vochtproblem in enkelsteense garage

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Beste allemaal,

Over bovenstaand onderwerp is al verschillende keren gesproken, maar zou graag een advies in mijn situatie willen hebben, vandaar deze post.
Onderstaand heb ik een tweetal foto's toegevoegd.
OP de ene is de situatie aan de buitenkant te zien. voor het gemak maar even een paar tegels losgemaakt en wat zand er uit gehaald. De situatie is m.i. als volgt het stukje grijs wat je ziet direct onder de bakstenen is nog een stuk fundering/ beton daarnaast, het witte is een piepschuim vorm dan m.i. rond de hele fundering zit ( tis een vrij recente nieuwbouw) verklaart de zoutafzetting mi nog een beetje ( is beperkt)
op de tweede foto is de situatie aan de binnenkant te zien. het betreft eigenlijk alleen die hoek die vochtig is, met een hele licht uitloop naar achter. Probleem is de vochtigheid in die hoek en ik vermoed dat dit deels schimmel en andere ongemakken veroorzaakt.

wat kan ik in dit geval het beste doen?
De buitenmuur impregneren? rand tegels aan buitenzijde eruit dikke folie er tegen, ter hoogte van het piepschuim in de breedte van het piepschuim + rest fundering snelbeton/ cement storten en vervolgens weer zand en tegels er over, en folie net onder tegelrand afsnijden?

voel er persoonlijk weinig voor om de garage geheel aan de binnenzijde te isoleren, juist omdat het toh voornamelijk een lokaal ( in die hoek) probleem lijkt

bedankt voor de reacties!

IMG_7668.jpgIMG_7669.jpg
 
P

Pel

Guest
Zout uitslag zit in de stenen, ligt aan de klei die gebruikt is, als het goed is gaat dat heel langzaam wegtrekken. Het is maar een halfsteens muurtje, staat de muur op de noordwest kant dan kan het slagregen zijn? Dan zou ik die muur impregneren, er zijn bedrijven die dat doen maar dat kun je ook zelf doen, maar ik zou eerst die hoek aan de buitenkant eens helemaal vrij graven. Dan kun je misschien zien wat het probleem is, het kan meerdere oorzaken hebben. Is vanuit enkele foto's moeilijk te bepalen, slagregen, of het komt vanuit de fundering binnen?

Groet Pel.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
De beste oplossing is afhankelijk van de oorzaak. Ligt het straatwerk buiten hoger dan het peil binnen? Wordt de plek erger wanneer het heeft geregend of is het altijd nat? Dat kan duiden op een te hoge grondwaterstand.

Bij een hoge grondwaterstand moet je altijd tijdens de bouw al maatregelen nemen, bijvoorbeeld een laag foamglas, een loodslabbe tussen een laag stenen et cetera. Voor nu kun je er voor kiezen om te impregneren, ik weet alleen niet of dat het probleem gaat verhelpen.

Een zwaardere aanpak is een laag bitumen ertegenaan branden. Zorg dat deze ook om de fundering heen zit en het vocht niet meer tussen fundering en onderste laag metselwerk kan lopen. Om het geheel af te werken zou ik een rij tegels weg te halen, een opsluitband plaatsen en ongeveer 20 à 30cm diep tussen de gevel en opsluitband te vullen met grind. Hierdoor loopt het water makkelijker weg langs de gevel.

Mocht het niet duidelijk zijn dan maak ik wel een schets.

Wellicht zijn er nog andere oplossingen?
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Bedankt voor de antwoorden!
de natte muur ligt sowieso op het noordwesten....dus zal enerzijds slagregen zijn...dus impregneren? iemand een goed merk hiervoor? denk dat impregneren alleen voor buitenkant geldt?
anderzijds geloof ik nooit dat die hoek zo nat is van alleen slagregen.... @ferdy ik ben er benieuwd hoe jij bedoeld eea uit te voeren ( met de bitumen). over het piepschuim heen trekken? heel de muur of alleen het "gebrekkige deel"? en tegen de muur/ gevel ligt het looppad naar de achterkant vd tuin. hoe breed zou dat stukje grind moeten zijn? want het pad zelf is nog geen meter...

hoor er graag van!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik denk dat dit de huidige situatie is, het maaiveld ligt hoger dan het peil, wat resulteert in doorslag.

