Lamellenfrees of Kreg Jig K5

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Zoals de titel het al aangeeft, ik twijfel op dit moment tussen de aanschaf van een Lamellenfrees (Makita) of de Kreg Jig K5.

Hoog op mijn verlanglijst staat de Festool Dominofrees, echter is dat op dit moment ver boven budget. Aan jullie de vraag, de lamellenfrees of de Kreg Jig? Het gaat voornamelijk om verbindingen voor kasten et cetera.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Leuk filmpje, die kende ik nog niet ;). Wellicht nu kiezen voor de Kreg Jig en dan doorsparen voor de Domino voor alle blinde verbindingen?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Een verbinding met kreg is sterker en goedkoper dan met een lamel maar het zicht is minder mooi met die pockethole 's.

Woodworking Joint Tests

https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_4232479235&feature=iv&src_vid=bqEhJWv4JNo&v=6cAUz_eCmbw


Mvg,:)

Ik vind dit een overtrokken verhaal, wat voor krachten komen er op een verbinding van een kast te staan ????
Als een lemello verbinding goed gelijmd is probeer deze dan maar is om uit elkaar te krijgen je trekt alles kapot.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
@Nova,

Ik beweer nergens dat een lamellen verbinding niet sterk genoeg is, alleen maar dat een pockethole verbinding sterker is.
Ook zijn de pockethole spullen goedkoper in aanschaf dan een lamellenfrees. (zeker bij een echte lamello)
Maar ja het zichtbare is van een lamellen verbinding natuurlijk veel mooier en waarschijnlijk ook makkelijker in gebruik.

Op het einde van het filmpje zegt de maker het een en ander over de test en dat ieder er maar van moet maken en denken wat die wil.
Mvg,:).
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Zoals de titel het al aangeeft, ik twijfel op dit moment tussen de aanschaf van een Lamellenfrees (Makita) of de Kreg Jig K5.

Hoog op mijn verlanglijst staat de Festool Dominofrees, echter is dat op dit moment ver boven budget. Aan jullie de vraag, de lamellenfrees of de Kreg Jig? Het gaat voornamelijk om verbindingen voor kasten et cetera.

Hallo Ferdy,

Heb de Makita lamellenfrees nu al 4 jaar. Werkt uitstekend. Ik vind de lamellenfrees breder inzetbaar dan de Kreg Jig. Die laatste is er alleen voor hoekverbindingen, terwijl je met lamellen ook heel makkelijk werkt om balkjes voor een blad in één vlak te houden. Als je wilt kun je in Tilburg de frees wel een keer uitproberen.

Rob
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Bedankt voor de reacties!

@Rob, daar heb je wel een goed punt, ik ben eventueel aanstaande maandag rond half 1 in Tilburg, kleine kans maar wellicht dat jij dan ook kan? Zo niet dan kan ik er op de zaak altijd nog 1 testen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Nova,

Ik beweer nergens dat een lamellen verbinding niet sterk genoeg is, alleen maar dat een pockethole verbinding sterker is.
Ook zijn de pockethole spullen goedkoper in aanschaf dan een lamellenfrees. (zeker bij een echte lamello)
Maar ja het zichtbare is van een lamellen verbinding natuurlijk veel mooier en waarschijnlijk ook makkelijker in gebruik.

Op het einde van het filmpje zegt de maker het een en ander over de test en dat ieder er maar van moet maken en denken wat die wil.
Mvg,:).

