Is mijn hout nog te redden?

hypertonic

Nieuw lid
10 feb 2016
6
0
Heren, (dames,?)

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken om mijn eerste tafelblad zelf te maken, en nu kwam ik laatst op het idee om hier de oude dakbalken die in de tuin lagen te gebruiken. We hebben net verbouwd, en de tuin ligt nog vol 60 jaar oud sloophout. Het leek me dan ook een leuk "emotioneel" aandenken aan de historie van ons huis (is van begin 1900).
De balken hebben dus 60 jaar kurkdroog mijn oude dak gedragen, en liggen sinds juli in de tuin. Ze zien er niet echt hoopgevend uit om nog bruikbaar te zijn. In bijlage een paar foto's.
Vraag is, zijn deze balken nog te redden om een tafel van te maken, en zoja, moet ik er iets speciaals mee doen? Ik heb ze net droog gelegd in de onverwarmde garage. Ze zien groen van het mos, en hier en daar zit een grote vlek witte schimmel. Ze voelen heel glibberig aan

.IMG_20160225_190953.jpg
IMG_20160225_190937.jpgIMG_20160225_191000.jpgIMG_20160225_191009.jpg

Alvast bedankt,

Simon
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
tot het droog is :)
ik heb geen idee hoeveel water het hout opneemt/hoe nat het word in een paar maanden tijd, maar hoe droog/nat het is kun je meten
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als er een hoge drukreiniger in de buurt is goed afspuiten.
Daarna droog wegleggen. Liever niet stoken.
Als het grenen is, is het zo droog.
Even meten. Geen meter, kopse kant eraf zo n 10'cm en dan kijken en voelen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
902
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vuistregel: een jaar per duim ('inch') dikte. Heel grof, en het geldt volgens mij voor vers hout, maar het geeft een indicatie van de grootte-orde waar je aan moet denken. Voorzagen tot bruikbare diktes gaat zeker helpen - als de de balken halveert gaat de benodigde droogtijd (ongeveer) ook door de helft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.