IMG_8386.jpg

IMG_8387.jpg

In onderstaande schets is wat ik eerder bedoelde. Ik denk dat als je de opsluitband 15cm uit de gevel zet dat het al voldoende is. Het gaat erom dat het water makkelijk weg kan lopen langs de gevel. De bitumen zet je inderdaad om de tempex heen en gooi je daarna aan met zand. Het is geen doen om dit te gaan plakken ofzo, ik verwacht daar ook niet snel capillaire werking. Je kunt bovenaan, net onder het grind de bitumen vastzetten met een knelstrip. Je werkt hem dan met een minimale hoeveelheid grind uit het zicht.

IMG_8389.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Een halfsteens-muur geeft altijd vocht-problemen.
Impregneren is een vrij dure oplossing die ook maar tijdelijk is.
De enige goede manier is echt een 2e wand creëren met isolatie en ook ventilatie ertussen.
De consequentie is dan natuurlijk dat je behoorlijk wat ruimte verliest of je moet er een 2e wandje buiten omheen kunnen maken.
 
Impregneren van de gevel is geen oplossing.
In de praktijk zie dat metselwerk wat geimpregneerd is bij vorst schade oploopt.
Vocht wat in de muur zelf zit kan er niet meer uit.
Vocht bij vorst zet uit ook in metselwerk en druk de inpregneer laag met de buitenste laag metselwerk van de muur af.
In de praktijk genoeg van dit soort schade's mee gemaakt.
Beter is zoals al gemeld een strook grind aan brengen zodat het regenwater snel weg kan lopen.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Thnx weer!

@ Ferdy ik zie dat je best een hoogteverschil getekend hebt tussen de stoep en de opsluitband...is dit noodzakelijk? of is een 1 cm bij wijze van ook voldoende? ik denk namelijk dat een verhoging met bijv. 5-10 cm 15 cm uit de gevel als hinderlijk ervaren gaat worden...wederom het is het pad naar de achterpoort toe...er komen dus zeer regelmatig kinderwagens, fietsen en andere ongein over :)

@ rien 1, ik ben er van op de hoogte dat de bouw van mijn garage voor vocht problemen zorgt. maar voel er niks voor om heel de garage te gaan isoleren. los van de ruimte die ik verlies zijn mijn werkzaamheden nog te hobbymatig om eea te verantwoorden. ik denk door verschillende, waarvan sommige reeds genomen maatregelen ik een heel eind kom. waaronder de actie van ferdy, maar ook extra ventilatie, verwarmen, geen/ nauwelijks houtvoorraad aanhouden, gereedschap beschermen met anti corrosie, en hout dat gebruikt/ verwerkt is in de ruimte direct behandelen.

@ Jan van der Ploeg Dat klinkt erg duidelijk...maar waarom doen mensen het dan nog/ wordt het geadviseerd? wat is dan een oplossing tegen slagregen? afgezien van de oplossing van ferdy? of is dit voldoende?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou ik heb exact hetzelfde probleem met mijn werktuimte
ook een aanbouw
ik heb dus al een afwateringsgeul langst de buitenzijde gemaakt en dit helpt tegen het optrekkend vocht wat ik had
maar de slagregen loopt zo door de steen :(
ik was van plan om te gaan impregneren om die slagregen te gaantegenhouden
maar van wat ik hier lees is dit geen goede
Ik blijf dit even volgen
en veel sucses Knutselaar
mvg tom
 