Spaander, ik ben het niet met je eens in deze, lamello's zijn er vooral voor om planken goed vlak te verlijmen in mijn optiek en niet voor de sterkte van de verbinding.
Voor de sterkte is een lamello niet nodig aangezien de lijmverbinding sterker is dan hout is het vooral de lijmverbinding die de kracht van de verbinding maakt.
Ik ben het zeker met je eens dat de lamelo verbinding mooier is dan een pockethole.
Ik vind het dan ook vooral iets voor bijv de interieurbouw waar tijd geld is of een kast voor in je schuur of een tuintafel of zo maar niet als het niet om een sierlijk meubel gaat die voor de rest van je leven is.
Ik zie het al voor me; een mooie kast in Amsterdamse school stijl of art deco met dure houtsoorten en dan pocket holes.
Ik zou het echt zonde vinden om bijv in noten, coromandel of pallisander pocketholes te schroeven.
Da's echt een vlag op een modderschuit.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Hè verdorie, heb ik hier toch een flinke modderschuit van 150*75*75 staan.. Van Europees noten.. ;)

Maar het is wel waar. Nu zou ik het ook deftiger doen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Haha ik moest er wel om lachen Willem, maar het is zeker waar.

Ik ga maandag bij Rob langs om de Makita Lamellenfrees te testen. Waarschijnlijk heb ik me bij de Kreg Jig ook wel laten verleiden door de snelheid van het apparaat, op het filmpje ziet het er immers snel uit. Het feit dat je direct een sterke verbinding hebt is natuurlijk een voordeel. Maar is het uit het zicht, kun je naast een lamello natuurlijk ook nog een schroef erbij plaatsen.

Dan nog een leuke voor de discussie, vinden jullie de Domino zijn geld waard? Waarschijnlijk betaal je zo'n hoge prijs omdat het gepatenteerd is, neemt niet weg dat het een verdomd mooi apparaat is naar mijn mening.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hè verdorie, heb ik hier toch een flinke modderschuit van 150*75*75 staan.. Van Europees noten.. ;)

Maar het is wel waar. Nu zou ik het ook deftiger doen.

Nou ja Rizz; ieder z'n manier maar als je duur hout koopt vind ik zelf pocketholes wat afbreuk doen aan het geheel en het is niet nodig als je goede houtverbindingen maakt.
Zo kan ik me ook niet voorstellen als iemand een klassieke kast restaureert dat ie pocketholes gaat gebruiken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Haha ik moest er wel om lachen Willem, maar het is zeker waar.

Ik ga maandag bij Rob langs om de Makita Lamellenfrees te testen. Waarschijnlijk heb ik me bij de Kreg Jig ook wel laten verleiden door de snelheid van het apparaat, op het filmpje ziet het er immers snel uit. Het feit dat je direct een sterke verbinding hebt is natuurlijk een voordeel. Maar is het uit het zicht, kun je naast een lamello natuurlijk ook nog een schroef erbij plaatsen.

Dan nog een leuke voor de discussie, vinden jullie de Domino zijn geld waard? Waarschijnlijk betaal je zo'n hoge prijs omdat het gepatenteerd is, neemt niet weg dat het een verdomd mooi apparaat is naar mijn mening.

Ferdy; geloof me, de gebruikers van een domino zullen hun gebruik rechtvaardigen en natuurlijk is het een prima verbinding en zeker heeft het z'n prijs, het is behoorlijk duur.
Iemand die een bedrijf heeft en investeringen kan afschrijven, de btw terug kan vragen en voor wie tijd geld is kan ik me heel goed voorstellen dat iemand zo iets aanschaft.
Daarnaast zijn er ook op dit forum best wel wat mensen die ook al is het een hobby gewoon het geld willen uitgeven voor zo'n apparaat al brengt hij het geld niet op.
Ik had indertijd toen ik de ruimte had (en het geld) ook een Robland combi staan gewoon omdat het lekker werkt en het ook mooi is voor ons als liefhebbers.
Er zijn tenslotte mensen die in een Porsche 911 rijden en alleen maar ermee naar hun werk gaan, daar kan je ook een Polo of een Aygo voor kopen.
Ik heb zelf een Lamellofrees van deWalt, misschien niet de top en ook niet de goedkoopste maar het ding werkt goed, alleen; heb ik 'm nodig?
Nee dat niet, het kan ook zonder lamello's.
Het feit dat men het al honderden jaren anders heeft gedaan zegt wel dat je 'm niet echt nodig hebt, meubels van 100 of 200 jaar terug zijn vaak mooier qua verbinding dan wat je nu in de winkel tegenkomt maar in sommige gevallen kan het wel het werk makkelijker/sneller maken.
Dus kijk wat bij je past en als je maandag ervaart dat die Makita Lamellofrees goed werkt voor je dan is dat een goede reden om ook zo eentje te kopen ipv een domino.
Of je moet zoals sommige graag alles van Festo willen, dat kan natuurlijk ook het geval zijn.
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Het ligt aan het werk wat je er mee wil gaan doen,
Beide machines, mits goed toegepast, hebben zeker een meerwaarde in de wereld van de houtbewerking en komen elkaar eerder tegen in een en/of werking, dan dat de ene de andere uitsluit.
Waar lamello's uitblinken door een goede sterke verbinding bij langsverlijming, blinken Pockethole's juist weer uit bij het maken van Faceframes of lijsten waarbij het werk toch uit het zicht zit.

