of met een hulpstuk?

Tjeerd
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De hoeken zijn eerst aangezaagd op de zaagmachine (Scheppach TS 2000) dmv een verstekgeleider. De groeven zijn op dezelfde zaag tegen de langsgeleider uit de losse hand gezaagd. Groeven zijn 8 mm breed, dus van beide kanten zagen. Daarna de geleider een zaagblad dikte (2,7 mm) opschuiven en de rest wegzagen.
Om alles strak te krijgen even met de beitel de boel haaks en recht maken, anders zie je de V-vorm van de cirkelzaag.
De losse veren van mahonie zagen en daarna door de vandiktebank (Scheppach HMS 260) zijn vanzelfsprekend met de nerfrichting dwars op de groeven gelijmd om het geheel sterk te krijgen.

Kor.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Goed bezig man. Echt geweldig die klok en die kist. Je bent trouwens wel erg productief.

Hoe heb je die letters en dat randje esdoorn gemaakt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.