@ Jan van der Ploeg Dat klinkt erg duidelijk...maar waarom doen mensen het dan nog/ wordt het geadviseerd? wat is dan een oplossing tegen slagregen? afgezien van de oplossing van ferdy? of is dit voldoende?
Er zijn helaas bedrijven die het adviseren en alleen geld zien.
De enige goede manier is zoals Rien al aangaf "De enige goede manier is echt een 2e wand creëren met isolatie en ook ventilatie ertussen".
Er hoeft buiten geen opstaande rand te zijn, uitgraven en opvullen met grind is ook m.i. ook voldoende.
Snel weg laten zakken van het regenwater is de opdracht.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Zou dat ook een mogelijkheid zijn voor alleen de betreffende muur? De overstaande muur staat tegen een later gebouwde, wel geisoleerde garage aan...
En dan blijven dus 2 wanden ( nw kant en achterkant) over.
of is dan het advies, wand rondom, plafomd isoleren ( gwn plat dak, maar hangt al vlierinkje onder) en garagedeur ook zo goed als mogelijk isoleren of vervangen?
 
Het is m.i. voldoende als je alleen de echte buitenmuren doet.
De wand die tegen de andere garage aanstaat hoeft niet.
De achterkant zou ik wel mee nemen.
Als je alleen de ene muur doet loop je kans dat door temperatuurverschil er toch condens neer slaat op de enig niet geïsoleerde wand.
Zorg wel dat in de te isoleren wanden in metselwerk open stootvoegen onder en boven komen voor ventilatie tussen de muur en de isolatiewand.
Open stoot voegen ongeveer om de meter onder en boven, zodat het vocht weg kan ventileren.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Ik heb goede ervaringen met het toepassen van Keim op buitenmetselwerk. Middel is niet goedkoop, maar je kunt het zeker zelf doen. Het middel (het is geen verf!) bindt zich chemisch aan het muuroppervlak, maar de muur blijft beter ademen dan na impregneren. Het wordt veel gebruikt in Duitstalige landen, ook op historische gebouwen. Zeker beter dan toepassen van latex o.i.d. wat sommige mensen ook proberen. Je houdt door de Keim de gemetselde muur veel droger, dus zult binnen minder vochtproblemen hebben. Uiteraard wel eerst grondig mos en andere vervuiling verwijderen.

De importeur zit in Almere, maar levert niet rechtstreeks aan particulieren. Op hun site staan wel Nederlandse winkels aangegeven waar je het kunt bestellen. Heel veel kleuren zijn mogelijk.

Groeten Rob
 
Keim verf is damp open dus dat kan een middel om toe te passen, tenminste als er niet te veel lagen over elkaar op worden gezet.
Vraag blijft nog wel is het doorslaand vocht of op trekkend vocht uit de fundering.
Maar samen met het toe passen van grind, is het te proberen.
Vraag is wel of je er een vergunning voor nodig hebt, ik weet niet of de muur grenst aan de openbare weg.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik zou eerst de grindstrook met bitumen proberen. Slagregen is volgens mij niet de oorzaak omdat de vochtplek zich concentreert op 1 plek. Je kunt de band ook een paar cm hoog zetten maar het is belangrijk dat water dat op het tegelpad staat niet richting de gevel loopt.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Mijn bedoeling is ook om in eerste instantie het grind toe te passen. Juist omdat het een lokaal probleem is. Heb nog geen idee van het effect van de evt doorslaande regen, dus kan beter stap voor stap kijken wat het doet denk ik(?)
bandje zal ik boven de tegels plaatsen, maar zal veiligheidshalve niet te hoog kunnen... Ik denk meer dat t als waterkering dient als ik het voorgaande goed interpreteer.
kan bitumen zonder problemen op dat piepschuim/ fundering gebrand worden?
ik zag bij de bouwmarkt toevallig een soort smeerbare variant... Weet alleen even de naam niet.. Was een zwarte ovale emmer / bak ik meen van histor/ bison...Zou dit iets kunnen zijn? Lijkt mij soms lastig vastbranden? ( al is smeren misschien net zo lastig)
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ik vergat nog te vragen waarom ik voor die keim verf mogelijk een vergunning nodig zou hebben.. Is dat niet transparant?
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Das weer jammer... Dan moet ik t hele huis mee schilderen...:eek:.... Kan ik ook de binnenkant er mee bewerken? Betwijfel of dat zin heeft...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.