Laat je je puur leiden door je budget dan zou ik het advies geven om eerder een Pockethole-jig aan te schaffen dan een Lamellomachine. Een simpele jig met een doos schroeven heb je al voor circa 50 euro, terwijl een degelijke Lamellomachine op instap niveau al minstens het vier- tot vijf-voudige kost. Je komt ze wel goedkoper tegen maar dit is simpelweg gewoon prut.

Persoonlijk heb ik een Lamellomachine maar gebruik ik hem zelde, Deels omdat het een goedkoop toddeding (€50 zonder lamello's) was, en je de kwaliteit of eigenlijk het gebrek daaraan net iets te makkelijk terug ziet in de werkstukken.

Hopelijk kun je hier iets mee,
woody
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Vandaag bij Rob geweest, mooie werkplaats hoor, goed verlicht, praktisch en mooi gereedschap. Heb de Makita lamellenfrees kunnen testen en voelt erg degelijk.

De Kreg-jig valt sowieso af omdat het eigenlijk niet heel veel waarde toevoegt, een blinde verbinding spreekt me meer aan. Nog even een nacht over slapen :)

Edit: Een hele hoop goede adviezen over het hoofd gezien en me blind gestaard op pagina 1 van het topic haha. Ik vind het niet erg om geld uit te geven voor goed gereedschap en naast het hobbymatige werk klus ik ook nog veel. En dan kies ik voor snelheid, ik vind een traditionele pen- en gat verbinding op ambachtelijke wijze gemaakt ook veel mooier dan snel met een dominofrees, maar gemak dient de mens zeker als het voor een klus is.

Rob vertelde ook vol enthousiasme over de cursus die hij volgt, en dat zou ik in de toekomst (als ik ooit is wat meer tijd heb :rolleyes:) ook willen doen om vooral wat ambachtelijke technieken te leren en verbeteren. En @Willem, ik kan me wel laten verleiden om het zoveel mogelijk bij 1 of 2 merken te houden, tot nu toe heb ik het eigenlijk altijd bij Makita en Festool gehouden. Sommige zijn daar gevoelig voor zoals ik haha (dat is mijn gebrek :eek:).

Iedereen bedankt voor de goede adviezen!
 
Laatst bewerkt:

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Het is fysiek niet mogelijk dat een pockethole met alleen een schroef sterker is dan een lamello verbinding met lijm. Zeker niet in gelijkwaardige verbindingen (eind/langs) op de juiste manier belast.

edit: ow sorry - dit was als reactie op een van de eerste reacties in het topic - nu lijkt dit behoorlijk flamebait.

Inderdaad zoals boven al is genoemd hebben beide verbindingsmethoden hun eigen toepassing.
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Mooi gerief

Volgens mij eindigt 90% van de besprekings-draadjes waarin het woord Festool in voorkomt met de aankoop van een Festool :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.